2023-11-26, 23:50
Medlem
Klockspels avatar
Långsamma projektiler har ju i regel mycket lägre effekt, då de överför mycket mindre energi i målet (jämför att kasta en 9mm blykula med att skjuta).

Min fråga är, hur behöver den långsammare projektilen, som skjuts ut från säg ett luftvapen, vara utformad för att maximera effekten, trots dess lägre hastighet, om projektilerna i övrigt har samma vikt? Vilka fler aspekter än ren kinetisk energi (anslagsenergi) påverkar en projektils verkan i målet?
Citera
2023-11-26, 23:58
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockspel
Långsamma projektiler har ju i regel mycket lägre effekt, då de överför mycket mindre energi i målet (jämför att kasta en 9mm blykula med att skjuta).

Min fråga är, hur behöver den långsammare projektilen, som skjuts ut från säg ett luftvapen, vara utformad för att maximera effekten, trots dess lägre hastighet, om projektilerna i övrigt har samma vikt? Vilka fler aspekter än ren kinetisk energi (anslagsenergi) påverkar en projektils verkan i målet?
Enkelt, mv^2/2, rörelseenergin är grejen, resten är inte relevant, så länge vi inte talar om en granat, dvs något med en sprängladdning.
Hastigheten, inte massan, är det viktiga.
It’s the fart, not the smell
Citera
2023-11-26, 23:59
Avslutad
Störst vinner i den frågan.
Citera
2023-11-26, 23:59
Avslutad
En väldigt stor faktor är om projektilen penetrerar målet helt. All energi som kulan har när den går ut är bortslösad. Det är det hollow point är till för att motverka genom att kulan expanderar.

Och går kulan tillräckligt långsamt spelar det ingen större roll vad den väger då effekten mest kommer bli en knuff. Tänk dig att bli påkörd av en buss som kör i 1km/h. Det som kommer hända är att du ramlar, om ens det.
Citera
2023-11-27, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Enkelt, mv^2/2, rörelseenergin är grejen, resten är inte relevant, så länge vi inte talar om en granat, dvs något med en sprängladdning.
Hastigheten, inte massan, är det viktiga.
Mycket förenklat och snudd på helt felaktigt.
Citera
2023-11-27, 00:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Mycket förenklat och snudd på helt felaktigt.
Du håller ju med mig?
Citat:
En väldigt stor faktor är om projektilen penetrerar målet helt. All energi som kulan har när den går ut är bortslösad. Det är det hollow point är till för att motverka genom att kulan expanderar.

Och går kulan tillräckligt långsamt spelar det ingen större roll vad den väger då effekten mest kommer bli en knuff. Tänk dig att bli påkörd av en buss som kör i 1km/h. Det som kommer hända är att du ramlar, om ens det.
Som jag skrev, farten är allt, rörelseenergi är hastigheten i kvadrat, massan är hyfsat insignifikant.
En långsam buss, som i ditt exempel, är inte farlig. Men en liten snabb kula kan döda dig.
Citera
2023-11-27, 00:10
Avslutad
Citat:
Du håller ju med mig?

Som jag skrev, farten är allt, rörelseenergi är hastigheten i kvadrat, massan är hyfsat insignifikant.
En långsam buss, som i ditt exempel, är inte farlig. Men en liten snabb kula kan döda dig.
Och som jag även skrev så har kulans utformning stor betydelse, som TS specifikt frågade om. En lite långsammare hollow point orsakar mycket mer skada än en helmantlad av samma vikt.

En långsammare kula kan mycket väl vara mycket mer effektiv än en snabbare även om de väger lika mycket.
Senast redigerad av SvenHelsing 2023-11-27 kl. 00:13.
Citera
2023-11-27, 00:11
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Fast en 2 ton stor projektil i 2km/h gör nog mer ont än ett asplöv som kommer i 1000km/h på huden.

Men visst är det lukten som dödar allt.
Citera
2023-11-27, 00:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Fast en 2 ton stor projektil i 2km/h gör nog mer ont än ett asplöv som kommer i 1000km/h på huden.

Men visst är det lukten som dödar allt.
Tvek på den faktiskt. 2km/h är väldigt lite. Det är om den träffar på ett dåligt ställe eller om du ramlar olyckligt. Men 2km/h är väldigt lite. Ungefär en halvmeter i sekunden.

Såg en video där de sköt iväg pingisbollar med över ljudets hastighet, ca 1200km/h. De åkte rakt igenom ett pingisracket. https://www.youtube.com/watch?v=bAKqzAzfXKQ

Awesome kanal för övrigt
Citera
2023-11-27, 00:34
Medlem
Sam.Boyds avatar
Det är alltid en fråga om koncentrerad massa i förhållande till yta og hastighet.
Citera
2023-11-27, 01:13
Medlem
quts avatar
Anslagsenergi är viktigt vid jakt, en kombination av hastighet och vikt på kula.

https://www.robsoft.nu/omvandlare-mm/anslagsenergi/
Citera
2023-11-27, 01:46
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Tvek på den faktiskt. 2km/h är väldigt lite. Det är om den träffar på ett dåligt ställe eller om du ramlar olyckligt. Men 2km/h är väldigt lite. Ungefär en halvmeter i sekunden.

Såg en video där de sköt iväg pingisbollar med över ljudets hastighet, ca 1200km/h. De åkte rakt igenom ett pingisracket. https://www.youtube.com/watch?v=bAKqzAzfXKQ

Awesome kanal för övrigt
2ton i 2km/h gör nog mer skada än löv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här