2023-11-21, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klosettVirtuos
Perfekt. Så inget trassel vid deklaration med andra ord. Typ att det ska jämkas och man inte riktigt vet hur det blir.

Jämkas? Kapitalintäkter har en platt skatt på 30% så det finns inget att jämka.
Citera
2023-11-21, 21:50
Medlem
klosettVirtuoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jämkas? Kapitalintäkter har en platt skatt på 30% så det finns inget att jämka.
Nytt för mig så tack. Men vid närmare eftertanke så tror jag att jag ska använda min ångerrätt och avsluta skiten. Drar in typ 10 gånger mer än dessa ~700kr i månaden på att handla med aktier.

Vet inte riktigt hur jag tänkte här när jag gjorde denna manöver 😄

Tycker jag läste att 2v ångerrätt gäller vid öppnande av räntekonto hos avanza, i avtalsvilkoren. Huruvida man får betala nån form av straffavgift är en annan sak, men även om det är några tuss så är det värt det ändå.
Citera
2023-11-21, 21:57
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Nytt för mig så tack. Men vid närmare eftertanke så tror jag att jag ska använda min ångerrätt och avsluta skiten. Drar in typ 10 gånger mer än dessa ~700kr i månaden på att handla med aktier.

Vet inte riktigt hur jag tänkte här när jag gjorde denna manöver 😄

Tycker jag läste att 2v ångerrätt gäller vid öppnande av räntekonto hos avanza, i avtalsvilkoren. Huruvida man får betala nån form av straffavgift är en annan sak, men även om det är några tuss så är det värt det ändå.
Du övertänker detta en hel del.

Varför ska du ens avsluta och krånga? Det kostar väl inget? Och straffavgift för ångerrätt?
Citera
2023-11-21, 21:58
Medlem
klosettVirtuoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Du övertänker detta en hel del.

Varför ska du ens avsluta och krånga? Det kostar väl inget?
Jag tänker att jag blir bestraffad på något sätt om jag låter pengarna stå där i stället för på isk?
Citera
2023-11-21, 22:01
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Jag tänker att jag blir bestraffad på något sätt om jag låter pengarna stå där i stället för på isk?
Va? Nej. Tvärtom.

Om du bara har pengar liggande utan att investera dem så blir du bestraffad på ISK eftersom du betalar skatt på hur mycket pengar du har där — oavsett om du går plus eller minus.

Har du ett sparkonto så betalar du 30% endast på din vinst (alltså räntan).

100 kr på ISK = 100 kr - skatt
100 kr på sparkonto = 100 kr + (3.7% ränta fast med 30% skatt, därmed 2.59% vinst)

ISK = Du kommer att ha kvar under 100 kr
Sparkonto = Du kommer att ha kvar över 100 kr

Och har du ett sparkonto med 0 kr så händer absolut ingenting (så varför ska du utnyttja din ångerrätt och krånga?)

Jag har mitt sparkonto där som buffert, när jag vill dra mig undan från marknaden helt eller delvis en stund. Och jag hade sparkontot i säkert över ett år utan att ha en krona där. Inga konstiga straffavgifter. Och nu när det är oroligare så har jag flyttat över en del till sparkontot för att sprida risken. Och när jag kommer på något jag vill investera i så flyttar jag bara tillbaka till ISK

Inga konstigheter allt.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-11-21 kl. 22:28.
Citera
2023-11-21, 22:07
Medlem
klosettVirtuoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Va? Nej. Tvärtom.

Om du bara har pengar liggande utan att investera dem så blir du bestraffad på ISK eftersom du betalar skatt på hur mycket pengar du har där — oavsett om du går plus eller minus.

Har du ett sparkonto så betalar du 30% endast på din vinst (alltså räntan).

Och ahr du ett sparkonto med 0 kr så händer absolut ingenting (så varför ska du utnyttja din ångerrätt och krånga?)
Alltså det är tvärtom. Jag tjänar 10 gånger mer pengar på att ha pengarna tillgängliga på isk och köpa/sälja aktier än denna ynka ~700kr/mån jag får i ränta.

Senaste 3 åren har jag snittat ~25% på mina aktieköp. Alltså plussat en fjärdedel årligen grovt räknat på allt kapital.
Senast redigerad av klosettVirtuos 2023-11-21 kl. 22:10.
Citera
2023-11-21, 22:11
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Alltså det är tvärtom. Jag tjänar 10 gånger mer pengar på att ha pengarna tillgängliga på isk och köpa/sälja aktier än denna ynka ~700kr/mån jag får i ränta.

Senaste 3 åren har jag snittat ~25% på mina aktieköp. Alltså plussat en fjärdedel årligen grovt räknat på allt kapital.
Den ena formen är riskfri däremot.
Citera
2023-11-21, 22:13
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:

Senaste 3 åren har jag snittat ~25% på mina aktieköp.
Ja, självklart om du investerar pengarna och går med vinst.

Jag talade om att bara låta pengarna ligga

Vill du investera allt så ser jag inget konstigt i det förutsatt att du gör bra investeringar. Själv har jag spritt min risk men det är bara för min känsla av marknaden

Det är bara krånglandet med att utnyttja ångerrätten och oro för straffavgifter som är onödigt.

Så gör ingenting - du behöver inte göra någonting - inget kommer att hända. Du kommer bara ha ett sparkonto där du kan få ränta om du vill ligga lågt en stund

Att utnyttja din ångerrätt i detta läget är som att utnyttja din ångerrätt för ett glas gratis vatten du bett om.

Visst — du kan ropa tillbaka kyparen och kräva att han tar bort glaset igen och hävda din ångerrätt. Men… Det är bara märkligt. Låt det bara stå på ditt bord tills om du skulle bli törstig igen? Varför skapa extra arbete när det inte behövs?😄
Senast redigerad av Mia-Rovy 2023-11-21 kl. 22:30.
Citera
2023-11-21, 22:16
Medlem
klosettVirtuoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Den ena formen är riskfri däremot.
Riskfri schmiskfri. Att leva är en risk. 😀

Jag skulle dock kalla mina investeringar hyfsat riskfria. Det är inte så att jag sponsrar obskyra biotechbolag eller startups. Håller mig till stora drakar som jag kan.
Citera
2023-11-21, 23:25
Medlem
Så du har hittills öppnat sparkontot med 3,5% ränta istället för något av dem med 3,7% ränta. Sedan klarar du inte av att läsa på deras hemsida hur skatten fungerar. Sedan framkommer det att du ska använda pengarna till att handla aktier på ISK, så vad ska du då med sparkontot till? Avslutningsvis så genererar du 25% avkastning på ”hyfsat riskfria” investeringar. Samt att du tror att räntan är månadsvis istället för årsvis, och att du ska föra in och ut pengar från ett ISK…

Du har ingen aning om vad du sysslar med.
Senast redigerad av _Baste_ 2023-11-21 kl. 23:27.
Citera
2023-11-22, 00:01
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Låter lite som du mest spekulerar nu…

Men oavsett, så du tror att jag kan fippla fram o tillbaka hur mycket jag vill och allt jag betalar är räntevinsten en gång om året vid deklaration? Tycker det låter för bra för att vara sant.

Jag får för mig att man betalar nån slags straffskatt varje gång man plockar ut eller sätter in?

Ja om man sätter in pengar på ISK så läggs det på på skatten. Så du kan inte hålla på och växla mellan ISK och sparkonto utan att drabbas av mer skatt, vilket verkar vara din fråga.

Denna regel infördes för att det var en massa daytraders som höll på och flyttade ut alla pengar varje gång schablonbeloppet skulle fastställas, och därmed fick 0% skatt på sin KF.
Senast redigerad av Xer0 2023-11-22 kl. 00:09.
Citera
2023-11-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Ja om man sätter in pengar på ISK så läggs det på på skatten. Så du kan inte hålla på och växla mellan ISK och sparkonto utan att drabbas av mer skatt, vilket verkar vara din fråga.
Det går att undvika om man kopplar en värdepapperskredit till ISK:n. Beskrivs här hur det funkar: (FB) Tråden om sparkonton med hög ränta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in