Citat:
Hej !
Läs gärna hela tråden innan du svarar.
Att det finns personer som har väldigt svårt att få till närmare relationer med en partner är intet nytt. Hur tänker personerna i dess närhet? Tänk att du har en bror, syster eller nära vän som är en av dessa personer. Du tycker själv personen förmodligen skulle vara en hyfsat bra partner till någon. Du vet att personen inte är ett psykfall, dum i huvudet eller dylikt. Något eller några saker gör dock att personen aldrig träffar någon. För blyg. Fel umgängeskrets. Sitter hemma för mycket. Har ett arbete med begränsat socialt osv.
Läs gärna hela tråden innan du svarar.
Att det finns personer som har väldigt svårt att få till närmare relationer med en partner är intet nytt. Hur tänker personerna i dess närhet? Tänk att du har en bror, syster eller nära vän som är en av dessa personer. Du tycker själv personen förmodligen skulle vara en hyfsat bra partner till någon. Du vet att personen inte är ett psykfall, dum i huvudet eller dylikt. Något eller några saker gör dock att personen aldrig träffar någon. För blyg. Fel umgängeskrets. Sitter hemma för mycket. Har ett arbete med begränsat socialt osv.
Nej, i samtliga fall där en person aldrig hittar en partner, så finns det någon hake hos personen själv. Att personer som är pojkvänsmaterial skulle bli bortvalda är någ extremt sällsynt.
Citat:
Visst finns det människor som är väldigt ensamma eller "märkliga" så att det kanske inte är någon som bryr sig om deras partnerskap, men i många fall måste det finnas andra omkring. Syskon. Mostrar. Vänner. Närmare kollegor eller andra som bryr sig och vill se att personen i fråga får bli kär, skaffa en sambo, särbo, gifta sig eller vad det nu handlar om.
Ja, så har det ju alltid funkat så. Den som förblir ensam har oftast någon hake, och oftast är det något som personen inte ens själv märker, eller vill tillstå. Några exempel på sådant som är svårt för tjejer att bortse från:
- Lättkränkthet och självömkande. Människor med den där "rätt ska va rätt"-läggningen, som ständigt känner sig förfördelade, diskriminerade och orättvist behandlade.
- Hypokondri. Män som ständigt pratar om inbillade eller uppförstorade hälsoproblem står ingen kvinna ut med. Det skriker "jag, jag, jag!", fast inte på det där skrytiga sättet, utan liksom tvärtom.
- Snålhet. Let's face it, är du defensiv om ditt sparkonto och dina tillgångar så kommer du förbli ungkarl (ser massor av det här i "ensam-trådar" på Flashback).
- Motsatsen till föregående, dvs vårdslöshet med pengar. Den som ständigt behöver låna pengar den tionde i månaden kommer bara vara till besvär. Det är ingen du bör skaffa barn med.
- Kompromisslöshet. "Det enda jag kräver är att hon ska vara ovaccinerad, vara på rysslands sida i kriget och hon ska hata MENA". Den sortens kille har aldrig pratat med en tjej, och kommer aldrig få göra det. Det lilla han förstått av kvinnlig psykologi har gjort honom livrädd. Som att dejta Breivik.
- Gnäll, negativitet och brist på driv. Snubben som är arbetslös ett år, och när han väl får ett jobb så klagar han över hur meningslöst jobbet är. Han tvekar inför att skaffa ett förhållande, för han undrar exakt vad han ska få ut av det egentligen. Han är ständigt missnöjd med att polarna hör av sig för sällan, att arbetskamraterna jobbar för dåligt, att filmen var tråkig, att maten var sådär. Tjejer vill att killar ska tillföra något i deras liv, inte bara suga deras energi.
- Snubbar som verkar för bekväma med att vara singel. Har du rotat dig för mycket i din etta, har för mycket rutiner du verkar trivas med - som du inte kan tänka dig att ändra på - så blir du ointressant. Om du bara vill knulla då och då, och i övrigt leva på ditt liv som vanligt, så blir du lätt bortvald.
I samtliga fall där människor i min närhet har varit ständigt partnerlösa, så har det handlat om något av ovanstående, och det är oftast saker som du märker utan att ens behöva lära känna personen särskilt väl. Det har aldrig handlat om utseende t ex.