2023-11-23, 07:10
Medlem
Aktieklipparns avatar
Har en villa som jag hyr ut (nettovinst 7.200/mån) underhållskostnader ej inräknade

Bor 50/50 i Lägenhet/stuga och funderar på att belåna villan för att bygga om stugan till åretruntboende

Har sjukpension på 19.000 netto (20.600 nästa år) och inkomsten är för låg trots 10% belåning på villan

Fråga: Får jag räkna med tjänstepension eller hyresinkomst vid bolåneansökan?
Om jag kan räkna in dessa inkomster.. måste jag isf vänta tills det framgår på deklarationen?
Citera
2023-11-23, 08:32
Medlem
Glostrups avatar
Högst troligen inte, men bara banken kan svara på det. En hyresintäkt är inte en garanterad inkomst eftersom huset kan stå outhyrt och då ser din situation ännu värre ut. Om du inte kan kapitalisera din tjänstepension (dvs ta ut den månadsvis) så är den heller inte något som du kan tillgodoräkna dig nu.
Citera
2023-11-23, 09:34
Medlem
På din villa så får du, nästan 90.000 om året i hyresvinst. Är det inte bättre att använda de pengarna till din ombyggnad?
Citera
2023-11-23, 09:57
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om du inte kan kapitalisera din tjänstepension (dvs ta ut den månadsvis) så är den heller inte något som du kan tillgodoräkna dig nu.
Min tanke var att om jag tex tar ut tjänstepensionen under -2024, behöver jag då vänta tills det framgår
på deklarationen året efter?

Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
På din villa så får du, nästan 90.000 om året i hyresvinst. Är det inte bättre att använda de pengarna till din ombyggnad?
Det gör jag redan, men jag hade föredragit att färdigställa allt under 1-2 års tid.
Om jag bara tar av hyresintäkterna så måste jag vänta i kanske 4år, innan jag kan flytta ifrån lägenheten helt
Citera
2023-11-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Har en villa som jag hyr ut (nettovinst 7.200/mån) underhållskostnader ej inräknade

Bor 50/50 i Lägenhet/stuga och funderar på att belåna villan för att bygga om stugan till åretruntboende

Har sjukpension på 19.000 netto (20.600 nästa år) och inkomsten är för låg trots 10% belåning på villan

Fråga: Får jag räkna med tjänstepension eller hyresinkomst vid bolåneansökan?
Om jag kan räkna in dessa inkomster.. måste jag isf vänta tills det framgår på deklarationen?

förmodligen inte
Citera
2023-11-24, 09:05
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik1966
förmodligen inte
Finns här verkligen inte någon här som har ett bättre svar, än en gissning?

Får man räkna in tjänstepensionen vid låneansökan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in