Citat:
Ursprungligen postat av
warwasitisgoodfor
Komfort och tackla(klara heter det) hög sjö är två helt olika saker, ett fartyg som tål hög sjö rullar ett som har ett platt skrov är stadigt tills det kapsejsar, dvs det kan inte räta upp sig själv om det kränger över en viss vinkel.
På tal om att inte veta vad man pratar om ja...
Det är känt i flottan att HMS Orion inte tacklade hög sjö väl. Vidare är HMS Artemis bättre i hög sjö eftersom den rullar mindre, är längre och tyngre och har bättre sjöegenskaper, enligt uppgift. Detta är faktum, alldeles oavsett vad du svamlar om.
Citat:
Ursprungligen postat av
warwasitisgoodfor
Elektronik, du upprepar vad jag skrev men jag skrev inte lika snävt dvs det handlar inte bara om FRA folk det sitter garanterat mera folk här med detaljkunskap om olika saker som inte kommenterar vad folk som tex du gissar felaktigt om!
Nej, jag upprepar inte vad du skriver, jag förklarar för dig hur det ligger till. Signalspaningsuppgifterna på fartygen hanteras av FRA, inte av Flottan.
Det är helt irrelevant om det sitter andra användare här med kunskaper, eftersom de inte skriver om de kunskaperna. Signalspaningsutrustningen är hemligstämplad.
Citat:
Ursprungligen postat av
warwasitisgoodfor
Finns inget stridsvärde i dessa fartyg, dom ligger vid kaj om det blir krig.
Det är inte vad stridsvärde betyder i sammanhanget.
Om personal har högt eller lågt stridsvärde (alltså hög eller låg förmåga att klara sin tjänst) beror på hur utvilade de är, hur bra mat de får, hur psykiskt pressade de är o.s.v. Sjösjuka, exempelvis, minskar stridsvärdet betänkligt.