2023-11-25, 19:18
Medlem
Den som dricker ensam har bara sig själv att fylla.
Citera
2023-11-25, 19:31
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det är så jävla gött att gå ner i källaren för att "bara hämta en grej".

Väl där så drar man i sig en kvarting Lord Calvert eller nåt i några snabba klunkar. Efter en liten stund känner man hur värmen sprider sig i hela kroppen, och hur livets alla skarpa kanter och hörn blir runda och mjuka.
Citera
2023-11-25, 20:29
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ealrenz
Var sak har sin tid.
Med åldern kommer visheten att:
Dricka hemma ensam är kungligt som många redan nämnt.

Favoritpodd i örat eller valfri spellista med antingen obskyr metal eller depplåtar om man är i det stadiet.
Youtube på ensamfylla är oslagbart:
Live-konsert, humorklipp, sportögonblick och vips har 2 flaskor vin tömts och man är pruttfull och klar för sängen.

Ingen har muckats med, ingen har rånat dig, du har inte sagt något dumt (undvik social medier full dvs) och taxin hem behövdes ej.
Win, win och mega win.

Dock är ett krogbesök med goda vänner riktigt jävla trevligt när det sker dagtid och hemfärd blir innan 22 men detta är sällsynt numer
Det som gör mest att man vrider på sig att dra ut på krogen när man blivit äldre är helt klart restiden, framöverallt när man bor i en sömnig radhusort några mil från Stockholm.
Kallt och jävligt, hur ska jag komma hem, när går sista tåget, sista bussen, osv.
Det var annorlunda förr när det fanns kvarterkrogar och ölcafeer i vartenda hörn och man i brist på stimulans var tvungen att komma ut för att inte klättra på vägarna.
Citera
2023-11-25, 21:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Det beror som sagt på var man är i livet. Är man 25 så tycker jag man bör ge sig ut i kroglivet, om så bara för att träffa eller som minst titta på folk.
Det är intressant och lärorikt, särskilt om man är packad själv.

Är man över 50 och har tillbringat oändliga timmar på krogar landet över så känns det absolut som att man kan det där. När man på ungefär 10 sekunder kan se vem som är lagd åt att börja bråka på fyllan och man nästan utan att tänka på det flyttar sig undan litegrann för att slippa allt skit som bråken för med sig, då skulle jag rekommendera att stanna hemma.
Om inget annat så för att så få drinkar verkligen är värt pengarna och ölen är verkligen inte värd pengarna...men med sagt så saknar jag absolut mina vildare dagar, när jag och polarna satt i en bil på väg någonstans.

Men det är det som är poängen: du måste först ha skaffat dig minnen för att kunna bli nostalgisk med så är ni under femtio, ut och rör på er!
Citera
2023-11-26, 00:58
Medlem
Bukrass avatar
Ingenting slår en ölkväll med polarna, slötitta på nåt, lyssna på musik eller vad som helst. Räddar plånboken också.
Citera
2023-11-26, 01:57
Medlem
Månsans avatar
Mina rutiner ligger fast sen länge. Fredag kväll, 3-4 öl på lokala haket. Plus max EN stänkare innan man promenerar hem de över hundra metrarna. Lördag kväll, ett par öl, en vodkagrogg och sen några glas rött till maten. Resten av veckan blir det högst ett par glas vin i hemmiljö.

Svaret på frågan är alltså. BÅDE drickande på krog och hemma krävs för en anständig tillvaro.
Citera
2023-11-26, 08:34
Medlem
Ealrenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Det som gör mest att man vrider på sig att dra ut på krogen när man blivit äldre är helt klart restiden, framöverallt när man bor i en sömnig radhusort några mil från Stockholm.
Kallt och jävligt, hur ska jag komma hem, när går sista tåget, sista bussen, osv.
Det var annorlunda förr när det fanns kvarterkrogar och ölcafeer i vartenda hörn och man i brist på stimulans var tvungen att komma ut för att inte klättra på vägarna.

Ja, restiden hem suger. Bra input
Citera
2023-11-26, 08:58
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ealrenz
Ja, restiden hem suger. Bra input
Ja det är nog huvudanledningen att grabbarna inte samlas längre när man blivit äldre för att ta några bärs ute.
Dega i soffan med en bira eller stå ensam i ett mörkt, kallt centrum och vänta på bussen hem.
Det är inte direkt konstigt att man då väljer lata alternativet.
Man kan inte riktigt jämföra med hur det var förr, då kunde man dö av tristess hemma.
Citera
2023-11-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Man dricker hemma när krogen har stängt
Det bästa ur två världar.

Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Möjligen om man enbart dricker alkohol i berusningssyfte, vilket långt ifrån alla gör.

Det kanske egentligen är så att du bör kolla över din inställning till alkoholen och din egen relation till alkohol. Den drar lite åt det tveksamma hållet...

Personligen tycker jag att det kan vara trevligt att gå ut och ta något att dricka något gott på lokal, men trivs lika bra med att ta en öl, en whisky eller ett glas vin till maten hemma. Har dock inte varit onykter mer än en handfull gånger de senaste tio åren.

Jag har full förståelse för dem som inte vill gå ut på en sunkig sylta med dåligt utbud och dricka där eftersom det enligt någon annan skulle vara sorgligt att dricka hemma. Skulle definitivt hellre dricka något bra ensam hemma än något dåligt ute bland folk. Men då dricker jag inte heller vilket skräp som helst och dricker inte över huvud taget för att komma åt alkoholen.

Väljer du alkoholfri öl framför öl med alkohol?
Citera
2023-11-26, 14:33
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontcopymyname
Väljer du alkoholfri öl framför öl med alkohol?

Det beror på när jag ska dricka; var jag är; till vad, om jag ska dricka öl till något; vad jag ska göra senare och så vidare.

Alkohol är ju en kraftfull "smakbärare" vilket gör att det är extremt stor skillnad mellan alkoholfri öl och öl med alkohol även om den alkoholfria ölen utvecklats enormt under de senaste årtiondena. För min del utgår jag ifrån smaken, doften och helhetsupplevelsen och vad som fungerar bäst.

Har dock alltid alkoholfria öl hemma.

Om det inte spelar någon roll vad jag ska göra utan bara tänkt ta en öl blir det med alkohol då det än så länge är öl med alkohol som har högst kvalitet och finns bäst av inom de ölstilar jag helst dricker. Vissa ölstilar går inte att göra alkoholfria och då är det ju inte så mycket att välja på.

Tar dock aldrig och dricker en bulklager om jag ska ta en öl hemma (Har vanligtvis inte ens sånt hemma.) och skulle aldrig heller beställa det ute på lokal.

Enda gången jag dricker det är om någon bjuder då jag värdesätter gott värdskap och vet när det är läge att ta sedan dit man kommer alternativt om jag fått den typen av öl av någon säljare (Och inte gett dem vidare till någon som uppskattar sån öl.) och tar mig en som törstsläckare vid gräsklippningen och motsvarande.

Alkoholfritt vin dricker jag aldrig privat då jag hittills aldrig provat något som varit acceptabelt. Då väljer jag hellre annan alkoholfri dryck.
Citera
2023-11-26, 19:19
Medlem
R.Rs avatar
Ser bara nackdelar med att dricka på krogen. Dyrt och blir struligt att springa på toaletten hela tiden (ja jag har liten blåsa). Dricker gärna hemma med eller utan sällskap.
Citera
2023-11-27, 01:00
Medlem
Vad fan är problemet med att jag sitter med rom i mitt glas eller några öl på soffan för att koppla av, stänger ögonen och allt känns så klart. Sen när jag är på humör jag plockar upp telefonen kanske ringer nån brud, kanske ringer någon vän. Eller kollar på film för mig själv i lugn och ro. Det är finfint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in