2023-11-26, 21:33
Medlem
TrueCs avatar
Hej. Har Folksam idag, har hittat samma försäkring för halva priset på LF, men tyvärr är jag tydligen låst till oktober nästa år.

När jag höll på att byta väntade jag med att betala för kommande kvartal, som är 10/11-23 till 29/2-24. Nu fick jag en påminnelse som lyder;

Citat:
Premien måste betalas senast 2023-12-01 för att försäkringen ska fortsätta att gälla till premieperiodens slutdag. Om inte premien betalas senast angivna dag upphör försäkringen att gälla 2023-12-01.

Min fråga är då, kan jag skita i att betala och teckna hos LF den första, eller är det juridiska problem med det?
Citera
2023-11-26, 21:50
Medlem
Sillsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Hej. Har Folksam idag, har hittat samma försäkring för halva priset på LF, men tyvärr är jag tydligen låst till oktober nästa år.

När jag höll på att byta väntade jag med att betala för kommande kvartal, som är 10/11-23 till 29/2-24. Nu fick jag en påminnelse som lyder;

Min fråga är då, kan jag skita i att betala och teckna hos LF den första, eller är det juridiska problem med det?

Det är inga som helst bekymmer. Det saken handlar om är inte att du är bunden utan att Folksam är bunden att inte ändra i dina försäkringsvillkor innan huvudförfallodatumet. Det är bara att byta o h du kan känna dig helt trygg förutsatt att du tecknar en ny försäkring, annars blir det snabbt väldigt dyrt.
Citera
2023-11-26, 22:03
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin
Det är inga som helst bekymmer. Det saken handlar om är inte att du är bunden utan att Folksam är bunden att inte ändra i dina försäkringsvillkor innan huvudförfallodatumet. Det är bara att byta o h du kan känna dig helt trygg förutsatt att du tecknar en ny försäkring, annars blir det snabbt väldigt dyrt.

Åh fan, då bör jag alltså kunna säga upp försäkringen själv till och med eller?

För LF kunde tydligen inte ta över den förrän oktober, men det kanske inte går för honom att göra om försäkringsvillkoren är låsta
Citera
2023-11-26, 22:04
Medlem
Har du testat att ringa och prata med Folksam? Många sådana här frågor löses smidigt genom att kontakta den det handlar om direkt istället för att fråga ett forum.

Om du nu inte lider av någon form av social fobi.
Citera
2023-11-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillsvin

Så är det faktiskt inte alls vad gäller bilförsäkringar utan de kan bara sägas upp till huvudförfallodagen (eller vid ägarbyte, det är väl det vanligaste om man hittar en bättre deal, skriver över bilen på sambon och vipps kan man teckna ny försäkring.
Citera
2023-11-26, 22:22
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Har du testat att ringa och prata med Folksam? Många sådana här frågor löses smidigt genom att kontakta den det handlar om direkt istället för att fråga ett forum.

Om du nu inte lider av någon form av social fobi.

Ja det förstår jag också, tänkte kollationering före bara för att kolla vilka möjligheter jag har så att jag inte bränner den bron
Citera
2023-11-26, 23:16
Medlem
Ställ av bilen, säg upp avställningsförsäkringen, då är du inte bunden. Teckna ny försäkring, ställ på bilen.

Hade 2 nervösa dygn med en oförsäkrad Tesla förra året när jag bytte bolag 🙃
Citera
2023-11-26, 23:17
Medlem
Avställning, då faller behovet av trafikförsäkring bort, det lär gå att byta när sedan fordonet skall sättas i trafik igen, dock endast om inte försäkringen "överlevt" i form av avställningsförsäkring, dylik övergår ordinarie bilförsäkring till om även kaskodelen valts till, den senare kan dock väljas bort i samband i samband med avställning varvid förutsättningen för byte av försäkringsgivare inträder.
Citera
2023-11-26, 23:42
Medlem
Kottkompotts avatar
När jag ställt av fordon så har försäkringen blivit vilande, med en månadsavgift på kanske en tia eller två istället.

Har för mig att med folksam så är det inga problem att säga upp försäkringen omedelbart.
Citera
2023-11-27, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
När jag ställt av fordon så har försäkringen blivit vilande, med en månadsavgift på kanske en tia eller två istället.

Har för mig att med folksam så är det inga problem att säga upp försäkringen omedelbart.

Så han ska ställa av bilen (och köpa en ny som han försäkrar ned LF) eller hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in