Citat:
Ursprungligen postat av
skottetisarajevo
Om man inte kan man föra vettiga, mogna, respektfulla, lugna, djupa och analyserade samtal så kan jag vara relationbefriad.
Att ens kunna ha den här attityden som du har, har inte varit möjligt mer än några årtioden rent historiskt. Relationer har alltid växt fram ur ömsesidigt beroende. Man har behövt samarbeta inom byn, hålla sig väl med människor så att man kunnat köpa mat, få hantverkstjänster utförda osv. Den som varit "relationsbefriad" har varit jävligt illa ute.
Det är det extrema välfärdssamhället och industrialismen som ställt allt på ända. Man kan kvittera ut sin lön, behålla sin anställning även om man är ett asshole och så kan man gå hem och runka i stället för att träffa andra. Man lever i illusionen att man inte behöver någon annan.
Men om banken kraschar, strömmen går och stormarknaden klappar igen, då ligger man jävligt pyrt till som "relationsbefriad". Ingen kommer skydda dig när främlingar kommer och vill tömma din lägenhet på värdesaker, och ingen kommer vilja dela med sig av sin mat.
Du verkar fråga dig "vad ska jag med vänner till?", och det undrar jag också. Du följer minsta motståndets lag, och skiter i det helt enkelt. Det ska vara på dina villkor, annars får det kvitta. Hoppas du är lycklig i ditt liv där ingen bryr sig om du lever eller dör.