• 1
  • 2
2023-11-22, 19:47
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Om vi ska fortsätta att skryta så lyckas jag själv med att kombinera enkel och snabb matlagning med tillagning av råvaror från grunden samtidigt som det smakar gudomligt gott och är väldigt prisvärt OCH näringsmässigt bra.

Det behöver inte vara så jävla avancerat. Rekommenderar alla latmaskar där ute att steka ihop röror med grönsaker och köttfärs. Kryddning och tillbehör kan kombineras i all oändlighet. Tar 20 min att laga inklusive disken.
Citera
2023-11-22, 20:07
Medlem
Rätt konstigt ändå ju. Men ett kök för flera hundra tusen är ett måste
Citera
2023-11-22, 21:59
Medlem
Sladdarens avatar
Ytterst effektivt ang att ägna några timmar till flera rätter samtidigt när man liks är igång

Här kommer några tips till er som är stressade och äter snabbmat och fabricerad mat samt utemat hela tiden =

Finns väldigt många rätter med bara 5 till 10 ingredienser inkluderat kryddning när det kommer till 10 ingredienser iaf. Stressade människor har helt enkelt inte förstått hur man letar dessa recept inkl använder mest ugnen, eller airfyern, eller crockpotten eller grytan

* Det handlar om att förenkla matlagningen med apparater
* Det handlar mycket om "one pot" rätter ochså som går snabbt eller sköter sig självt
* Det handlar om enkla skärverktyg istället för kniven om man inte kan hantera den som tex mandolin
och diverse rakblad man pressar råvaror igenom se de strimlas eller hackas eller skivas
* Det handlar om att förbereda allt innan man tillagar det
* Det handlar om att ha måttskålar man fyller med rätt mängde med om man är osäker på ingrediensmängden och inte går efter rutin och känsla och smak som mer vana gör och ställ dom i rätt ordning för receptet. Nåt istil med sånt här se bild samt små bägare för kryddor och annat smått
https://m.media-amazon.com/images/I/...,350_QL80_.jpg
* Det handlar om att ha receptet nära till hands
* Det handlar om att skaffa en diskmaskin om man inte äger en för man har ju tydligen råd att äta restaurang och snabbmat hela dagarna

Man börjar här när man har stor ovana i köket och stor tidsbrist samt ev trötthet att komma igång

Jag tror jag skulle fixa 10 storkok på 4 timmar i stressad raketfart. Det som ska brynas tar lite tid, det som ska svettas, det som ska bara i värmas till 1-5 min måste man kunna separera i vissa fall så handlar om att ha många spisplattor igång samtidigt

Fördelen här är ju att du har flera gemensamma nämnare som ska brynas samtidigt med bara salt och lite peppar. Sen kommer grönsakerna som ska svettas eller fräsas
sen kryddning sen sås osv sen tillagning

Boeuf Bourguignon (nöt)
Pannbiffar (färs som formas)
Lasagne (färs)
Köttfärssoppa (färs)
Chili Con Carne (färs eller annat kött nöt)
Makaronipudding
Citera
2023-11-23, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ytterst effektivt ang att ägna några timmar till flera rätter samtidigt när man liks är igång

Här kommer några tips till er som är stressade och äter snabbmat och fabricerad mat samt utemat hela tiden =

Finns väldigt många rätter med bara 5 till 10 ingredienser inkluderat kryddning när det kommer till 10 ingredienser iaf. Stressade människor har helt enkelt inte förstått hur man letar dessa recept inkl använder mest ugnen, eller airfyern, eller crockpotten eller grytan

* Det handlar om att förenkla matlagningen med apparater
* Det handlar mycket om "one pot" rätter ochså som går snabbt eller sköter sig självt
* Det handlar om enkla skärverktyg istället för kniven om man inte kan hantera den som tex mandolin
och diverse rakblad man pressar råvaror igenom se de strimlas eller hackas eller skivas
* Det handlar om att förbereda allt innan man tillagar det
* Det handlar om att ha måttskålar man fyller med rätt mängde med om man är osäker på ingrediensmängden och inte går efter rutin och känsla och smak som mer vana gör och ställ dom i rätt ordning för receptet. Nåt istil med sånt här se bild samt små bägare för kryddor och annat smått
https://m.media-amazon.com/images/I/...,350_QL80_.jpg
* Det handlar om att ha receptet nära till hands
* Det handlar om att skaffa en diskmaskin om man inte äger en för man har ju tydligen råd att äta restaurang och snabbmat hela dagarna

Man börjar här när man har stor ovana i köket och stor tidsbrist samt ev trötthet att komma igång

Jag tror jag skulle fixa 10 storkok på 4 timmar i stressad raketfart. Det som ska brynas tar lite tid, det som ska svettas, det som ska bara i värmas till 1-5 min måste man kunna separera i vissa fall så handlar om att ha många spisplattor igång samtidigt

Fördelen här är ju att du har flera gemensamma nämnare som ska brynas samtidigt med bara salt och lite peppar. Sen kommer grönsakerna som ska svettas eller fräsas
sen kryddning sen sås osv sen tillagning

Boeuf Bourguignon (nöt)
Pannbiffar (färs som formas)
Lasagne (färs)
Köttfärssoppa (färs)
Chili Con Carne (färs eller annat kött nöt)
Makaronipudding

Exakt, och även om man använder ett livsmedel som färs till många rätter går det att variera det. Föredrar att variera det mer i textur än i smak, även om jag såklart försöker göra båda.

I det här fallet hade jag hittat väldig billig högrev och lyckades få tag på några riktigt fina bitar. Några av dessa blev grytbitar och resten färs.

Att laga dessa storkok är ju inte bara ett sätt att tjäna tid, utan också pengar.

Såg idag att butiken här i närheten hade superdeal på morötter och lök. Därför ska jag åka och handla några kilo av dessa samt selleri och sedan blir det att hacka upp några kilo soffritto och sopp/gryt-baser och frysa in. Kommer spara både pengar och tid tills nästa gång det behövs.

Alla skal och rester åker ner i buljonggrytan tillsammans med lite örter och annat så har jag även grönsaksbuljong hemma för ett tag framöver samt får ett mindre svinn.
Citera
2023-11-23, 20:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Exakt, och även om man använder ett livsmedel som färs till många rätter går det att variera det. Föredrar att variera det mer i textur än i smak, även om jag såklart försöker göra båda.

I det här fallet hade jag hittat väldig billig högrev och lyckades få tag på några riktigt fina bitar. Några av dessa blev grytbitar och resten färs.

Att laga dessa storkok är ju inte bara ett sätt att tjäna tid, utan också pengar.

Såg idag att butiken här i närheten hade superdeal på morötter och lök. Därför ska jag åka och handla några kilo av dessa samt selleri och sedan blir det att hacka upp några kilo soffritto och sopp/gryt-baser och frysa in. Kommer spara både pengar och tid tills nästa gång det behövs.

Alla skal och rester åker ner i buljonggrytan tillsammans med lite örter och annat så har jag även grönsaksbuljong hemma för ett tag framöver samt får ett mindre svinn.

Jodå :-) jag håller med till 100% . Det är kanske så att dom som är "stressade" ska ändra sin livsstil för tydligen jobbar de för mycket och sliter kämpar som en snögris i snöstormen i alperna i motvind att få ihop en inkomst och har för lite tid för återhämtning och rekreation och matlagning. Man kan se det så ochså fast de lägger massor med dyra pengar på restaurangmat och microrätter. Mer tid och ta det lungt och känn lugnet

Tror att en betydande större andel av "snabbmat folket" är vanliga hederliga knegare som jobbar som byggarbetare och annat liknande och de som är höginkomsttagare är egentligen verkligen dom som vill laga mat ;-) i massor och gör så och har framför allt tid och utrymme för det
Citera
2023-11-23, 20:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:

Ja precis, bra att hålla koll på att man kan frysa in färdig rivna eller tärnade grönsaker när det är på rabatt mm knep. Plus buljong tillredningen .. Det är verkligen bra tips igen, bra
Citera
2023-11-24, 00:34
Citat:
Hur ser ni andra på dessa stressade människor? Är ni stressade själva? Hur prioriterar ni mellan kvalitet och snabbhet? Hur många storkok skulle ni fixa på fyra timmar?
För mig är det givet att allting ska gå så snabbt som möjligt som jag inte trivs att hålla på med men även att äta, om det är gott, går snabbare än någon jag har träffat på innan mig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in