Citat:
Det bästa är faktiskt att inte uppdatera sig överhuvudtaget därför att när du väl tar del av informationen så är den redan reflekterad i aktiekurserna. Så det finns inga pengar att tjäna på att ta del av information utan du kommer bara göra massa misstag om du har en aktiv strategi som bygger på att du ska ha någon form av informationsövertag mot resten av marknaden.
Du kan lätt verifiera detta själv genom att observera vad som händer när bolag rapporterar. Innan du hinner öppna rapporten så har aktiekursen redan tagit ut rapportrörelsen därför att sofistikerade institutionella spelare gör all informationsanalys och handel automatiskt och du har ingen chans att hänga med i deras tempo.
Även om du har ett program som automatiskt laddar ner rapporter / nyheter och klickar upp den på din dator direkt när den släpps så är det för långsamt därför att du är begränsad av människans reaktionsförmåga som är långsammare än datorernas. Du behöver träna en gigantisk AI-modell som förstår språk (typ chat-GPT) som kan analysera information automatiskt och du behöver tillräckligt med beräkningskraft för att hinna agera innan någon annan för att ha ett informationsövertag. Det här är helt hopplöst och inget som privatpersoner kan hålla på med.
Det jag säger stödjs i forskning därför att relationen mellan antalet transkationer och avkastning hos småsparare är negativ. Dvs ju mer småsparare handlar desto sämre går det och detta är precis vad man förväntar sig i en marknad där småsparare inte har informationsövertag.
Du kan lätt verifiera detta själv genom att observera vad som händer när bolag rapporterar. Innan du hinner öppna rapporten så har aktiekursen redan tagit ut rapportrörelsen därför att sofistikerade institutionella spelare gör all informationsanalys och handel automatiskt och du har ingen chans att hänga med i deras tempo.
Även om du har ett program som automatiskt laddar ner rapporter / nyheter och klickar upp den på din dator direkt när den släpps så är det för långsamt därför att du är begränsad av människans reaktionsförmåga som är långsammare än datorernas. Du behöver träna en gigantisk AI-modell som förstår språk (typ chat-GPT) som kan analysera information automatiskt och du behöver tillräckligt med beräkningskraft för att hinna agera innan någon annan för att ha ett informationsövertag. Det här är helt hopplöst och inget som privatpersoner kan hålla på med.
Det jag säger stödjs i forskning därför att relationen mellan antalet transkationer och avkastning hos småsparare är negativ. Dvs ju mer småsparare handlar desto sämre går det och detta är precis vad man förväntar sig i en marknad där småsparare inte har informationsövertag.
Jag håller med dig och inte. I en del fall kan det vara bra att reagera på nyheter och det går inte alltid, så snabbt. Jag tar ett exempel. Du vet att Intrum har en låg eller måttlig värdering och du är övertygad om att det är ett bra och välskött bolag. Rapporten dimper ner med dunder och brak och är en besvikelse. Kursen går ner. Större delen av nedgången är mycket snabb, precis som du säger men sen händer det inte så mycket. Kursen är sänkt någon eller några dagar. Det finns alltså gott om tid att köpa på sig. Det motsatta händer också ofta. Är kursen då lite i högsta laget, så kan det vara ett säljtillfälle om alltså börsen får glädjefnatt för en positiv rapport. Jag skulle dock inte sälja allt.
Jag har svårt att se att jag skulle förlora något på det. Kanske en enstaka gång. Kursen kan ju mer än återställa sig, ja allt kan hända. I det långa loppet tror jag det är lönande att ta tillfällen som yppar sig.
Jag tror inte å andra sidan att det är den avgörande skillnaden att passa på vid enstaka tillfällen. Bara grädde på moset så att säga. Du ska också närapå veta att bolaget är bra och att kursen är långsiktigt bra, vid köp alltså. Eller motsatt vid försäljning att kursen börjar bli väl hög eller du börjar bli tveksam om bolaget som förut verkade så bra.