2023-11-28, 12:45
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Sätt gränser för barn istället för att acceptera vad som helst, visa dem respekt för deras integritet utan skuldbeläggning för allt och ingenting och sluta tryck i dem mängder av mediciner samt ta ansvar som vuxen i strukturerna och vilka regler som gäller så kan jag lova att många barn plötsligt skulle "fungera bättre".

Gör det du ska som vuxen, helt enkelt.
Där har du nog huvudet på spiken. Vi har det samhälle vi förtjänar. När männen förbjöds vara män, även i skolan och som poliser, så fylldes väst-världen av värstingar, sådana som växer upp med gränslösa ensamma mammor och därför tror de äger världen.
Citera
2023-11-28, 12:49
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toeknee
I hennes värld är det en gen hon och hennes barn ärvt. Vi andra kan se att det är resultatet av en dysfunktionell miljö.

Om det vore en gen kan hon ju skylla på att det bara är så och det är inget hon kan göra något åt. Det är ju praktiskt för då slipper hon ta ansvar för det hela.
Citera
2023-11-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Om det vore en gen kan hon ju skylla på att det bara är så och det är inget hon kan göra något åt. Det är ju praktiskt för då slipper hon ta ansvar för det hela.
Så är det. Då är det lättare att sätta den femåriga grabben framför TVn i fyra timmar för att få tyst på'n.
Citera
2023-11-28, 12:56
Medlem
GatlingGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toeknee
Instämmer till fullo.

För några dagar sedan var jag ute med barnbarnet på lekplatsen. En annan mamma var där, med näsan i mobilen. Hennes barn skrek hela tiden på uppmärksamhet, ville vinka, att mamma skulle titta när hon hoppade osv.

Mamman tittade inte upp en enda gång. Den enda gången hon gav barnet uppmärksamhet var när flickan kom fram och drog i mammans jacka och ville att hon skulle följa med till rutschkanan. Till svar fick hon ett argt "SLUTA DRA I MIG!" - fortfarande utan ögonkontakt.

Till slut blev det så att flickan graviterade sig till mig och barnbarnet i sandlådan, där vi satt och lekte. Flickan blev överlycklig när hon fick min uppmärksamhet och när jag hjälpte till att bygga sandkakor. Det var som att det här var en helt ny upplevelse för henne - att en vuxen person ger henne uppmärksamhet och leker tillsammans.

Hon var väldigt skrikig och hyperaktiv, vilket jag förmodar är ett resultat av att hon aldrig får uppmärksamhet på annat sätt.

Om ett par år lär hon väl "diagnostiseras" med ADHD, när det egentligen handlar om ett barn som blivit övergivet mentalt.

Jag frågade min dotter om den här flickan, och hon sa att mamman alltid ignorerar henne på lekplatsen. Vilket tydligen inte är ovanligt i det här området.

Lägg därtill att föräldrarna säkerligen är skilda, så ena veckan är hon hos pappa och nästa hos mamma. Inte undra på att folk blir som de är idag, med dylika familjeförhållanden. Försummade generationer.

Nej. Även om föräldrar gärna säger att deras ungar ärvt sin mammas eller pappas ADHD.

Snarare skulle jag säga att samma dysfunktionella familjeliv repeteras. Precis som med kriminella och alkoholister.

Ett perfekt exempel är en kvinna i min tidigare bekantskapskrets som påstår att alla hennes fem barn ärvt hennes ADHD. När hon var barn så skildes hennes föräldrar, det söps konstant och det var konstant stök i hemmet. Ingen ordning alls. Hon går i sina föräldrars fotspår med skilsmässa, pundade och supande och noll struktur i hemmet. Givetvis blir hennes ungar likadana.

I hennes värld är det en gen hon och hennes barn ärvt. Vi andra kan se att det är resultatet av en dysfunktionell miljö.

Fascinerande, vilken eller vilka faktorer har orsakat den dysfunktionella miljön?
Citera
2023-11-28, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Där har du nog huvudet på spiken. Vi har det samhälle vi förtjänar. När männen förbjöds vara män, även i skolan och som poliser, så fylldes väst-världen av värstingar, sådana som växer upp med gränslösa ensamma mammor och därför tror de äger världen.

Fanns mycket värstingar förr också, de fick ju t.o.m åka på värstingresor.
Citera
2023-11-28, 13:02
Avslutad
Industrial Society and Its Future...
Anti-Tech Revolution: Why and How...

Citera
2023-11-28, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allans.kompis
Ja det är svagheten i de högerkonservativas argumentation. Det har aldrig funnits en idyll utan kriminalitet. Däremot är vi på väg från ett välfärdssamhälle mot ett brutalare klassamhälle. Detta tack vare SD. I det samhället får de med neuropsykiatriska diagnoser betydligt sämre villkor.
Senast redigerad av Postino 2023-11-28 kl. 13:28.
Citera
2023-11-28, 13:41
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Inget barn uppfostras och fostras i självdisciplin och förmåga att njuta av stillhet och eget sällskap längre.

Vare sig hemma av föräldrar eller i skolan.

Detta gör att barnen själva utvecklar de delar som diagnoserna har i sina spektrum utan att någon sätter stopp eller hjälper dem.

Ingen är mer ”sjuk” idag än på sjuttiotalet, men problemen formas i unga år och är sedan betydligt svårare att bryta sig ur ju längre tid som går.

Att ge barnen tjack är inte en lösning, men ett enkelt sätt att få dem att sitta still lite längre.

Det som faktiskt är sjukt är hysterin att sätta diagnoser på sådant som i alla tider i mänsklighetens historia har behandlats genom disciplin, arbete, idrott och friluftsliv ute i naturen.
Det är här så himla sant och bland det bästa som har skrivits i tråden. 90% av dagens diagnoser beror på en dålig uppfostran. "mitt barn är unikt och ska få göra som den vill" tillsammans med att föräldrar idag bara är intresserade av skärmar och kardashians ungefär, klart ungarna blir därefter. Ytterst få människor gör ju vettiga saker och har sunda beteenden idag bland dom som blir föräldrar. Trots att folk kanske är mer obildade på landet så visar det bara än mer vad sunda vanor, natur och friluftsliv gör med en människa eftersom diagnoserna är lägre% där.
Citera
2023-11-28, 13:41
Medlem
J.EnochPowells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
I en stor skola som Kyrkskolan i Danderyd, där jag gick på 1970-talet, fanns sammanlagt 6 elever med "spring i benen" av 400. De gick i eget klassrum med extra snäll lärare och hölls utanför de vanliga klassrummen så vi andra hade det lugnt.

Jag pratar med en lärare i Skäggetorp ibland. Hans klass är fylld med aggressiva diagnosbarn som han absolut inte kan hjälpa och han längtar efter jullovet.

Sverige och västvärlden är så körda.

Hade ungefär samma erfarenhet. Högstadiet ca 500 elever och en obs-klass på 5-8 individer, mest pojkar men en och annan flicka. Kan föreställa mig att några av dessa kom från missbrukarhem eller hem där ordning och reda inte satt i väggarna.

Citat:

Värstingresorna fick jag veta när jag talade med en som de facto VAR på dessa resor som ledare, bestod av invandrare. Ingen blev det ordning på. Noll.

Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Ja det är svagheten i de högerkonservativas argumentation. Det har aldrig funnits en idyll utan kriminalitet. Däremot är vi på väg från ett välfärdssamhälle mot ett brutalare klassamhälle. Detta tack vare SD. I det samhället får de med neuropsykiatriska diagnoser betydligt sämre villkor.

Haha, ska du skylla 50 års förd politik och ett skenande ADHD-diagnostiserande bland barn på SD? Alla som inte visste att du var en idiot vet det nu. Snyggt.
Citera
2023-11-28, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.EnochPowell
Hade ungefär samma erfarenhet. Högstadiet ca 500 elever och en obs-klass på 5-8 individer, mest pojkar men en och annan flicka. Kan föreställa mig att några av dessa kom från missbrukarhem eller hem där ordning och reda inte satt i väggarna.

Värstingresorna fick jag veta när jag talade med en som de facto VAR på dessa resor som ledare, bestod av invandrare. Ingen blev det ordning på. Noll.

Haha, ska du skylla 50 års förd politik och ett skenande ADHD-diagnostiserande bland barn på SD? Alla som inte visste att du var en idiot vet det nu. Snyggt.
Nej jag skyller inte de 50 åren på SD. Däremot stöder partiet nu omfattande nedskärningar i välfärdssystemet vilket leder till försämringar för gruppen.
Citera
2023-11-28, 13:59
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Nej, grejen med värstingar (slutet av 1980-talet?) är att de INTE var många och samhället kunde därför hålla uppsikt över dem. I Stockholm fanns inte fler än att de fick plats på en båt. Nu verkar varje klassrum i dåliga områden ha samma antal.
Citera
2023-11-28, 14:01
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
På 1960/70/80-talet som S styrde till största del fanns NOLL insatser mot "neuropsykiatriska diagnoser".

Ändå rätt kul hur du beskyller ett parti som aldrig ens suttit i en regering för framtida problem. När vi andra diskuterar problem som finns redan idag. I ett Sverige som S+MP styrt 8 år på raken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in