Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Det är samma sak! "God sak till småkaksbak" stod det på påsen, så redan då fattade man att man var sjuk i huvet om man åt skiten som godis.

Samma princip men väldigt olika smak, jag litar på min kompis som kan sötsaker.
Hur skulle den lilla påsen räcka att baka med? Nehe, den var godis. Den var mycket billigare än traditionellt godis med, det var väl en anledning till att man köpte den. Men vi visste iallafall att detta var sötsaker, vare det var godis eller till kakor. Nutella tror folk är mat. Och det är det ju inte.
Länder som äter sötsaker som mat har inte alltid ett ord som gör skillnad. I engelskan omfattar ordet food kakor och godis. Mat är mat i Sverige. Vi skulle inte kalla snacks mat heller. Svensken står stolt. Förutom svikarna som äter Nutella.
Jag har frotterats med holländare. De äter en slags lågkvalitetschoklad på mackorna. Hagelslag vlokken heter denna. Detta är inte det enda godispålägg de har. De har något som kallas blå och vita möss, som är sockerdoppad anis. Sedan finns det krossade möss, som är ett vitt sockerpulver med anis. Äter vuxna detta? Ja!
Vi svenskar får trösta oss med att vi ligger rätt bra till på godismackans skala.