2023-11-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Ring inte 1177, det kommer inte hjälpa. Det absolut vanligaste är att man har hög puls när man har förmaksflimmer. Pulsen kan dock vara både normal och låg, men det är oftast hos äldre och skruttigare patienter.

Den viktigaste frågan om det är flimmer du har just nu eller inte, är pulsen tydligt oregelbunden? Och då menar jag inte att den går lite snabbare när du andas in och långsammare när du andas ut. Det skall tydligt märkas att den är oregelbunden. Om svaret är ja kan det vara förmaksflimmer du har just nu.

Inte tydligt men pulsen känns hoppig särskilt vid inandning. Som att den står och fladdrar lite. Studsar två studsar hela tiden
Citera
2023-11-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiedino
Inte tydligt men pulsen känns hoppig särskilt vid inandning. Som att den står och fladdrar lite. Studsar två studsar hela tiden

Hur har det gått för dig? Har du hört av dig till vårdcentral idag? Ett snabbt ekg borde du fått gjort under dagen.
Citera
2023-11-25, 06:48
Medlem
Citat:
Ja, hur mår du?
Citera
2023-11-25, 06:57
Medlem
Rymdkommissaries avatar
Förmaksflimmer manifesterar sig ofta som att pulsen är hög och orgelbunden. När yngre får förmaksflimmer så kommer det ofta i attacker, så kallat paroxysmalt förmaksflimmer. Jag har själv den sorten av förmaksflimmer då slår pulsen snabbt och oregelbundet.
Citera
2023-11-25, 11:00
Medlem
Jag mår okej! Ska få göra EKG idag. Pulsen känns lugn men fortfarande är det något som vibrerar galet i kroppen. Känns som det ökar när jag andas in och släpper lite vid utandning. Varje gång hjärtat slår så gör vibrationerna en paus. Grymt störande och kan knappt sova pga detta
Citera
2023-11-26, 11:57
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Jag mår okej! Ska få göra EKG idag. Pulsen känns lugn men fortfarande är det något som vibrerar galet i kroppen. Känns som det ökar när jag andas in och släpper lite vid utandning. Varje gång hjärtat slår så gör vibrationerna en paus. Grymt störande och kan knappt sova pga detta

Hur gammal är du? Försvinner symptomen vid aktivitet?

Vid förmaksflimmer brukar frekvensen ligga >100/min, men förmaksflimmer kan också vara normofrekvent dvs med en frekvens under 100/min. Detta kan dock ses hos äldre.

Förmaksfladder kan presentera sig som lågfrekvent och regelbunden om överledning är 3:1. Men tvivlar på att det är det du har då den vanligaste presentationen är med 2:1 överledning (frekvens på 150/min).
Citera
2023-11-26, 16:17
Medlem
Har gjort ett EKG nu via Coala. http://www.bilddump.se/bilder/202311....79.225.31.png

Är väldigt orolig för den låga r vågen. Samt avsaknad av P våg.
Citera
2023-11-26, 16:19
Medlem
Citat:
Har gjort ett EKG nu via Coala. http://www.bilddump.se/bilder/202311....79.225.31.png

Verkar som jag har en ST sänkning också?
Citera
2023-11-26, 16:32
Medlem
Citat:
Verkar som jag har en ST sänkning också?
Är det ett arbets-EKG? Man får fysiologisk ST-sänkning i samband med fysisk ansträngning. Jag tycker mig även kunna se P-vågen. Jag är dock ingen EKG-expert.
Citera
2023-11-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Är det ett arbets-EKG? Man får fysiologisk ST-sänkning i samband med fysisk ansträngning. Jag tycker mig även kunna se P-vågen. Jag är dock ingen EKG-expert.

Nej togs i vila. Dock är detta bara ett 2-avlednings EKG som jag fattar det. Kanske är svårt att urskilja ST-sänkning här?
Citera
2023-11-27, 07:17
Medlem
Duramaters avatar
Citat:

Helt normal EKG. Ingen förmaksflimmer på den där EKG. Man kan se en P-våg.

Citat:
Nej togs i vila. Dock är detta bara ett 2-avlednings EKG som jag fattar det. Kanske är svårt att urskilja ST-sänkning här?

2-avlednings ekg används endast till rytmkontroll och inte till att diagnostisera ST-elevationer/ST-depressioner.
Senast redigerad av Duramater 2023-11-27 kl. 07:19.
Citera
2023-11-27, 10:47
Medlem
Vagnschefens avatar
Instämmer med Duramater. Regelbundet samt P-våg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in