Citat:
Ursprungligen postat av
poppelip0pp
När det gäller kosten så äter jag en kalorisnål kost med en hög andel protein, mestadels kyckling, lax och proteinshakes. Rikligt med sallad och även fullkornsprodukter. Ligger på underskott vilket gör att jag inte fattar varför det inte händer nåt med magen alls. Har gjort detta en ganska lång tid. Därav är det rätt troligt att det rör sig om löst skinn med tanke på bristningarna, som vad jag har hört dödar elasticiteten helt i huden.
Huden är ett levande organ, den anpassar sig småningom.
Ständig kalorireduktion leder bara till sänkt metabol bashastighet. Tillämpa istället periodisk fasta, det vill säga att du äter under sex timmar per dag, utan att bekymra dig om kalorier.
Fortsätt äta kyckling, lax och proteinrik mat, men skippa shakes och annan processföda. Tillämpa LCHF, med dragning åt keto (behåll grönsakerna, släng brödet).
Har man en gång utvecklat fett kring magen, tenderar kroppen att hålla fast vid den kudden som en extra tillgång. I medicinsk mening är det ofarligt, och det är inre fett kring organen som är det egentliga problemet (fettlever).
Man kan inte påverka kroppens prioritering, utan den smälter först inre fett kring organen, och reducerar därefter i ansikte, lemmar och överkropp, och allra sist fläsket runt magen.
Det går att fila bort, oavsett ålder, men många kan intyga att det är svårt. Det är inte bara diet och kost som spelar in, utan även stress. Mycket kaffe, litet sömn eller oro ger höga nivåer av kortisol, som bidrar till insulinresistens och därmed fetma kring mellangärdet.
En plan kan därför se ut så här:
1. Keto
2. Periodisk fasta 18:6
3. Minska kaffe och alkohol (rödvin okej)
4. Styrketräna, främst armar och ben, men även bål
5. Konditionsträna som komplement
6. Goda sömnvanor