2023-11-20, 15:49
Medlem
Hej

Jag har sparat undan ca 100k som bara ligger på mitt konto. Detta är medel jag kan lägga på fonder. Inga pengar jag kommer behöva.

Jag har tänkt att placera större delen i lågavgift indexfonder Avana Zero eller Avanza Global för att låta tiden ha sin gilla gång. (LF Global Index?). Lite vägledning på hur man ska tänka här tack.

En mindre del (20%) kan jag tänka mig att placera i riskfonder.

Jag har mest en novisfråga, ska jag köpa in mig en viss % av mitt kapital uppdelat på månader eller kan jag klumpa in en större % med en gång? Jag kommer även spara månadsvis utöver min sparade summa.

En till tanke, är det dumt att ha flera indexfonder eller ska jag satsa på allt i en? Ev. ha en annan fond förutom index.

Tacksam för lite input, min tanke är alltså att spara över tid och inte behöva följa allt för noga utan mest trycka in de jag kan.
Senast redigerad av FulaTankar 2023-11-20 kl. 15:51.
Citera
2023-11-20, 15:53
Medlem
Liberationfronts avatar
Dela det i 4 eller 5 och satsa olika så lär du dig. Du kan nog dela det i 10. Var beredd på att förlora i vissa fall och vinna i vissa fall men räkna inte med att bli miljonär på första året.
Citera
2023-11-20, 18:01
Medlem
JaraHierarkiTemples avatar
Hade jag varit du hade jag kört

50% LF global index

25% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

25% AMF Aktiefond Småbolag

Jag tycker inte du behöver sprida det mer än så om du bara ska köra fonder. Det är stabila och billiga fonder.
Citera
2023-11-20, 18:17
Medlem
Mullrets avatar
Kolla fonder som presterat flera år på rad, gärna upp till 10 år. En mix av svenska och / eller nordiska storbolag, så slipper du valutariskerna till stor del.

Sätt en summa varje månad på autogiro och glöm sedan bort utgiften. Bli överraskad när kontoutdraget kommer. Brukar vara stadig uppgång.
Citera
2023-11-20, 18:34
Medlem
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning så att basera fondval bara på hur de har presterat är ingen bra strategi, de facto är att de flesta fonder klara inte av att prestera högt under en längre tid. Sen valutarisken behöver du inte oroa dig över då du ska spara under en längre tid, det snarare mer riskfullt att bara äga aktier och fonder i sitt egna land och valuta. Valutaspekulation ska man inte hålla på med.
Citera
2023-11-20, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaraHierarkiTemple
Hade jag varit du hade jag kört

50% LF global index

25% Spiltan Aktiefond Investmentbolag

25% AMF Aktiefond Småbolag

Jag tycker inte du behöver sprida det mer än så om du bara ska köra fonder. Det är stabila och billiga fonder.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Kolla fonder som presterat flera år på rad, gärna upp till 10 år. En mix av svenska och / eller nordiska storbolag, så slipper du valutariskerna till stor del.

Sätt en summa varje månad på autogiro och glöm sedan bort utgiften. Bli överraskad när kontoutdraget kommer. Brukar vara stadig uppgång.
Tack snälla för input. Det var en ganska odramatisk men bred spridning mellan global index, småbolag och investmentbolag. Är det rimligt att ha hälften i Global och andra halvan placeras så i mestadels svenska bolag? 50/50 blir det nästan.

En dum fråga kanske men LF Global, Avanza Global eller Zero. Har Länsförsäkringar avgörande innehav som skiljer från Avanzas eller är dom väldigt lika egentligen. '

AMF Småbolag ca 20-25% låter helt rätt. Lite mer spänning än indexbaserade.
Citera
2023-11-20, 22:40
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulaTankar
Tack snälla för input. Det var en ganska odramatisk men bred spridning mellan global index, småbolag och investmentbolag. Är det rimligt att ha hälften i Global och andra halvan placeras så i mestadels svenska bolag? 50/50 blir det nästan.

En dum fråga kanske men LF Global, Avanza Global eller Zero. Har Länsförsäkringar avgörande innehav som skiljer från Avanzas eller är dom väldigt lika egentligen. '

Investmentbolag köper ju bara aktier i bolag för skaffa eget värde. Så, det blir ju tårtapåtårta.

Köp hellre i typ SEB Sverige eller Nordenfond.
Citera
2023-11-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Investmentbolag köper ju bara aktier i bolag för skaffa eget värde. Så, det blir ju tårtapåtårta.

Köp hellre i typ SEB Sverige eller Nordenfond.
Tack för det, ska jämföra. Men AMF Aktiefond Småbolag kan väl vara intressant?
Skifta Investment till en ren aktiefond.

Edit: Är det stor skillnad på avgift 1-1.5% mot under 0.5%
Citera
2023-11-20, 22:52
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Tack för det, ska jämföra. Men AMF Aktiefond Småbolag kan väl vara intressant?
Skifta Investment till en ren aktiefond.

Edit: Är det stor skillnad på avgift 1-1.5% mot under 0.5%

Well, du betalar mer, men historiskt så har dessa fonderna varit stabila och gett bra värdeökning.

Tycker långsiktighet är bättre än riskabla klipp, Fermenta, Dala Djupgas, Fingerprint Cards etc.
Citera
2023-11-20, 23:10
Medlem
Goosebumps avatar
Kolla rikatillsammans.se/forum istället. Där får du bättre svar!
Citera
2023-11-21, 13:47
Medlem
Citat:

Jag tycker att det är en bra balans med 50 % utomlands och 50 % hemma. Själv har jag till bara 35% av mitt innehav i Sverige. LF global och Avanza global är ganska liten skillnad på men Avanza global är något dyrare på grund utav skatter även fast det inte står så på Avanza. Avanza global följer en annan fond medans LF är följer sig själv. Så jag tycker du ska köra på LF. Avanza Zero är ju fond utan avgifter som följer omx30 (30 mest omsatta bolagen i Sverige) så det är ju inte nån globalfond. Jag tycker Avanza zero ganska bra men det finns många tråkiga bolag där som jag inte tror kommer växa så mycket den närmaste tiden. Det viktigaste att tänka på när det gäller fonder är avgiften då den kan lätt äta upp stora kapital under lång tid. fondförvaltare gör inte jobbet gratis.
Citera
2023-11-21, 16:00
Medlem
Citat:
Hej

Jag har sparat undan ca 100k som bara ligger på mitt konto. Detta är medel jag kan lägga på fonder. Inga pengar jag kommer behöva.

Jag har tänkt att placera större delen i lågavgift indexfonder Avana Zero eller Avanza Global för att låta tiden ha sin gilla gång. (LF Global Index?). Lite vägledning på hur man ska tänka här tack.

En mindre del (20%) kan jag tänka mig att placera i riskfonder.

Jag har mest en novisfråga, ska jag köpa in mig en viss % av mitt kapital uppdelat på månader eller kan jag klumpa in en större % med en gång? Jag kommer även spara månadsvis utöver min sparade summa.

En till tanke, är det dumt att ha flera indexfonder eller ska jag satsa på allt i en? Ev. ha en annan fond förutom index.

Tacksam för lite input, min tanke är alltså att spara över tid och inte behöva följa allt för noga utan mest trycka in de jag kan.

Gör det så enkelt som möjligt och då föreslår jag en fondrobot som BetterWealth, och välj deras strategiska portfölj.
Det är matematiskt korrekt att sätta in allt på en gång.
In med allt och automatisera månadsöverföringarna och "glöm bort".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in