2023-11-27, 19:05
Medlem
ollztahs avatar
Hej,

Jag har köpt och sålt produkter under ett längre tag, nya och begagnade. Nu har jag köpt in flertal produkter med en relativt liten volym - men ändå för mycket för att fortfarande räknas som hobby.

Vill därför starta en enkild firma vid sidan av. Har heltidsjobb och ett AB, så detta är fortfarande en fritidsaktivitet - men har nu på senare tiden blivit mer vinstsyfte.

Jag tänkte starta en enskild firma och sälja främst på Tradera och eBay, men förmodligen öppna en ehandel vid ett senare tillfälle när jag har mer tid. Frågan är: Hur gör jag med mitt lager som jag köpt in som privatperson?

Vill sälja via företagskonto på Tradera, och pengarna går väl då antagligen till mitt företagskonto. Men när jag bokför, hur gör jag gällande att jag köpt varorna privat innan?
Citera
2023-11-27, 19:09
Medlem
jewclaws avatar
Sälj prylarna till företaget för 2kr? Gåva?
Citera
2023-11-27, 19:42
Medlem
Du bokför det som egen insättning i enskild firma. Dvs företaget blir dig skyldig som privatperson.

Säkert mycket mer komplicerat om det handlar om produkter du redan sålt och fått pengar för, om du tänker på dessa.

Utan jag utgick bara från produkter du har köpt in men inte sålt ännu.

https://forum.vismaspcs.se/t5/Tips-o...ma/ta-p/180920
Senast redigerad av Noccofocus 2023-11-27 kl. 19:48.
Citera
2023-11-27, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollztah
Hej,

Jag har köpt och sålt produkter under ett längre tag, nya och begagnade. Nu har jag köpt in flertal produkter med en relativt liten volym - men ändå för mycket för att fortfarande räknas som hobby.

Vill därför starta en enkild firma vid sidan av. Har heltidsjobb och ett AB, så detta är fortfarande en fritidsaktivitet - men har nu på senare tiden blivit mer vinstsyfte.

Jag tänkte starta en enskild firma och sälja främst på Tradera och eBay, men förmodligen öppna en ehandel vid ett senare tillfälle när jag har mer tid. Frågan är: Hur gör jag med mitt lager som jag köpt in som privatperson?

Vill sälja via företagskonto på Tradera, och pengarna går väl då antagligen till mitt företagskonto. Men när jag bokför, hur gör jag gällande att jag köpt varorna privat innan?
Om du som du skriver har ett AB, varför då starta en EF?
Citera
2023-11-29, 12:00
Medlem
Arb1trages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Om du som du skriver har ett AB, varför då starta en EF?

Det kan finnas fördelar att ha ett AB och ett EF jämsides. Såväl operationellt som skattemässigt. Det är inte supervanligt men de som vet vad de sysslar med och kan skatteregler kan dra nytta av det.
Citera
2023-11-29, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arb1trage
Det kan finnas fördelar att ha ett AB och ett EF jämsides. Såväl operationellt som skattemässigt. Det är inte supervanligt men de som vet vad de sysslar med och kan skatteregler kan dra nytta av det.

Visst, men oftast är det bara mer administration att göra så, vet man att det är till någon nytta, så inget fel i det. Vanligtvis är det däremot bättre att lägga in en bifirma i befintlig AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in