2023-11-21, 12:01
Medlem
TrueCs avatar
https://www.livsstil.se/halsa/mental-halsa/a/jl5kdb/smsa-forst-eller-ringa-nya-regler-for-mobilen

Citat:
Är du en som ringer först innan du messar? Då ska du sluta med det. I alla fall om man går efter den engelska etikettbibeln Debrett's som gett ut vett- och etikettregler sedan 1769.

På senare år har Debrett's kommit med riktlinjer kring mobilanvändning och de nya etikettreglerna berör hur man ska tänka kring att ringa eller smsa, skriver The Guardian.

Citat:
Sms:a innan du ringer, det är den nya normen.
Förvänta dig inte att oväntade samtal blir besvarade, om det inte är så att du ringer någon från den äldre generationen.
Ring inte gång på gång om personen inte svarar.
Om du ringer och ingen svarar – skicka ett kort förklarande sms om varför du söker personen.
Ha alltid i åtanke att andra människor kan tycka att ditt telefonsamtal är alarmerande.
Tänk på att folk inte alltid uppskattar att du ringer.
Var tolerant för äldre människors mobilanvändande.
Undvik att ”multitaska” när du ringer och koncentrera dig på samtalet.
Håll samtalet för dig själv och använd hörlurar när du vistas bland folk.
Kom ihåg att det finns olika tillfällen där det är bäst att få höra en mänsklig röst.

Själv kanske jag är gammal nu mer på 30+. Men jag skriver inte sms, jag läser det inte ens längre. Inte mejl heller. All den skiten är jag så trött på i jobbet, vill man nå mig privat så ringer man, annars får man inte tag i mig!

Samma sak när jag ska ha tag i nån. De som inte svarar i telefonen tappar jag helt enkelt kontakt med

Kanske låter jag som en gammal surkuk, kanske är jag en. Hur gör ni?
Citera
2023-11-21, 12:03
Medlem
Jag tycker att man ska skicka sms innan om man inte känner personen väl, det mesta kan då lösas den vägen också
Citera
2023-11-21, 12:04
Avstängd
Det låter mest som att du förlorar en hel del i livet...
Citera
2023-11-21, 12:06
Medlem
Shitnuggets avatar
Skicka ett meddelande om du vill något: du ditt djävla fittnylle bestämmer inte om och när jag pratar med någon. Folk som ringer oombedda blir blockerade.

Typ så.
Citera
2023-11-21, 12:06
Medlem
Eponumoss avatar
Jag hör av mig per sms innan jag telefonerar och förhör mig om det finns tid för ett samtal.

Kortare frågor tas helt per sms.

Själv har jag råkat hamna i den olämpliga positionen att folk och fä vill få tag på mig per telefon i viktiga sammanhang som berör andra att jag inte längre kan ignorera okända som ringer oanmält som jag gjort tidigare.

Jag tittar också in i min egen sms-korg minst två gånger per dag istället för endast på söndagar, som jag gjorde förr.
Citera
2023-11-21, 12:08
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det låter mest som att du förlorar en hel del i livet...

Tvärt om, jag har egen familj, ut över det har jag minst ett par saker i veckan där jag träffar vänner och bekanta. Har inte tid med mer
Citera
2023-11-21, 12:11
Avslutad
Ser verkligen inte problemet. Har jag tid och lust att svara så svarar jag. Har jag inte det så svarar jag inte. Om det är olämpligt att svara för att jag ser på film eller någon annan anledning så skriver jag det i ett sms tillbaka. Om jag helt enkelt bara inte har lust att prata i telefon kan jag dra en vals om att jag sitter i möte och fråga vad det gäller.

Men oavsett så är det inte ett problem att folk ringer så länge de inte ringer från dolt nummer.
Citera
2023-11-21, 12:12
Medlem
TrueCs avatar
Det kan vara ett resultat av att jag redan lever ett väldigt socialt och aktivt liv, det blir en naturlig ursållning för vad som är viktigt

Jag gillar inte stressen av att hålla koll på olästa sms, ett samtal svarar jag i regel på.
Citera
2023-11-21, 12:15
Medlem
TrueCs avatar
Kollade nu, 672 olästa sms 🤣🤣

De som vet, de vet, de andra får ringa om det är viktigt 😎

Jag har en gammal ADHD diagnos, visserligen är jag högfungerande och jobbar i en roll som är spindeln i nätet med otroligt mycket kontakt med folk. Så det handlar också om att jag inte vill ha den stressen i mitt privatliv också, att alltid ha koll på olika inkorgar.
Citera
2023-11-21, 12:36
Medlem
Jag försöker anpassa mig lite efter hur andra vill bli kontaktade.
Citera
2023-11-21, 14:26
Bannlyst
Beror på situation. Jag ringer gärna för att det är så mycket enklare kommunikation. Att sitta och författa milslånga sms är något jag bara inte går med på. Jag är själv 30+ men jobbat mycket med yngre personer, de har vant sig vid att jag ringer och således är det aldrig några problem med att ingen svarar.

Svarar inte en ny knarkkran så skickar jag ett förklarande sms för att personen ska veta att det är riskfritt att svara. Där har ni mitt undantag.

Telefonskräck är vanligare och vanligare, det är något vi måste vänja oss av med, för det är inte hållbart att sköta all kommunikation om viktiga saker i sms, som om man vore nåt ängsligt barn.
Citera
2023-11-21, 14:34
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Skicka ett meddelande om du vill något: du ditt djävla fittnylle bestämmer inte om och när jag pratar med någon. Folk som ringer oombedda blir blockerade.

Typ så.

Ja. Avskyr när folk ringer. Sms är så himla smidigt och man kan själv svara när man har tid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in