Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Ok - proffs var ett dumt ordval av mig i rubriken. Det jag vill komma åt är snarare "varför hatas de duktigaste musikerna?" Man kan ju faktiskt leva på sin musik även om man knappt kan ta en ren ton eller inte kan köra ett improviserat solo. De namn du nämner är antagligen duktiga på att nå fram till sin publik (inte att förakta) och har förstås fått god hjälp av rätt marknadsföring och kontakter i branschen.
Min syn på en bra musiker är en preson som kan förmedla en känsla bra, så om personen inte kan ta en ren ton spelar mindre roll och jag tror det är just denna definition av en bra musker som leder till en del av de "dåliga" musikerna hyllas.
Citat:
Jag ryser när jag läser sådant!!

Exakt det som jag föraktar - när trender och attityder är viktigare än musiken i sig. Patetiskt!!
Det du beskriver är receptet på framgång - inte ingredienserna bakom kvalitetsmusik.
Sedan 50-talet med Elvis och framförallt sedan 70-talet med McLarens Sex Pistols så har det även till stor del handlat om saker som inte har med själva musiken att göra. Detta har nog delvis att göra med att religionen sakta försvinner i väst och att många människor behöver något att avguda och det då blir musiker och liknande som därför måste vara mer än just musiker och det finns några fler liknande anledningar.
Men man kan även se det som att artisterna blir konstverk, även fast de ibland samtidigt är konstnärer. För det kräver viss kreativitet att skapa en image och skapa allt som krävs för att hålla imagen och varför skulle inte det vara konst? För vist själva musiken sugs in i resten av konstverket, men är ändå en viktig del av det och kanske även i vissa fall blir bättre på grund av det.
För t.ex. så är Sex Pistols låtar viktiga för konstverket Sex Pistols och det är genom låtarna som många mins dem. Men även sådant som deras kläder, deras album design och album namn, deras scenstil, deras provokationer och Sid och Nancys död är viktiga för det totala konstverket.
För man kan säga att punkenstilen skapades ordentligt i och med Sex pistols och varför skulle inte det kunna vara konst? "Never mind the bullocks, here's the Sex Pistols" citeras ännu flitigt och deras ihopklippta albumframsidor används än i olika sammanhang, precis som annan konst. Pogo dansas av många och självklart kan både förolämpning av drottningar och döden vara konst.
Så varför inte se det som att artistens roll har utvecklats istället för att se det som att allt nytt och modernt är värdelöst och patetiskt?