2023-11-23, 07:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Tummen mitt i handen och jakt är ingen bra kombo.

Denna personen hade inte direkt tummen mitt i handen.
Citera
2023-11-23, 07:13
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Denna personen hade inte direkt tummen mitt i handen.
Alkohol eller droger?
Citera
2023-11-23, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Alkohol eller droger?

Kan jag absolut inte tänka mig.

Han var en duktig respekterad jägare med bra hundar. Det var väl därför han var iväg på sådant som ändå var en bit hemifrån.
Citera
2023-11-23, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidfjs
10 gng fler jägare än vpl¨

2 skottskade vpl senaste tre åren

Det borde vara ca 10 döda jägare årligen.

Att FM skulle vara mycket säkrare håller jag inte med om, särskillt inte om man tittar på skillnaderna i hur man verkar.

I FM tar vi bort möjligheten att göra fel, herregud hur tjock är inte SäkR bara för att det INTE går att lita på att folk är naturligt kloka.

Lägg till hur många vådaskott som sker i FM utan att skada uppkommer....

/D

Vad gäller vådaskjutningar under jakt så dog i snitt fyra personer om året under 1970-talet. Men i samband med att den obligatoriska jägarexamen infördes 1985 minskade antalet dödsfall.*I snitt vådaskjuts nu endast någon enstaka människa till döds vid jakt varje år.

Verkar vara ca 1 jägare per år
Citera
2023-11-23, 10:01
Medlem
Telefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Kan knappast gälla hundförare på vildsvinsjakt, dom ska väl vara beredda att skjuta snabbt, inte minst i självförsvar.

Självklart, men trodde olyckan skedde utanför själva jakten?
Citera
2023-11-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingfisher76
Det var kula!!
Och slug används inte alls ofta vid vildsvinsjakt i sverige.
Oki, ja då går man ju med laddat som hundförare eller drevkarl. Generellt ska inte säkringen kunna flagga fram osäkrat bara man tappar eller rågar komma åt säkringen.

Men givetvis kan ju inte mekaniskt fel uteslutas men det får väl Polisen kontrollera, utgår från att bössan är i beslag?
Citera
2023-11-23, 11:23
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Sägs ha varit hagel, men går aldrig över något hinder med laddat hagelvapen, går så snabbt att bryta och ta ur patronerna, undantaget möjligen semiautomaterna

Usch, att bli träffad av ett hagelskott på mindre än en meter är ingen vacker syn.
Citera
2023-11-23, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Usch, att bli träffad av ett hagelskott på mindre än en meter är ingen vacker syn.
Jag får rätta mig själv, kingfischer säger i tråden att det var Kula, har hört två olika bud nu. Nej vackert är det väl varken med Kula eller Hagel.
Citera
2023-11-23, 13:38
Medlem
Citat:
Jag får rätta mig själv, kingfischer säger i tråden att det var Kula, har hört två olika bud nu. Nej vackert är det väl varken med Kula eller Hagel.
Det var kula, vet vem vederbörande var.
Han har nog också varit hundförare, på någon jakt jag varit på.
Citera
2023-11-23, 19:28
Medlem
Mr Hectors avatar
Nu är det endast hörsägen från min sida men det jag hörde var att personen i fråga är en mycket van jägare. Som jag förstod är det kulvapen det gäller, han hade på något sätt lyckats skjuta sig själv längs med benet, oklart hur men jag misstänker att han råkat klicka av när bössan gått från axeln när den hängt i vapenremmen. Som jag förstod var han vid liv när andra jägare anslöt men förblödde. Med på jakten var också två barn runt tioårs åldern eller strax under, tråkig start.
Citera
2023-11-23, 19:53
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Förr möjligen, har själv aldrig sett någon onykter ute på jakt senaste åren. En skröna som har sitt eget liv numera. Många ordnar med fest i jaktstugan möjligen men då får det bli på kvällen när jakten är avslutad. Finns så djäkla många fördomar om jägare så man blir mörkrädd ibland. Det jag dock ibland har undrat är att säkringarna är inte alltid logiska på hagelgevär, finns en del varianter. På kulvapen är det nästan undantagslöst så att framåt betyder osäkrat, men hagelvapen kan vara luriga. Hade han nyligen köpt vapnet möjligen och inte varit tillräckligt noga?

Nja, vad menar du med förr?Jag vet en hel del jaktlag som super till ganska rejält. Polisen är inte särskilt noggrann ute på landsbygden, i synnerhet inte om de skall sätta fast grannen.
Sedan kan jag hålla med om att fylleriet har minskat, men inte fan är det helt torrlagt.
I synnerhet inte ute på landsbygden, med 10 mil till en större stad
Citera
2023-11-23, 19:54
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Det spelar väl ingen större roll egentligen.
Jag skulle dock gärna vilja ha reda på just hur det gick till.
Man kanske skulle kunna lära sig något från mannens olycka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in