2023-11-24, 14:57
Medlem
Geomeisters avatar
Regissören David Samuel Peckinpah. Mer känd som Sam Peckinpah!

Amerikansk regissör som var aktiv främst under 1960 och 1970-talet. Avled år 1984 och då det snart är 40 år sedan är det inget namn som brukar nämnas särskilt mycket längre, men jag hoppas ändra lite på det i och med denna tråd.

Likt många har han gjort jobb i TV-serier, men är nog främst känd för sina filmer. Främst action och westernfilmer blev det.

Kändast är nog The Wild Bunch från år 1969. Vilken kan placeras som en av de mer kända westernfilmerna som gjorts.

I rollerna till hans filmer har stora namn som Charlton Heston, Steve McQueen, Dustin Hoffman, Ernest Borgnine, Kris Kristofferson och James Coburn medverkat.

Vad gillar du mest med Sam Peckinpah? Vilka är dina favoritfilmer?
Senast redigerad av Geomeister 2023-11-24 kl. 15:04.
Citera
2023-11-24, 15:54
Medlem
Är inte så mycket för western filmer så jag kan inte komma på några.

Men Järnkorset är ju rätt så ok som krigsfilm. Östfronten under 2:a världskriget, grupp tyska soldater som kämpar på.
Citera
2023-11-24, 20:06
Medlem
drinksareonmes avatar
En av de bättre svarta skådespelarna från den generationen.
Citera
2023-11-24, 20:24
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Vad gillar du mest med Sam Peckinpah? Vilka är dina favoritfilmer?

Straw Dogs absolut! Dustin Hoffman och Susan George är det amerikanska paret som lämnar ett rämnande USA av våld och kaos och flyttar till det förmodade lugnet på den engelska landsbygden. Ur askan i elden, ska det visa sig. En stenhård rulle... själva urmodern för alla hämnarfilmer från Death Wish till Falling Down. Där alldagliga män av omständigheterna förvandlas till brutala dödsmaskiner.

Konvoj och Osterman Weekend är ok också men inte alls på samma nivå. Minns faktiskt inte om jag har sett The Wild Bunch.

Citat:
Ursprungligen postat av henrik1966
aldrig hört talas om

Men snälla, du behöver inte skrika ut det för alla på Flashback att du saknar koll. Eller ville du bara göra en poäng av du tycker Peckinpah är okänd?
Citera
2023-11-24, 21:23
Medlem
KuReLuBs avatar
Fantastisk regissör med ett fascinerande livsöde.

Missa heller inte:

The Getaway

Pat Garrett & Billy the Kid

Bring Me the Head of Alfredo Garcia

The Killer Elite
Citera
2023-12-06, 16:30
Medlem
Geomeisters avatar
James Coburn var med i Sam Peckinpahs Pat Garrett and Billy the Kid. Senare var han med i Young Guns II som också är relaterad till karaktären Billy the Kid.

Gällande Peckinpahs filmer (baserat på de jag sett):

Coolaste filmen? Bring Me the Head of Alfredo Garcia
Viktigaste filmen? Cross of Iron
Charmigaste filmen? Convoy
Senast redigerad av Geomeister 2023-12-06 kl. 16:33.
Citera
2023-12-08, 10:06
Medlem
Chinatowns avatar
Hej !

Känner tyvärr jag inte till denna man i större uträckning, men när jag glott igenom tråden så såg jag något jag kände igen. Straw Dogs!!

Det var många år sedan jag såg den minns den som stark. Hemsk film till ämne. Dustin Hoffman under sin uppgång som världsstjärna!!

// Chinatown
Citera
2023-12-14, 14:46
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KuReLuB
Fantastisk regissör med ett fascinerande livsöde.

Missa heller inte:

The Getaway

Pat Garrett & Billy the Kid

Bring Me the Head of Alfredo Garcia

The Killer Elite

Vilken av de du nämner tycker du är den bästa filmen?
Citera
2023-12-15, 12:49
Medlem
KuReLuBs avatar
Citat:
Vilken av de du nämner tycker du är den bästa filmen?

Tycker att de är bra allihopa och väl värda att ses. Kanske är "The Getaway" min favorit för stunden.
Citera
2023-12-20, 17:59
Medlem
Chinatowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chinatown
Hej !

Känner tyvärr jag inte till denna man i större uträckning, men när jag glott igenom tråden så såg jag något jag kände igen. Straw Dogs!!

Det var många år sedan jag såg den minns den som stark. Hemsk film till ämne. Dustin Hoffman under sin uppgång som världsstjärna!!

// Chinatown

Hej!

Kom på en till sak kring denna film. Det finns en nyversion gjord 2011 med en av Skarsgårds. Alexander kan det varit.

// Chinatown
Citera
2023-12-20, 22:34
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Coolaste filmen? Bring Me the Head of Alfredo Garcia

Den är rätt cool och snyggt filmad dessutom. Men jag har bara så svårt att köpa upplägget att en vanlig barpianist lyckas ta ut halva Mexikos undre värld. Det blir för orealistiskt helt enkelt.
Citera
2026-07-13, 02:25
Medlem
Geomeisters avatar
Igår blev det regissörens sista film för min del: The Oystermans Weekend (1983).

En rätt komplex berättelse om en man som får reda på att hans gamla grabbgäng från collage egentligen är något helt annat. Ska han stötta kompisgänget eller mäktiga personer som påpekar att kompisarna är farliga?

Filmen lämnar en del att önska då flera scener i scener har väldigt dålig skärpa. Bildkvaliteten i dessa är låg. Filmen öppnar med en sådan. Kanske inte smartaste draget. Filmens upplägg blir även aningen mer rörigt än spännande även om vissa scener med alltifrån kompishäng till biljakt till dialoger står ut.

Förutom att vara regissörens sista film. Har vi en trevlig lista med skådespelare. John Hurt, Burt Lancaster, Rutger Hauer och Dennis Hopper. Det låter som att det skulle kunna blivit en storfilm, men Sam Peckinpah hade tydligen mycket problem med producenter och hans personliga liv verkade kaotiskt. Han dog året efter filmen släpptes.

Ändå en relativt intressant film som ens sista. Många av hans filmer var westerns. När 1980-talet kom var westerns inte lika inne och valet blev något helt annat. Ni som sett denna. Vad tyckte ni? Sevärd? Jag tycker helt klart det finns glimtar av en bra film, men som helhet var det för mycket komplikationer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in