2023-11-21, 09:19
Medlem
sök recept på fläskutterfille i sockerkaksform..blir "svin"gott
Citera
2023-11-21, 09:19
Medlem
BackToHegels avatar
Fläskytterfilé kan tillagas på så många sätt. En favorit är att putsa biten lite, skära upp i ganska tjocka skivor, ett kilo kött blir kanske sex skivor. Sen bankas dessa tjocka skivor ordentligt på båda sidor innan man steker dem. Köttet blir inte lika kompakt som fläskytterfilén annars kan vara.
Citera
2023-11-21, 09:39
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Har du tillgång till en sous vide?
Om ja, använd denna, med en rub eller marinad.
Stek sedan ytorna så den ser trevligt.

Om nej. Marinera köttet i rödvin, honung, vitlök lite soja och örter efter smak. Bryn alla sidor och sen in i ugnen tills den nått rätt temp. Smaskens och billigt.
Citera
2023-11-21, 09:43
Avslutad
Lyxkebab! Strimla/skär i små bitar. Fräs i smör och vräk på kebabkrydda. Blanda med valfria grönsaker i pitabröd.
Citera
2023-11-21, 10:30
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Vi köper ofta fläskytterfile då det är bra kött och ofta till extrapris. Vi lagar den alltid i ugnen, det finns massor med recept sök på fläskytterfile ugn i google. Det här är en favorit just nu. https://www.ica.se/recept/kryddmarinerad-flaskytterfile-713648/?referrer=#pfset=1
Viktigt att du använder termometer så stt du inte har den inne för länge då blir den torr men inte heller för lite, fläskkött ska vara genomstekt.
Den här termometern från ICA är lätt att använda.
https://handla.ica.se/produkt/1529604

Det är kanske det SÄMSTA köttet. Billigt är det förvisso, det har du rätt i.

Av de nämnda recepten är strimlat och wokat (om du har en riktigt brännhet wok alltså, annars kokar du bara köttet (vilket pga mörningen är nästintill ofrånkomligt) eller schnitzel (gärna cordon bleu) de stabila valen.
Citera
2023-11-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroclasm
Det är kanske det SÄMSTA köttet. Billigt är det förvisso, det har du rätt i.

Av de nämnda recepten är strimlat och wokat (om du har en riktigt brännhet wok alltså, annars kokar du bara köttet (vilket pga mörningen är nästintill ofrånkomligt) eller schnitzel (gärna cordon bleu) de stabila valen.
Oj, så olika erfarenhet man kan ha. Alla råvaror blir utmärkta om man tillagar dem korrekt. Kött blir oftast bäst vid tillagning i låg temperatur. Det är gammal husmorskunskap. Man ska inte ha bråttom när man lagar mat.
Lycka till i köket
Citera
2023-11-21, 10:55
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betydelsen
Skär i strimlor och woka köttet med wokgrönsaker. På med teriyakisås och ät med nudlar till.

Det funkar absolut. Som jag sa i den andra tråden är asiatiskt stuk och fläskkött en matchning i himlen.
Citera
2023-11-21, 13:21
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Oj, så olika erfarenhet man kan ha. Alla råvaror blir utmärkta om man tillagar dem korrekt. Kött blir oftast bäst vid tillagning i låg temperatur. Det är gammal husmorskunskap. Man ska inte ha bråttom när man lagar mat.
Lycka till i köket

He he Farmor, jag har jobbat som kock i bockholmsgruppen. Fläskytterfile är i princip rå kassler utan rök-essens. 10-15% inpumpat saltvatten. Någon nämde falukorv här och det skulle jag säga är en bra beskrivning av den produkten.

och en schnitzel Cordon Bleu är knappast snabbmat

Men fortsätt du att äta, ingen fara för mig. Men bra kött är det inte. (det goda på grisen sitter högre upp
Citera
2023-11-21, 13:29
Medlem
hroobarbs avatar
Pulled Pork. Täck med massa kryddor och låt sådan stå i ugn i några timmar. Busenkelt.

https://www.landleyskok.se/recept/sa-enkelt-ar-det-att-gora-pulled-pork
Citera
2023-11-21, 13:53
Medlem
Liberationfronts avatar
Brukar skära i 2–3 cm skivor banka ut sen göra det jag kallar schnitzelchens. Minischnitzlar.
Citera
2023-11-21, 14:23
Medlem
Full-Retards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Perfekt lunchbit ju. Steker på den hel med vitlök mm. In i ugn på 175-200 sen vila den lite. Blir saftigt om man inte är helt retard i köket 👍

Om man tycker det blir saftigt och fint saknar man känsla för mat.
Citera
2023-11-21, 14:28
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offermentalitet
Jag har en svensk fläskytterfilé i frysen på 950gram funderar vad bör jag göra med detta stycke kött? Steka och köra i ugnen? Skära upp i tunna skivor och steka på i smör tills dom har blivit lite gyllene och sedan gå i med lök, vitlök, paprika och kryddor? Serverar med klyftpotatis eller ris.

Kom med tips på saker att göra med fläskytterfilén.

Kan jag marinera den i lite olivolja, fisksås, svartpeppar, salt, ketchup, rökt paprika?
Jag hade gjort en schysst rub och masserat in köttet med. Sedan hade jag gjort jerky.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in