2023-11-25, 09:42
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag innehar ett aktiebolag med fokus på teknisk konsultverksamhet inom industriteknik enligt branschkod SIN 71122.

Under de senaste månaderna frugan hjälpt ett mindre företag (vänners) gratis att öka dess synlighet på sociala medier. Vad hon gjort är bla. planering, rådgivning, produktion och redigering av videoinnehåll samt publicering på olika sociala plattformar.

Nu vill företaget utöka samarbetet och ha dessa fakturerade. Även ett par andra intressenter har hört av sig och vill ha liknande hjälp. Med tanke på detta överväger jag att hantera dessa transaktioner genom mitt befintliga aktiebolag.

Frågan jag har är huruvida den befintliga verksamhetskoden (SNI 71122) skulle täcka de nya tjänsterna eller om jag behöver lägga till en ytterligare verksamhetskod. Jag hittar följande möjliga alternativ.

1. SNI 59.110 - Produktion av film, video och TV-program: i
nkluderar produktion av filmer, videor, TV-program, och TV-reklam.

2. SNI 73.111 - Reklambyråverksamhet:
innefattar design och genomförande av reklamkampanjer med fokus på rådgivning och kreativa tjänster.

3. SNI 58.190 - Annan förlagsverksamhet:
an omfatta publicering på sociala medier, inklusive bloggar.

Vilken av dessa koder anses mest lämplig för de beskrivna tjänsterna? Min avsikt är att säkerställa optimala möjligheter för avdrag, särskilt avseende teknisk utrustning såsom kameror och datorer, samt kostnader relaterade till resor till inspelningsplatser.

Edit: SIN -> SNI
Senast redigerad av feemaxxx 2023-11-25 kl. 10:16.
Citera
2023-11-25, 10:00
Medlem
tukkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag innehar ett aktiebolag med fokus på teknisk konsultverksamhet inom industriteknik enligt branschkod SIN 71122.

Under de senaste månaderna frugan hjälpt ett mindre företag (vänners) gratis att öka dess synlighet på sociala medier. Vad hon gjort är bla. planering, rådgivning, produktion och redigering av videoinnehåll samt publicering på olika sociala plattformar.

Nu vill företaget utöka samarbetet och ha dessa fakturerade. Även ett par andra intressenter har hört av sig och vill ha liknande hjälp. Med tanke på detta överväger jag att hantera dessa transaktioner genom mitt befintliga aktiebolag.

Frågan jag har är huruvida den befintliga verksamhetskoden (SIN 71122) skulle täcka de nya tjänsterna eller om jag behöver lägga till en ytterligare verksamhetskod. Jag hittar följande möjliga alternativ.

1. SIN 59.110 - Produktion av film, video och TV-program: i
nkluderar produktion av filmer, videor, TV-program, och TV-reklam.

2. SIN 73.111 - Reklambyråverksamhet:
innefattar design och genomförande av reklamkampanjer med fokus på rådgivning och kreativa tjänster.

3. SIN 58.190 - Annan förlagsverksamhet:
an omfatta publicering på sociala medier, inklusive bloggar.

Vilken av dessa koder anses mest lämplig för de beskrivna tjänsterna? Min avsikt är att säkerställa optimala möjligheter för avdrag, särskilt avseende teknisk utrustning såsom kameror och datorer, samt kostnader relaterade till resor till inspelningsplatser.

Är ingen expert men jag har också konsultföretag, och vissa tider på året hyr jag ut personal inom andra branscher och fakturerar rätt så stora belopp, och enligt min revisor är det inga större problem så länge större delen av omsättningen kommer från verksamhet inom den bransch man är etablerad i enligt verksamhetskod.

Ha en trevlig lördag gemene företagare!
Citera
2023-11-25, 10:03
Medlem
auruns avatar
SNI-kod menar du nog och de används enbart för statistik så du behöver inte lägga till något.
Citera
2023-11-25, 10:15
Medlem
feemaxxxs avatar
Yttligare info:
Företaget har tills nu varit vilande och har haft NOLL omsättning.
Citera
2023-11-25, 10:16
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
SNI-kod menar du nog och de används enbart för statistik så du behöver inte lägga till något.

Har ändrat. Tack för påpekandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in