Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-11-18, 23:39
Medlem
Har en vanlig gammal laptopo med winows 10.

Ibland är det 8 gb ledigt, föra att sen 2 timmar senare vara 800mb ledigt, utan att jag har laddat ner nåt.

Vad är problemet?
Citera
2023-11-18, 23:46
Medlem
Onanikrems avatar
Växlingsfilen, datorn lägger över visst minne på disken i en växlingsfil, den kan variera i storlek beroende på hur många fönster och program du har öppna samtidigt, du bör göra en diskrensning och ta bort onödigt skit annars kan systemet säcka ihop till slut när växlingsfilen blir full och minnet är fullt.
Citera
2023-11-18, 23:48
Medlem
som tidigare, MS har gjort uppdatering,
Citera
2023-11-19, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Växlingsfilen, datorn lägger över visst minne på disken i en växlingsfil, den kan variera i storlek beroende på hur många fönster och program du har öppna samtidigt, du bör göra en diskrensning och ta bort onödigt skit annars kan systemet säcka ihop till slut när växlingsfilen blir full och minnet är fullt.

gjorde det nyss och hade bara 91mb att rensa.
Jag har 3 fönster uppe.
Citera
2023-11-19, 00:55
Medlem
Onanikrems avatar
https://support.microsoft.com/sv-se/windows/tips-f%C3%B6r-att-f%C3%B6rb%C3%A4ttra-datorns-prestanda-i-windows-b3b3ef5b-5953-fb6a-2528-4bbed82fba 96#Category=Windows_10 Kolla på punkt 4. Det är växlingsfilen, det rekommenderas att låta Windows sköta den och jag rekommenderar det samma. Men du kan ändra den där efter tycke, ju mer fysiskt minne man har i burken ju mindre växlingsfil behöver man och vice versa.. Kolla även punkt 5. Ser lite annorlunda ut än det jag är van vid, men ta bort gamla återställningspunkter, de brukar ta väldigt stor plats.

Köp ny hårddisk, kostar inte så många kronor och slipp dessa problem ett tag, din dator börjar vara full av skit.
Citera
2023-11-19, 14:11
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Har en vanlig gammal laptopo med winows 10.

Ibland är det 8 gb ledigt, föra att sen 2 timmar senare vara 800mb ledigt, utan att jag har laddat ner nåt.

Vad är problemet?

De vanliga orsakerna brukar vara självändrande antalet återställningspunkter och dito Temp.filer.
Kolla upp datorns hälsa genom att köra en filkoll, sfc /scannow.

Behöver du återfå fritt utrymme så finns program som frigör flera GB:s utan negativa konsekvenser.
Citera
2023-11-19, 14:13
Medlem
yz44s avatar
Hur stor är hårddisken? Med bara 8Gb ledigt är den i praktiken full.
Citera
2023-11-19, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
De vanliga orsakerna brukar vara självändrande antalet återställningspunkter och dito Temp.filer.
Kolla upp datorns hälsa genom att köra en filkoll, sfc /scannow.

Behöver du återfå fritt utrymme så finns program som frigör flera GB:s utan negativa konsekvenser.

VIlka program?
Citera
2023-11-19, 14:18
Medlem
1FFs avatar
Citat:
VIlka program?

Dism++, köres i "Expert Mode". Men även skräpfilsrensarna i HiBit Uninstaller och antiviruset 360 Total Security är rejält kapabla.
Citera
2023-11-19, 17:51
Medlem
KOlla om det finns någon Windows.old mapp
Citera
2023-11-19, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
KOlla om det finns någon Windows.old mapp

var ser man det?
Citera
2023-11-19, 19:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
var ser man det?

Den är en av posterna du ser, förutom Program,ProgramData etc, när du öppnar C: i Utforskaren. Ser du ingen, finns ingen.

Dism++ har det som en av de poster det kan radera, om den finns. Finns inte posten, finns inte mappen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in