• 1
  • 2
2023-11-19, 22:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
I min BRF så är det några medlemmar som vill rösta på stämma om att vi ska sänka avgiften.
Av naturliga skäl har avgiften höjts under året pga det eknomiska läget, ökade räntor osv.

Jag undrar om det finns stöd i bostadsrättslagen för att stämman går in och beslutar om avgifterna?
Det är ju ändå så att styrelsen någon stans måste kunna ha ett ansvar för att den löpande eknomin fungerar.

Är detta något som regleras i lag, eller är det upp till våra stadgar?
I våra stadgar verkar det inte uttryckligen stå att Styreslen ansvarar för ekonomin.
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Styrelsen, inte stämman, har rätt att besluta om årsavgiften.

Det framgår av lagen om ekonomiska föreningar att styrelsen sköter förvaltning av föreningens angelägenheter (vidare, det står inget där om att stämman sköter förvaltningen, vilket betyder att stämman inte har den möjligheten).

Skulle stämman fatta ett beslut om förändring årsavgifter, behöver styrelsen inte verkställa det, eftersom stämman inte har sådant mandat i lagen. Det kan förstås bli en infekterad situation, men likväl är det styrelsen som beslutar.

EDIT: Stadgar stipulerar ofta att styrelsen sköter förvaltning av föreningens angelägenheter. Men det förändrar inget i sak, om en sådan formulering saknas. Om stadgarna skulle säga "stämman beslutar om årsavgift" behöver styrelsen inte ta hänsyn till dessa, eftersom lagen om ekonomiska föreningar står över föreningens stadgar.
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Som sagts, medlemmar/stämma äger inte beslutet.
Utgångspunkten är att det är styrelsen som beslutar om avgifter, men det finns speciallagstiftning för bostadsrättsföreningar som gör att detta kan ändras genom stadgarna:
"Det är en uppgift för styrelsen att fastställa avgifterna till föreningen, om inte något annat har bestämts i stadgarna. Ändring av insatsen skall dock alltid beslutas av föreningsstämman." (fetstil tillagd)
(BRL 9:13)

Så titta i stadgarna och se om saken tas upp där. Annars lär ni/de behöva ändra i stadgarna först innan stämman kan gå in och besluta om avgifter.
Senast redigerad av Kallebrogen 2023-11-19 kl. 22:51.
Citera
2023-11-19, 23:04
Medlem
Citat:
I min BRF så är det några medlemmar som vill rösta på stämma om att vi ska sänka avgiften.
Av naturliga skäl har avgiften höjts under året pga det eknomiska läget, ökade räntor osv.

Jag undrar om det finns stöd i bostadsrättslagen för att stämman går in och beslutar om avgifterna?
Det är ju ändå så att styrelsen någon stans måste kunna ha ett ansvar för att den löpande eknomin fungerar.

I våra stadgar verkar det inte uttryckligen stå att Styreslen ansvarar för ekonomin.

Årsstämman väljer styrelsen. Styrelsen ansvarar för ekonomin.

Hårresande att det finns medlemmar i er förening som inte tycker att föreningen ska kunna betala räntorna eller kunna sköta underhållsplanen.
Citera
2023-11-19, 23:08
Medlem
Forever Winters avatar
Det är styrelsen som ansvarar för att sätta avgiften. Frågan ska inte hanteras av stämman.
Citera
2023-11-20, 07:21
Medlem
Citat:

Spännande. Oavsett formaliteter så är det ju ytterst stämman som bestämmer, vill stämman ha lägre avgifter så kan stämman tvinga fram det (om inget annat för att det måste finnas någon på stämman som vill ha det så och därför kan tillsätta en styrelse som håller med).

Frågan är dock om det är någon som är ansvarig om/när ett sånt agerande slår slint. Jag menar om räntorna ökar och avgiften minskar så kanske det inte finns pengar att betala räntan och banken blir sur. Det kan uppstå lite dålig stämning om banken får för sig att kräva föreningen i konkurs.
Citera
2023-11-20, 11:13
Moderator
Gordon Blixts avatar
OT raderat. I Juridik diskuteras juridik. Det finns delforum för allmänna ekonomiska spörsmål när det gäller bostadsrättsföreningar. Det här är inte ett sådant delforum.

/Mod
Citera
2023-11-20, 21:09
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Utgångspunkten är att det är styrelsen som beslutar om avgifter, men det finns speciallagstiftning för bostadsrättsföreningar som gör att detta kan ändras genom stadgarna:
"Det är en uppgift för styrelsen att fastställa avgifterna till föreningen, om inte något annat har bestämts i stadgarna. Ändring av insatsen skall dock alltid beslutas av föreningsstämman." (fetstil tillagd)
(BRL 9:13)

Så titta i stadgarna och se om saken tas upp där. Annars lär ni/de behöva ändra i stadgarna först innan stämman kan gå in och besluta om avgifter.

Tack, precis denna paragraf jag var ute efter.
Den tar jag med mig till stämman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in