2023-11-19, 10:42
Medlem
Som jag förstått det är det vanligaste att vindkraftsbolaget arrenderar/hyr mark och placerar sina kraftverk. Om vi säger att det gått ett antal år och det börjar bli dags för underhåll eller utbyte av stora delar för att kunna driva vidare och bolaget antingen planerat eller av annan orsak går i konkurs. Vad händer då med det existerande vindkraftverket, vems är ansvaret för att det inte riskerar att skada någon, markägare, kommun, stat?

Finns det någon obligatoriskt "återställningsfond/försäkring" som bolagen betalar till som täcker detta eller är det en potentiell risk markägaren behöver ha med i kalkylen.
Citera
2023-11-19, 10:44
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Som jag förstått det är det vanligaste att vindkraftsbolaget arrenderar/hyr mark och placerar sina kraftverk. Om vi säger att det gått ett antal år och det börjar bli dags för underhåll eller utbyte av stora delar för att kunna driva vidare och bolaget antingen planerat eller av annan orsak går i konkurs. Vad händer då med det existerande vindkraftverket, vems är ansvaret för att det inte riskerar att skada någon, markägare, kommun, stat?

Finns det någon obligatoriskt "återställningsfond/försäkring" som bolagen betalar till som täcker detta eller är det en potentiell risk markägaren behöver ha med i kalkylen.
Nån får gärna rätta mig men markägaren får jäkligt bra betalt, finns en hake bara och det är att denne har ansvaret att återställa marken!
Citera
2023-11-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73

Finns ingen lagstadgad "återställningsfond" så därför är det något som markägaren måste ta med i beräkningen när man arrenderar ut marken.
Det är samma problematik med fabriker, bensinmackar mm.
Det är de som bedriver verksamhet som är primärt ansvariga, men om de går i konkurs faller ansvaret på fastighetsägaren.
Citera
2023-11-19, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Nån får gärna rätta mig men markägaren får jäkligt bra betalt, finns en hake bara och det är att denne har ansvaret att återställa marken!

Primärt är det de som bedriver verksamheten som är skyldig att återställa marken, men det förutsätter så klart att det företaget finns kvar.
Går verksamheten i konkurs så landar ansvaret på markägaren.
Citera
2023-11-19, 20:33
Medlem
Då var det som jag trodde.

Det gäller ju alla verksamheter men fabriker, bensinmackar mm är i min värld vanligtvis ägda av den som bedriver verksamheten medan vindkraftverk näst intill uteslutande ligger på annans mark. Min bild är också att även större bolag lägger varje vindkraftverk eller vindkraftpark i ett eget bolag och min tro är därför att när de stora vinsterna är landade och det mer riskerar att bli kostnader kommer vi att se konkurser i mängder.

Behöver ju inte vara en dålig affär för markägaren ändå, allt beror ju på ersättningen men det är ändå något som markägaren behöver beakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Finns ingen lagstadgad "återställningsfond" så därför är det något som markägaren måste ta med i beräkningen när man arrenderar ut marken.
Det är samma problematik med fabriker, bensinmackar mm.
Det är de som bedriver verksamhet som är primärt ansvariga, men om de går i konkurs faller ansvaret på fastighetsägaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in