2024-04-04, 02:19
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warwasitisgoodfor
Såklart men ingen av er vet alltså ni har inte varit på den gamla ej heller på den nya, ni gissar och tror. Känns bekant detta...

Nja, när det gäller komfort och fartyg så finns det olika parametrar som dikterar hur känsliga fartyg är för sjögång, exempelvis.

När det gäller den elektroniska utrustningen så kommer ingen som vet något om den att beskriva den här inne.

Jag har varit ombord på HMS Orion ett par gånger för många år sedan, men var aldrig besättningsman på fartyget.
Citera
2024-04-04, 10:15
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Undvik att kommentera när du inget vet det fyller bara trådarna med trams, ställ hellre frågor så alla vet att du är intresserad men inget vet.

Jag kommenterar aldrig någonting som jag inte har kunskap om, då skriver jag hellre ingenting alls. Ett tips du kunde bära med dig framöver.

Citat:
Din helt riktiga kommentar om elektronisk utrustning gäller rätt mycket tekniskt, det gör att de som vet inte kan kommentera alla idiotkommentarer här som säger länka eller du ljuger så man får låta webbögarna .

Framförallt torde det bero på att det är hemligstämplat. Det kommer inte att sitta någon signalspaningspersonal från FRA här och beskriva antenner och övrig utrustning på vare sig HMS Orion eller HMS Artemis.

Citat:
Faktum är att Orions skrovform som är en fiskebåt faktiskt gör att hon rullar i sjön riktigt mycket så besättningen blir lätt sjösjuk och det är mindre kul.

Exakt. HMS Orion var sämre i hög sjö på alla sätt i jämförelse med HMS Artemis. Det var ju det jag skrev från början.

HMS Orion var känd i flottan för att hon var dålig på att tackla hög sjö. HMS Artemis är större och mycket modernare i sin manövreringsförmåga och har en mycket bättre skrovform för att tåla situationer med starkare sjögång, varför hon klarar hög sjö avsevärt bättre än HMS Orion. Hon är ca 14 meter längre och 1000 ton tyngre, dessutom, vilket gör henne till ett mycket bättre fartyg för dygnkontinuerliga operationer än HMS Orion. Framförallt blir också marinens besättning och FRA-personalen bättre och avsevärt modernare huserad, vilket också ökar stridsvärdet och förmågan att arbeta koncentrerat och snabbt även över längre perioder.
Citera
2024-04-04, 10:47
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Komfort och tackla(klara heter det) hög sjö är två helt olika saker, ett fartyg som tål hög sjö rullar ett som har ett platt skrov är stadigt tills det kapsejsar, dvs det kan inte räta upp sig själv om det kränger över en viss vinkel.

På tal om att inte veta vad man pratar om ja...

Det är känt i flottan att HMS Orion inte tacklade hög sjö väl. Vidare är HMS Artemis bättre i hög sjö eftersom den rullar mindre, är längre och tyngre och har bättre sjöegenskaper, enligt uppgift. Detta är faktum, alldeles oavsett vad du svamlar om.

Citat:
Elektronik, du upprepar vad jag skrev men jag skrev inte lika snävt dvs det handlar inte bara om FRA folk det sitter garanterat mera folk här med detaljkunskap om olika saker som inte kommenterar vad folk som tex du gissar felaktigt om!

Nej, jag upprepar inte vad du skriver, jag förklarar för dig hur det ligger till. Signalspaningsuppgifterna på fartygen hanteras av FRA, inte av Flottan.

Det är helt irrelevant om det sitter andra användare här med kunskaper, eftersom de inte skriver om de kunskaperna. Signalspaningsutrustningen är hemligstämplad.

Citat:
Finns inget stridsvärde i dessa fartyg, dom ligger vid kaj om det blir krig.

Det är inte vad stridsvärde betyder i sammanhanget.

Om personal har högt eller lågt stridsvärde (alltså hög eller låg förmåga att klara sin tjänst) beror på hur utvilade de är, hur bra mat de får, hur psykiskt pressade de är o.s.v. Sjösjuka, exempelvis, minskar stridsvärdet betänkligt.
Citera
2024-04-04, 12:32
Medlem
Bergakungens avatar
När det gäller sjövärdighet är det något annat än fr¨gan om att vara en optimal arbetsplattform för signalspaning. Det uppgraderade fiskeuppsyningsfartyget Argos var bas för Orion, och var följdaktligen en rullebytta av rang, redan utan antennpaket, väderskydd och extra utrymmen i däckshuset.

En signalspaningsplattform behöver ge komfort till sin besättning, dvs vara en stabil arbetsplats. Utan att avslöja hemligheter kan man också påpeka att anntensystemen blir effektivare om fartyget rullar litet mindre vilt i sjön. Gissningsvis har Artemis också aktiva stabilisatorer för att skapa ytterligare rullmotstånd. Vill man då skapa goda förutsättningar för detta får kanske fartyget bli litet större, både deplacement och längd. Uppenbarligen har marinen tänkt på detta, Orions huvudmått var/är 60x12 och 1250 ton, Hms Artemis är ungefär 74x14 och bra nära dubbla deplacementet, 2200 ton.

Vi kan nog räkna med att kompetenta fartygskonstruktörer klarat av att beräkna metacenterhöjden såpass att fartyget inte riskerar att kapsejsa. Att det närapå dubbelt så stora fartyget går lugnare i sjön är alldeles självklart, allt annat lika.
Citera
2024-04-04, 18:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
På tal om att inte veta vad man pratar om ja...

Det är känt i flottan att HMS Orion inte tacklade hög sjö väl. Vidare är HMS Artemis bättre i hög sjö eftersom den rullar mindre, är längre och tyngre och har bättre sjöegenskaper, enligt uppgift. Detta är faktum, alldeles oavsett vad du svamlar om.

Nej, jag upprepar inte vad du skriver, jag förklarar för dig hur det ligger till. Signalspaningsuppgifterna på fartygen hanteras av FRA, inte av Flottan.

Det är helt irrelevant om det sitter andra användare här med kunskaper, eftersom de inte skriver om de kunskaperna. Signalspaningsutrustningen är hemligstämplad.

Det är inte vad stridsvärde betyder i sammanhanget.

Om personal har högt eller lågt stridsvärde (alltså hög eller låg förmåga att klara sin tjänst) beror på hur utvilade de är, hur bra mat de får, hur psykiskt pressade de är o.s.v. Sjösjuka, exempelvis, minskar stridsvärdet betänkligt.
Ett fartyg tacklar inte sjön det tar sjön din landkrabba, men bra att du skriver "enligt uppgift" det borde du skriva väldigt mycket oftare.

Det roliga är att när man vet hur det ligger till och hör folk har andra tankar åsikter då vet man att är på VoM forumet, tyckarnas och översittarnas eget forum

Stridsvärde säger man inte på ett fartyg i fred, kanske i ett tält värmt av rostig kamin men ett befäl som är översittare och fanjunkare säger man så.

tom Bergakungen kan mer om detta än dig och då har han inte ens sett Orion misstänker jag
Citera
2024-04-04, 22:04
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ett fartyg tacklar inte sjön det tar sjön din landkrabba, men bra att du skriver "enligt uppgift" det borde du skriva väldigt mycket oftare.

Det här med svensk ordkunskap och förstående för hur och var man använder ord, det är inte din starka sida, eller hur?

Citat:
Det roliga är att när man vet hur det ligger till och hör folk har andra tankar åsikter då vet man att är på VoM forumet, tyckarnas och översittarnas eget forum

Du vet ungefär lika mycket om marinen i allmänhet och flottan i synnerhet, som du gör om t.ex... jägarstrid och värnpliktsmatsalen på K4.

Citat:
Stridsvärde säger man inte på ett fartyg i fred, kanske i ett tält värmt av rostig kamin men ett befäl som är översittare och fanjunkare säger man så.

Se där. För bara någon timme sedan visste du inte ens vad ordet betydde, men nu vill du att vi ska tro att du inte bara vet vad det betyder, utan dessuom vet att ordet aldrig används ombord på hans majestäts fartyg?

Nja...

Citat:
tom Bergakungen kan mer om detta än dig och då har han inte ens sett Orion misstänker jag

Bergakungen kan absolut mer om detta än vad jag kan, jag var aldrig navigatör på fartyg, även om jag kan en del om krigsfartyg. Att sen Bergakungen ger mig rätt, och dig fel, gång efter annan gör ju inte saken sämre.
Citera
2026-04-13, 10:16
Medlem
Det tidigare signalspaningsfartyget HMS Orion byggs om för att användas som plattform för förmågeutveckling i marinen. Fartyget väntas återgå i tjänst med nya uppgifter i början av 2028, då med en besättning av innovativt slag. 🙃
https://www.forsvarsmakten.se/aktuellt/nyheter/hms-orion-far-nytt-liv/
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in