2023-11-28, 10:14
Medlem
Gundahariuss avatar
Människorna ändras inte, det är samhället som ändras. Ju mer inrutat och tråkigt tillvaron blir desto fler kommer klassas som personer med ADHD.
Citera
2023-11-28, 10:21
Medlem
Jag gick förbi ett dagis när jag var ute med hunden för inte så länge sedan.

Barnens ”gård” för lek bestod av ett tre (!) meter högt metallstängsel som var böjt så att den lilla uteplatsen såg ut som en bur. Liknande en rastgård på ett häkte.

Uteplatsen var så lite att i princip det enda som det fanns plats för var ett mellanstort träd som var helt kalt.

I trädet satt/sprang/hoppade 20 negerbarn som skrek efter mig genom nätburen när jag gick förbi.

Hade jag jobbat där hade jag också rekommenderat ADHD medicin till barnen så det blir lite lugn och ro.
Citera
2023-11-28, 10:24
Avslutad
Splittrade familjer = Dysfunktionella familjer. När föräldrar skiljer sig så skapar det trauman hos barnen, vilket ger koncentrationssvårigheter. Barnen lever konstant i stressiga miljöer/ i skolan och hemmet.
Citera
2023-11-28, 10:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J-son
Varför är det då ett eller flera års väntetid på diagnoserna? Med din teori borde dom vilja göra det så fort som möjligt för att maximera sin vinst eller?
En kö går inte fortare fram än det finns läkare! Finns inte resurser att utreda alla! Självklart är inte det enda anledningen! Just nu är det "hipt" att få en diagnos! Somliga vill åt Medicinen! Det finns många olika anledningar. Det är inte fler som har ADHD nu än förr. Det är bara att förut var det en personlighet, du diagnos.
Citera
2023-11-28, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Viejoverde
Detta tillsammans med att det krävs diagnoser för stöd från kommuner och för stor del av medicinering. Detta hände för ca 20 år sedan i USA, där de så kallade F-diagnoserna ökade lavinartat u det lång tid. ("Big Pharma" är tyvärr inte bara en konspirationsteori)
Nä, precis. Så fort medicinbolagen ser dollar, så vet vi vad som händer.
Se bara till Oxycontine som först blev nekat i USA. Då ändrade tillverkaren EN komponent och ljög om att det inte var beroendeframkallande. Största opiodkrisen i nutid. Det räcker med 1 veckas dosering efter op, så blir vissa beroende!
Citera
2023-11-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Kan det vara så att det är "socio-genetiskt", alltså att beteendet i familjen går i arv genom den miljö barnen tvingas vistas i, en miljö som beror på föräldrarnas beteende?

Skulle tro det. Barnen lär dig att ett visst beteende är ok när de härmar förälderns beteende. Dessutom kan man ju fråga sig HUR en förälder som själv är extremt spontant och ständigt agerar först - och tänker sen - skulle kunna uppfostra sina barn att göra tvärtom?

Tvångsrörelser kan man nog räkna med ex vid Tourette, men att barnet inte kan sitta still är ofta en kopia av hur barnets förälder agerar.

ADHD kan också vara en positiv egenskap: massor av idéer och energi att förverkliga idéerna. Ibland blir det lite fel, men då blir för oss alla.

Själv skulle jag vara restriktiv med medicineringen. Hellre medicinera föräldrarna i så fall 🤔
Citera
2023-11-28, 10:44
Medlem
sk33s avatar
Det vanliga, det är ett mer uppmärksammat problem pga ökad kunskap, i kombination med ett allt mindre förlåtande samhälle. Spelade väl ingen roll om en utbygdsdräng eller hästförsäljare hade en släng av ADHD förr.

Men, man måste komma ihåg förändrade reproduktionsmönster också.

Och då menar jag inte att folk skaffar barn senare och att detta skulle stå bakom ökning av autism, ADHD etc, tvärtom är ärftlighet en avsevärt större faktor än ålder. Att äldre pappor har större risk att få autistiska barn beror till absolut största delen på att autistiska män i genomsnitt skaffar barn senare (om de skaffar barn alls). Det kan man se bland annat när en del av männen skaffar en ny familj 10-15 år senare (efter en skilsmässa), de barnen har samma möjligheter att få autism som sina äldre syskon (som då alltså blev till när pappan var yngre).

Jag syftar på att vi har en friare parbildning numera, man provar fler partners och under längre tid, barn kommer något senare när man hittat någon man passar ihop med. I större omfattning kan "kaka söka maka", och jag undrar om det inte är så att halvnördiga personer aningen på spektrumet oftare matchar upp med varandra. ADHD-personer har väl i viss mån alltid haft större chans att matcha varandra, men det utvecklas också över tid. Förr kunde en relativt stabil person och en sprallig/stökig/nördig person råka bli ett par, idag tror jag som sagt att man bildar barnalstrande par senare och då har de stabila sedan länge sorterat bort spralliga/stökiga, medan de spralliga/stökiga/nördiga fortsätter träffa på varandra långt efter de fyllt 20.

Ovanstående är amatör-datorstol-psykologi, men då genetik är en så stark komponent kan man undra varför den tycks ha fått mer utlopp i nutiden. Ökningen tycks dock större för "mindre svåra" fall än för "svåra", så bättre diagnostik är sannolikt en förklaring.

Inavel lämnar vi därhän då det är ett kapitel för sig och ökning ses även utan inavel.

Men visst, ökad användning av läkemedel, tillsatser i mat, virus, vem vet. Vi dricker ju sötningsmedel, knaprar värktabletter, reser mer. Det kan ju i teorin tänkas trigga något som ligger latent, det är inte som att vi har örnkoll på exakt allt under fostertiden. Jag litar på att "big data" och maskininlärning osv kan reda ut mycket av risker kring mat och läkemedel och hitta samband om de finns (tycks svaga just nu).

Kan ju avsluta med att den som vill sätta diagnoser på andra ofta själv behöver en diagnos eller två, och det är inget fel med det såklart.
Senast redigerad av sk33 2023-11-28 kl. 10:49.
Citera
2023-11-28, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtydave82
Splittrade familjer = Dysfunktionella familjer. När föräldrar skiljer sig så skapar det trauman hos barnen, vilket ger koncentrationssvårigheter. Barnen lever konstant i stressiga miljöer/ i skolan och hemmet.
Precis, och sedan bollas mellan föräldrarna varannan vecka och byta vid behov och halva sommarloven och kanske med mor- och farföräldrar. Barnen vet ju inte till slut vilket hem de vaknar upp i. Rena rama misskötseln.
Sedan har jag en egen teori; varför skakar man barnen oavbrutet? På en flygresa, till exempel, ser man föräldrar gå fram och tillbaka i gången och ruska och skaka bebisen utan att den behöver tröstas. Ett jävla tics som blivit värre för varje generation.
Ett annat exempel är att föräldrar samspelar inte med sina små barn. När de sitter i vagnen ska man ju ha ögonkontakt med barnet och inte stirra i mobilen. Klart ungen blir autistisk.
Citera
2023-11-28, 11:11
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtermission
Är det inte allmänt känt att ADHD förs över på sin avkomma? Alltså för i tiden innan internet så fick väl inte ADHD föräldrar barn lika ofta? De hittade väll ingen att para sig med för de ansågs vara kuffar?
Vid tiden innan internet så var det inga som hade ADHD.
Citera
2023-11-28, 11:13
Medlem
Barentss avatar
När killar slutade vara ute och sparka boll eller cykla, och istället hamnade framför en skärm, så förvärrades deras diagnos. Dessa ADHD-killar är egentligen inte sjuka, de bara behöver ha ett aktivt liv.

Självklart är det internets fel. Internet kommer att döda människorasen. Möjligen indirekt eftersom vi inte får barn.
Citera
2023-11-28, 11:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vid tiden innan internet så var det inga som hade ADHD.
I en stor skola som Kyrkskolan i Danderyd, där jag gick på 1970-talet, fanns sammanlagt 6 elever med "spring i benen" av 400. De gick i eget klassrum med extra snäll lärare och hölls utanför de vanliga klassrummen så vi andra hade det lugnt.

Jag pratar med en lärare i Skäggetorp ibland. Hans klass är fylld med aggressiva diagnosbarn som han absolut inte kan hjälpa och han längtar efter jullovet.

Sverige och västvärlden är så körda.
Citera
2023-11-28, 11:18
Medlem
Barn är inte skapade för att sitta i en skolbänk eller swipa på tiktok hela dagarna.

Det är snarare ett friskhetstecken att få adhd av det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in