2023-11-26, 08:51
Medlem
Hej!

Har gått och varit lite småsugen på extraljus ett tag och slog därför till på en ledramp nu under black week.

Köpte detta paket från ljusgiganten som jag nu väntar leverans av: https://ljusgiganten.se/paket-supervision-fusion-600-x-pe.html

Tänkte först att inte skulle behöva köpa till någon styrenhet men ju mer jag läser desto svårare tycker jag det blir att få tydlighet i huruvida det ens går att installera rampen på min bil utan exempelvis en sån här: https://ljusgiganten.se/xbb-dongle-power-unit.html

Har någon här erfarenhet vad gäller installation utan styrenheter på modern bil?

Mvh
Citera
2023-11-27, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fegger
Hej!

Har gått och varit lite småsugen på extraljus ett tag och slog därför till på en ledramp nu under black week.

Köpte detta paket från ljusgiganten som jag nu väntar leverans av: https://ljusgiganten.se/paket-supervision-fusion-600-x-pe.html

Tänkte först att inte skulle behöva köpa till någon styrenhet men ju mer jag läser desto svårare tycker jag det blir att få tydlighet i huruvida det ens går att installera rampen på min bil utan exempelvis en sån här: https://ljusgiganten.se/xbb-dongle-power-unit.html

Har någon här erfarenhet vad gäller installation utan styrenheter på modern bil?

Mvh

Är det en bil som styr helljuset med canbuss-signal så går det inte skarva bara utan behöver en enhet som kan tolka signalen tex canm8, xbb. På ganska många volvos så går det programmera in funktionen med VIDA men även då behöver man koppla in lite kablar som går till CEMn.

Sedan om din bil styr med canbus är svårt att säga för de har blandat fritt upp till 2020 beroende på utrustning. Tex har du helljus automatik så är det garanterat canbus
Citera
2023-11-27, 13:44
Medlem
Har din bil inte canbus så tar du enklast signalen från glödlampan.
Man placerar ett mellanstycke mellan glödlampan och kontaktstycket.
Mellanstycket har en lös kabel som du förlänger upp till *56* på relä.
Finns både för H4 och H7.
Runt 50-lappen hos Biltema, Jula m fl.
Citera
2023-11-27, 17:55
Medlem
Helt seriöst, på en bil som kostar 200 000+ så kan det vara värt att låta någon annan göra det rätt. Vi betalade 5000kr för hårdvara (extraljus), mjukvara och montering på vår Volvo.
Citera
2023-11-27, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lollish
Är det en bil som styr helljuset med canbuss-signal så går det inte skarva bara utan behöver en enhet som kan tolka signalen tex canm8, xbb. På ganska många volvos så går det programmera in funktionen med VIDA men även då behöver man koppla in lite kablar som går till CEMn.

Sedan om din bil styr med canbus är svårt att säga för de har blandat fritt upp till 2020 beroende på utrustning. Tex har du helljus automatik så är det garanterat canbus

Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Har din bil inte canbus så tar du enklast signalen från glödlampan.
Man placerar ett mellanstycke mellan glödlampan och kontaktstycket.
Mellanstycket har en lös kabel som du förlänger upp till *56* på relä.
Finns både för H4 och H7.
Runt 50-lappen hos Biltema, Jula m fl.

Tack för svar! Nu har jag gått på Valostores tips att kika på kompabilitetslista för xbb och canm8 och därifrån dra slutsatsen om lysena styrs med canbus eller ej. Verkar som att xbb endast stödjer el-varianten för xc40 medan canm8 verkar funka för alla. Så behöver nog komplettera min beställning trots allt…

Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Helt seriöst, på en bil som kostar 200 000+ så kan det vara värt att låta någon annan göra det rätt. Vi betalade 5000kr för hårdvara (extraljus), mjukvara och montering på vår Volvo.

Nu har jag iof inte bett om råd på forumdelen för personlig ekonomi men det du betalade verkar ju ganska överkomligt. Kanske kan vara aktuellt om denna installation blir för amatörmässig. Vad för hårdvara rörde det sig om?
Citera
2023-11-28, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fegger

Nu har jag iof inte bett om råd på forumdelen för personlig ekonomi men det du betalade verkar ju ganska överkomligt. Kanske kan vara aktuellt om denna installation blir för amatörmässig. Vad för hårdvara rörde det sig om?

Nej, sorry för Off topic ! Det var en Ledramp för ca 2500kr men bilen är såld och jag minns inte helt fabrikat!

Här är en (visserligen 3 år gammal) tråd om kostnad för ledramps-montering. Verkar vara 5-6tusen inkl Ledramp (FB) Normalt pris montering ledramp

Killgissar att det på Volvo skulle kosta 8000+ för allt men på min bil tyckte jag det var rätt skönt att kunna stänga av extraljusen inne i menyn på bilen.
Citera
2023-11-29, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korken69
Nej, sorry för Off topic ! Det var en Ledramp för ca 2500kr men bilen är såld och jag minns inte helt fabrikat!

Här är en (visserligen 3 år gammal) tråd om kostnad för ledramps-montering. Verkar vara 5-6tusen inkl Ledramp (FB) Normalt pris montering ledramp

Killgissar att det på Volvo skulle kosta 8000+ för allt men på min bil tyckte jag det var rätt skönt att kunna stänga av extraljusen inne i menyn på bilen.

Visste inte ens att styrning från meny var möjlig. Trodde att det alltid var separat strömbrytare som gällde. Min tanke var att kanske skita i att placera strömbrytaren i kupén och helt enkelt välja att aktivera/inaktivera beroende på årstid eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in