• 1
  • 2
2023-11-29, 19:07
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DinSkummaGranne
Vad tänker ni om det? Allt verkar handla om att klättra så högt som möjligt i karriären och tjäna så mycket pengar som möjligt. Att köpa ett ännu större/dyrare hus och en ännu dyrare bil.

Ingen filosof eller stor tänkare från förr har sagt "skaffa dyrare saker så blir du lycklig" utan det har alltid handlat om att lära sig uppskatta det man har och dom små sakerna i vardagen. Det betyder såklart inte att man inte ska satsa på sitt drömjobb om man nu har ett sånt men det verkar vara väldigt många idag som är helt tomma och vilsna och tror att det löser sig bara man tjänar ännu mer pengar. Det fungerar inte så. Du blir glad för en stund men tomheten försvinner inte. Du kommer förr eller senare behöva mycket ensamtid och fundera på vad du egentligen vill åstadkomma i livet. Ditt riktigt syfte.

Säger det igen, inget fel i att vilja tjäna pengar men alltför många verkar lägga allt sitt krut på att jaga dyra saker men stannar aldrig upp och lär sig hur man faktiskt fungerar som människa. Vad är det egentligen vi behöver för att vara lyckliga. Svaret hittar du aldrig i någon sak, så är det bara. Man ser flådiga liv överallt på Instagram och tiktok och det är värre nu än någonsin. Kan bara föreställa mig hur mycket stress och missnöjdhet det skapar, framförallt hos unga som växer upp med att se rika snorungar på tiktok som alltid låtsas vara superglada och leva livet. Självklart helt fake men det fattar ju inte barnen och inte ens många vuxna.

Vad är eran åsikt om det här med pengar och lycka? Tycker ni att pengar är meningen med livet eller tror ni att det är djupare än så?
Men vad är orsak och vad är effekt? Bara för att någon har dyra saker måste inte det bero på att det var de i sig som var målet. T ex är det många som skaffar större boende för att barnen ska få mer plats och kanske t ex egna rum. Och bättre lön kan man ju få med tiden därför att man helt enkelt är jäkligt duktig på det man gör t ex därför att man tycker att det är kul.
Citera
2023-11-30, 00:38
Oavsett hur många miljarder dollar du har så kommer du i slutänden ändå möta din lika mycket miserabla tillvaro som uteliggaren. Fram till dess är det tveksamt om Musk mfl ser så gladare ut och känner sig lyckligare när de vaknar och under dagens lopp än vanliga personer.

Man skulle vilja intervjua Warren Buffet och fråga honom med all ödmjukhet och seriositet. Vad sysslar du egentligen med? Är du borta i huvudet eller förklara för mig vad ditt liv går ut på.
Varför, med vilket exakt motiv står din porsche här. Vart vill du att porschen ska leda dig? Är det för att du vill känna dig duktig och lyckad i relation till andra eller vill du ha fitta, vilket är det WARREN?

eller Musks raketer till Mars. Tror du verkligen att du kommer bli gladare om du så skickar tusen raketer till Mars. Tror du så så var vänlig att förklara hur i så fall för jag begriper det inte men du kanske vet något som inte vi förstår.

Tror dock inte det Elon utan du är bara inne i din egen smoke och kan inte se ut denna, din, bubbla. Du har inte perspektiv och distans till verkligheten. Du är omogen och bör därför mogna. Intervjun avslutad...
Citera
2023-11-30, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men vad är orsak och vad är effekt? Bara för att någon har dyra saker måste inte det bero på att det var de i sig som var målet. T ex är det många som skaffar större boende för att barnen ska få mer plats och kanske t ex egna rum. Och bättre lön kan man ju få med tiden därför att man helt enkelt är jäkligt duktig på det man gör t ex därför att man tycker att det är kul.

Detta är utan tvivel det optimala tillståndet, men ouppnåeligt för många av oss! Visst, det är roligt att kunna lägga nät i sjön och ta upp litet fisk till husbehov; men vore jag tvungen att leva på det skulle det bli ett arbete, inte ett fritidsnöje; och jag skulle snabbt komma att hata det!

Jag har stor förståelse för någon jag såg intervjuad på TV någon gång, och som var närmast expert på att renovera gamla bilar. Tillfrågad varför hen inte arbetade som bilmekaniker såg hen reportern i ansiktet, som vore denna galen, och utbrast "Men då skulle jag ju förstöra min hobby!"
Citera
2023-12-02, 00:42
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detta är utan tvivel det optimala tillståndet, men ouppnåeligt för många av oss! Visst, det är roligt att kunna lägga nät i sjön och ta upp litet fisk till husbehov; men vore jag tvungen att leva på det skulle det bli ett arbete, inte ett fritidsnöje; och jag skulle snabbt komma att hata det!

Jag har stor förståelse för någon jag såg intervjuad på TV någon gång, och som var närmast expert på att renovera gamla bilar. Tillfrågad varför hen inte arbetade som bilmekaniker såg hen reportern i ansiktet, som vore denna galen, och utbrast "Men då skulle jag ju förstöra min hobby!"
Min huvudpoäng är att man inte bara ska tro att alla som har t ex flotta boenden har fått det bara för att de har haft det som självändamål och statussymbol. Som sagt, t ex barn är ett bra skäl för större och fler rum. Eller som en bekants bekant som hade ett stort hus, och i källarplanet hade han den största järnvägsmodell jag sett -- därför att han tyckte att DET var kul. Status? Möjligen bland sonens kompisar när de var mindre, men nja...

Visst är det många som tänker som du. Men det är ju inte alls bara i högstatusyrken som folk känner stolthet över vad de kan och vad de gör. Men ok, jag tycker att man kan ha olönsamma hobbies OCKSÅ, fast man även har kul på jobbet. Som t ex att bygga modeller med märklintåg. Själv sjunger jag i körer och spelar i en orkester. Går back i båda men det är kul och utvecklande.
Citera
2023-12-19, 09:50
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Människan är inte mer än talade apor som i grund och botten saknar ett rationellt sätt att se på tillvaron. Det finns ingen som legat på dödsbädden och önskat att de skulle haft mer pengar, större hus eller fler bilar. Men, vi är flockdjur. Det den ena apan gör, gör de andra också. Utmärkande är girigheten, samma girighet som drivit mänskligheten framåt är också det absolut mest irrationella. Av främst två anledningar; man kan inte ta med sig något när man dör, sen tenderar stora tillgångar förstöra mer än de gynnar efterkommande.

Mycket klokt skrivet.

Man kan aldrig, rent materiellt, jämföra sig med andra människor. Det finns alltid nån som har det bättre, och det finns alltid nån som har det sämre.

Det spelar ingen roll om du har X antal bilar, det finns alltid nån som har X antal bilar mer än dig.
Samma sak med kläder, och allt annat materiellt.

Slutsatsen av det hela är att man aldrig ska jämföra sig med andra människor, öht.
Citera
2023-12-20, 06:31
Medlem
Finns till och med forskning på sånt här, Yale hade en gratiskurs under COVID, lycka i förhållande till det ena och det andra, för att liksom sprida lite positivitet antar jag. Men det de kom fram till att det liksom finns en gräns av inkomst (eller kapital) man behöver nå, tjänar man mer blir man inte lyckligare.

Och det var inga våldsammare löner, var i dollar förstås, lite svårt jämföra eftersom man tjänar mer där, skulle säga att en svensk ensamstående som tjänar runt 60.000 kronor ligger optimalt enligt deras rön.

Har man strategin med tidig pension brukar man räkna rätt noga på mer exakt vilken mängd pengar man behöver också.

Sen finns det väl stora individuella skillnader och olika bevekelsegrunder för att maxa egen kassakista.
Citera
2023-12-20, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMonitor

Man skulle vilja intervjua Warren Buffet och fråga honom med all ödmjukhet och seriositet. Vad sysslar du egentligen med? Är du borta i huvudet eller förklara för mig vad ditt liv går ut på.
Varför, med vilket exakt motiv står din porsche här. Vart vill du att porschen ska leda dig? Är det för att du vill känna dig duktig och lyckad i relation till andra eller vill du ha fitta, vilket är det WARREN?
Just den där är rätt kul eftersom han faktiskt har intervjuats i frågan, såg den för länge sen, ska se om jag kan hitta den. Han svarade ungefär att har bränner x antal miljoner dollar per år på sin privatjet, annars gör han inte av med så mycket mer än 100k$. Fan trot, men det var ungefär så han sa.
Citera
2023-12-22, 19:18
Medlem
Man får tänka att det finns olika nivåer.
Att ha pengar så att man har någon stans att bo, man har kläder, mat och sjukvård ger definitivt något. Lycka är kanske fel ord, men du tar bor ohälsosam stress och man kan leva ett drägligt liv.

Att jaga pengar så att man kan köpa en klocka för flera hundra tusen tror jag däremot inte tillför något. Du blir inte lyckligare med en sån klocka, och det kommer alltid finnas en dyrare klocka att sträva efter.

Jag jagar pengar, men det är inte för konsumtion, utan för att ha som trygghet och veta att oavsett vad som händer med jobb osv, så vill jag veta att jag kan klara mig ändå.
Senast redigerad av Dogmatix 2023-12-22 kl. 19:20.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in