Citat:
Ursprungligen postat av
GiatarrNenne
Du får dissa hur mycket du vill.
Jag är INTE ute efter beröm här utan jag vill få bättre kunskaper i mix-master, bara.
Ja jag strävar efter ett digitalt ljud som låter "analogt" ja eftersom på den tiden jag var yrkesverksam gitarrist var det bara bandspelare som gällde i studion.
Ofta 16 kanals Studer. Och ett anlogt mixerbord med vidhängande aktersnurror, givetvis.
Yes kompis.
Min tid i hemstudion var en 8.spårs Tascam TSR-8 rullbandare och ett billig 24 kanals Behringer mixerbord som jag använde för att spela in traktens rockband och proddade en hel del demos. Mer än 25 år sedan.
Det finns mycket storys om detta, lärdomen av hela perioden blev ändå att jag och många andra inte riktigt visste hur man blandar digitalt med analogt och får det att svänga. Och speciellt med grupper som inte har jobbat fram en naturlig form av gruppdynamik och hittat ett eget sväng, utan mestadels spelar sina individuella insrtument och hoppas att slutmixen ska på ett magiskt vis ska maskera en undermålig låt genom effektspår och olika gadgets
Numera är detta löst. Men det verkar inte riktigt ha satt sig . Det är
det jag försöker få fram i min kritik av dina låtar.
Du låter viktiga element i dina låtar automatiserade utan att tänka på helheten. Som trumspåret t.ex. Tänk om, tänk stort- Tänk JÄTTEstort