2023-11-19, 09:07
Medlem
Vi är nu snabbt på väg mot en teknologi som någorlunda väl kan läsa vad en människa tänker. Det går till exempel numera att spela datorspel endast med tankens kraft. Man har också relativt väl lyckats återskapa bilder som människor tänkt på.

Låt oss göra ett tankeexperiment att alla kunde läsa varandras tankar. Hur skulle det påverka samhället och moralen? De allra flesta har "förbjudna" fantasier ibland, till exempel om att mörda någon eller ha sex med någon kollega (som man vet är ointresserad). Kan man tänka sig att detta skulle ses som ett brott under ovannämnda omständigheter? Skulle tanken i sig kunna kriminaliseras? Vad skulle det leda till psykologiskt? Kan individens integritet verkligen upprätthållas om alla tankar är kända för alla eller skulle vi förvandlas till ett svärmmedvetande likt "the Borg" i Star Trek?
Citera
2023-11-19, 09:11
Medlem
Zaedrewss avatar
Men om vi skulle kunna göra det. Borde vi också kunna spärra andra från att läsa våra tankar? Det sägs ju att vi människor använder bara omkring 10% av vad våra hjärnor har i kapacitet. Dvs telepati är helt rimligt. Andra arter har det redan. Det är bara en glömd förmåga hos oss människor.

Men kan vi det. Så skulle det ju vara enkelt att kunna blocka också?
Citera
2023-11-19, 09:45
Det hade lett till ingen längre hade behövt ljuga och som så ofta framställa sig i en bättre dager än vad de är. Hyckleriet hade tagit slut omedelbart och sanningen stått som råttkkukar i folks ögon tills de förstod att det egentligen inte alls skiljer mycket mellan människor bakom deras fasader. Människans instinkter och genetik är mycket lika varandra.
Citera
2023-11-19, 10:59
Medlem
styckets avatar
Det är möjligt när man slutar ljuga för sig själv.

Då kan man läsa av andra människor.

Tankar är magnetiska men även kvantfysiska.

Telepati sker omedvetet hela tiden.

Många tankar man hör är andras.
Citera
2023-11-19, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Det är möjligt när man slutar ljuga för sig själv.

Då kan man läsa av andra människor.

Tankar är magnetiska men även kvantfysiska.

Telepati sker omedvetet hela tiden.

Många tankar man hör är andras.

Jo, och ett tyst sinne underlättar
Senast redigerad av Alva-zin 2023-11-19 kl. 17:05.
Citera
2023-11-20, 13:40
Medlem
Kottkompotts avatar
Men TS, har ingen berättat för dig att telepati är helt normalt, men bara kräver lite övning?
Varför tror du att den fula mattanten tittade så argt på dig i mellanstadiet när du tänkte att hennes skäggvårta var äcklig?

Skämt åsido (kanske, jag är öppen för idén att det är hypotetiskt möjligt även utan teknik, men absolut möjligt med teknik):
Jag tror som tidigare skribenter nämner. Sanningen om de subjektiva rekvisiten hade blivit väldigt uppenbara, om det var omöjligt att blockera.
Den juridiska infrastrukturen skulle kunna effektiviseras och skalas ner oerhört mycket, om inte rentav elimineras.

Jag tror att mycket av den personliga framgången i samhället hade varit mycket starkare knuten till faktisk kompetens, integritet och vishet.
Senast redigerad av Kottkompott 2023-11-20 kl. 13:42.
Citera
2023-11-20, 14:08
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Själsfränder har telepati. Det betyder inte att man läser av tankar, men känslor....
Citera
2023-11-20, 14:10
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalibreratkonto
Själsfränder har telepati. Det betyder inte att man läser av tankar, men känslor....
Vad säger du då, kan man kommunicera tankar och idéer genom att digitalisera känslorna och skicka dem i krypterat format via binära känslovärden?
Citera
2023-11-20, 14:14
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Vad säger du då, kan man kommunicera tankar och idéer genom att digitalisera känslorna och skicka dem i krypterat format via binära känslovärden?

Nej, jag tror inte att man kan göra det. Man känna av någon annan, definitivt.

Jag har känt in en tjej som förmodligen är min själsfrände. Vet du hur hon uppenbarade sig i drömmen? ljusbrunt - hår, kläder, smink. Vet du vilken tappning hon hade den dagen? Ljusbrunt.

Hon lade upp en bild nämligen, som jag vet att jag kommer att se härnäst i det telepatiska tillståndet.
Citera
2023-11-20, 14:17
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalibreratkonto
Nej, jag tror inte att man kan göra det. Man känna av någon annan, definitivt.

Jag har känt in en tjej som förmodligen är min själsfrände. Vet du hur hon uppenbarade sig i drömmen? ljusbrunt - hår, kläder, smink. Vet du vilken tappning hon hade den dagen? Ljusbrunt.

Hon lade upp en bild nämligen, som jag vet att jag kommer att se härnäst i det telepatiska tillståndet.
Mjae, jag tycker det låter mer som någon variant av spådomskonst du åsyftar nu.
Citera
2023-11-20, 14:20
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Mjae, jag tycker det låter mer som någon variant av spådomskonst du åsyftar nu.

Nej, jag kände hennes känslor i nuet. Hon grät i drömmen.

Men jag fick även se henne. Hon klär sig normalt i svart. Men i drömmen var det helbrunt.

Vilket hon hade när jag vaknade upp och slog på hennes sociala media.

OJ!
Citera
2023-11-20, 14:34
Medlem
Kalibreratkontos avatar
Men du har rätt TS, visuella representationer om framtiden är synskhet (drömmen skedde trots allt under natten).

Synskhet och telepati går dock hand i hand. Det finns ingen riktig separation i tiden. Alla händelser i rumtid ligger därute som isblock och är allt är ihopkopplat (som kvantmekaniken visar: se spooky action at a distance).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in