2023-11-28, 19:34
Avslutad
Det är lite svårt att förklara i text men hur hanterar ni människor som drar ut saker på tiden?

Ni vet, då man var ung och var arbetslös och sedan kommer det någon likt Arbetsförmedlingen som lovar jobb imorgon men att man måste göra ett par saker såsom CV skrivande med mera och sedan tar det typ 6-18 månader till att du får ett jobb och en massa praktik.

I mitt fall är det som så att en partner har sedan 2022 sommaren lovat mig att jag skulle få ärva något som är värt 450 000 kr och det lät som att vi skulle skriva på papper imorgon och anledningen varför det har dragit ut är att partners anhöriga har inte godkänt detta än av olika anledningar men att "det är på gång" och syftet med att få ärva det är att partner i sig skulle få ta över fritidshuset istället.

Detta är tyvärr en metafor , men ni som vet den där känslan att man inväntar på något bättre men det händer inget, kan vara allt från att fixa green card till USA till att du skall få det där jobbet som "är på gång" eller stora projekt som skall ansökas pengar om men att det krävs 59 möten och alla är inte med i båten. Enklaste exempel är väl alla politiker i riksdagen att något är på gång och "nu kommer vi att fixa det här" som om att det skulle ske imorgon men att de tar 2-3 år.

Hur bearbetar man med dessa personer i överlag? Då de pratar låter allt lovande men inget händer.
Citera
2023-11-28, 19:59
Medlem
Livssynslurks avatar
Konstig metafor, som nu var ditt drömscenario, att partnern ska dö så att du kan få sommarstugan. Går inte att ge korrekt information där, då vi inte känner till om det finns barn i bilden.

Vad är ditt verkliga scenario?

Hur man bearbetar en sådan situation beror helt på vad den handlar om, allt är inte alltid i personens händer vad gäller tidsaspekten.
Citera
2023-11-28, 20:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Konstig metafor, som nu var ditt drömscenario, att partnern ska dö så att du kan få sommarstugan. Går inte att ge korrekt information där, då vi inte känner till om det finns barn i bilden.

Vad är ditt verkliga scenario?

Hur man bearbetar en sådan situation beror helt på vad den handlar om, allt är inte alltid i personens händer vad gäller tidsaspekten.

Att någon lovar något men att det rinner ur sanden tillslut men att du desperat försöker hoppas.
Citera
2023-11-28, 20:22
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Att någon lovar något men att det rinner ur sanden tillslut men att du desperat försöker hoppas.

Alla lever vi hoppet till och från i olika situationer.
Har varit med om det ofta, men det finns många nivåer av vad som lovats. Om det är något som är längre bort i tiden finns alltid saker som kan förändra omständigheterna. Hur man hanterar det, håll alltid ett litet mentalt frågetecken över vad som sagts, ha kvar skepticismen. Då hanterar du det hela bättre när du märker att det ser mer osannolikt ut.
Citera
2023-11-28, 20:24
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Den här vännen är från en annan stad och du har inga andra bekanta som vet något om vederbörandes bakgrund?
Citera
2023-11-28, 21:14
Avslutad
Citat:
Alla lever vi hoppet till och från i olika situationer.
Har varit med om det ofta, men det finns många nivåer av vad som lovats. Om det är något som är längre bort i tiden finns alltid saker som kan förändra omständigheterna. Hur man hanterar det, håll alltid ett litet mentalt frågetecken över vad som sagts, ha kvar skepticismen. Då hanterar du det hela bättre när du märker att det ser mer osannolikt ut.

Alternativt att få vidare och om det där skulle dyka upp är det ett plus i kanten, det avstressar mig.
Citera
2023-11-28, 21:24
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Alternativt att få vidare och om det där skulle dyka upp är det ett plus i kanten, det avstressar mig.

Precis, håller du en grundläggande skepticism så blir du antingen mindre besviken om det fallerar eller positivt överraskad om det faktiskt inträffar efter att det blivit mindre troligt att det sker. Inte att förväxla med negativitet, det blir faktiskt även lättare att hålla hoppet uppe fast på en realistisk nivå.
Citera
2023-11-28, 22:15
Medlem
Citat:
Precis, håller du en grundläggande skepticism så blir du antingen mindre besviken om det fallerar eller positivt överraskad om det faktiskt inträffar efter att det blivit mindre troligt att det sker. Inte att förväxla med negativitet, det blir faktiskt även lättare att hålla hoppet uppe fast på en realistisk nivå.

Är väl lite som med en tenta. Man vet aldrig hur det gick men man skall också vara positiv även om det inte gick hela vägen.
Citera
2023-11-28, 22:22
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Drar det ut på tiden, så ska man dra öronen åt sig. Jag har blivit lovad det ena och det andra, och jag har nästan alltid sagt "Ok, då skriver vi papper på det då?". Men så har det hetat att det inte är någon brådska, och det har nästan alltid visat sig att de inte varit helt säkra till att börja med, eller börjat vela. Så jag brukar säga antingen deal direkt, eller sluta snacka.
Citera
2023-11-28, 22:22
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Är väl lite som med en tenta. Man vet aldrig hur det gick men man skall också vara positiv även om det inte gick hela vägen.

Ja, bra liknelse. Eller som med ett förhållande. Det kanske inte riktigt gick som man trodde, lite besviken, men man har lärt sig vad man fan inte ska göra, säga eller felaktigt förvänta sig nästa gång vilket kanske leder till en livslång lycka.
Citera
2023-11-28, 22:26
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Drar det ut på tiden, så ska man dra öronen åt sig. Jag har blivit lovad det ena och det andra, och jag har nästan alltid sagt "Ok, då skriver vi papper på det då?". Men så har det hetat att det inte är någon brådska, och det har nästan alltid visat sig att de inte varit helt säkra till att börja med, eller börjat vela. Så jag brukar säga antingen deal direkt, eller sluta snacka.

Gäller det business eller ekonomiskt åtagande så är det helt korrekt.
Pratar vi om någon aktivitet som att åka till borås-textilmuseum så låter du som ett rövhål om du vill skriva kontrakt på det.
Citera
2023-11-28, 22:30
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Gäller det business eller ekonomiskt åtagande så är det helt korrekt.
Pratar vi om någon aktivitet som att åka till borås-textilmuseum så låter du som ett rövhål om du vill skriva kontrakt på det.

Agreed!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in