https://www.livsstil.se/halsa/mental-halsa/a/jl5kdb/smsa-forst-eller-ringa-nya-regler-for-mobilen
Själv kanske jag är gammal nu mer på 30+. Men jag skriver inte sms, jag läser det inte ens längre. Inte mejl heller. All den skiten är jag så trött på i jobbet, vill man nå mig privat så ringer man, annars får man inte tag i mig!
Samma sak när jag ska ha tag i nån. De som inte svarar i telefonen tappar jag helt enkelt kontakt med
Kanske låter jag som en gammal surkuk, kanske är jag en. Hur gör ni?
Citat:
Är du en som ringer först innan du messar? Då ska du sluta med det. I alla fall om man går efter den engelska etikettbibeln Debrett's som gett ut vett- och etikettregler sedan 1769.
På senare år har Debrett's kommit med riktlinjer kring mobilanvändning och de nya etikettreglerna berör hur man ska tänka kring att ringa eller smsa, skriver The Guardian.
På senare år har Debrett's kommit med riktlinjer kring mobilanvändning och de nya etikettreglerna berör hur man ska tänka kring att ringa eller smsa, skriver The Guardian.
Citat:
Sms:a innan du ringer, det är den nya normen.
Förvänta dig inte att oväntade samtal blir besvarade, om det inte är så att du ringer någon från den äldre generationen.
Ring inte gång på gång om personen inte svarar.
Om du ringer och ingen svarar – skicka ett kort förklarande sms om varför du söker personen.
Ha alltid i åtanke att andra människor kan tycka att ditt telefonsamtal är alarmerande.
Tänk på att folk inte alltid uppskattar att du ringer.
Var tolerant för äldre människors mobilanvändande.
Undvik att ”multitaska” när du ringer och koncentrera dig på samtalet.
Håll samtalet för dig själv och använd hörlurar när du vistas bland folk.
Kom ihåg att det finns olika tillfällen där det är bäst att få höra en mänsklig röst.
Förvänta dig inte att oväntade samtal blir besvarade, om det inte är så att du ringer någon från den äldre generationen.
Ring inte gång på gång om personen inte svarar.
Om du ringer och ingen svarar – skicka ett kort förklarande sms om varför du söker personen.
Ha alltid i åtanke att andra människor kan tycka att ditt telefonsamtal är alarmerande.
Tänk på att folk inte alltid uppskattar att du ringer.
Var tolerant för äldre människors mobilanvändande.
Undvik att ”multitaska” när du ringer och koncentrera dig på samtalet.
Håll samtalet för dig själv och använd hörlurar när du vistas bland folk.
Kom ihåg att det finns olika tillfällen där det är bäst att få höra en mänsklig röst.
Själv kanske jag är gammal nu mer på 30+. Men jag skriver inte sms, jag läser det inte ens längre. Inte mejl heller. All den skiten är jag så trött på i jobbet, vill man nå mig privat så ringer man, annars får man inte tag i mig!
Samma sak när jag ska ha tag i nån. De som inte svarar i telefonen tappar jag helt enkelt kontakt med
Kanske låter jag som en gammal surkuk, kanske är jag en. Hur gör ni?