• 7
  • 8
2024-02-12, 19:07
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nutella fanns inte ens när jag var liten. Det fanns bara "nötcreme", och det var bara pyttesmå påsar, inga jävla burkar.

Man hörde skräckhistorier om hur man hade chokladliknande blandningar på smörgås i USA, och hur jävla sjukt det var.

Du kommer från min dimension. Alla talar om hur det funnits Nutella från 80-talet. Jag stötte på Nutella första gången kanske runt millennieskiftet och trodde att det var en ny grej som väldigt få åt. Ingen som jag kände åt detta. Nu plötsligt säger dessa människor att de alltid ätit Nutella. Men för mig är det något slem som blivit poppis de senaste 10-20 åren.

Hasselnötskrämen minns jag tydligt, men enligt nutellamänniskorna är detta något helt annat än Nutella.

Det är så märkligt att dessa människor ätit Nutella när de var unga, samtidigt som det enda söta man hade på mackan var marmelad och Nutella inte fanns. Och samma, vi skrattade åt ickesvenskar som hade sockriga saker på mackan. Och nu påstår folk att Nutella t o m kom till Sverige innan jordnötssmöret.
Citera
2024-02-12, 22:26
Avstängd
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Hasselnötskrämen minns jag tydligt, men enligt nutellamänniskorna är detta något helt annat än Nutella.

Det är samma sak! "God sak till småkaksbak" stod det på påsen, så redan då fattade man att man var sjuk i huvet om man åt skiten som godis.
Citera
2024-02-12, 22:43
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Det är samma sak! "God sak till småkaksbak" stod det på påsen, så redan då fattade man att man var sjuk i huvet om man åt skiten som godis.

Samma princip men väldigt olika smak, jag litar på min kompis som kan sötsaker.

Hur skulle den lilla påsen räcka att baka med? Nehe, den var godis. Den var mycket billigare än traditionellt godis med, det var väl en anledning till att man köpte den. Men vi visste iallafall att detta var sötsaker, vare det var godis eller till kakor. Nutella tror folk är mat. Och det är det ju inte.

Länder som äter sötsaker som mat har inte alltid ett ord som gör skillnad. I engelskan omfattar ordet food kakor och godis. Mat är mat i Sverige. Vi skulle inte kalla snacks mat heller. Svensken står stolt. Förutom svikarna som äter Nutella.

Jag har frotterats med holländare. De äter en slags lågkvalitetschoklad på mackorna. Hagelslag vlokken heter denna. Detta är inte det enda godispålägg de har. De har något som kallas blå och vita möss, som är sockerdoppad anis. Sedan finns det krossade möss, som är ett vitt sockerpulver med anis. Äter vuxna detta? Ja!

Vi svenskar får trösta oss med att vi ligger rätt bra till på godismackans skala.
Citera
2025-09-04, 14:41
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nutella är en tydlig klassmarkör för arbetarklass skulle jag tro.

Nej Nutella är mer medelklass.
Men nu är det slut med nutella hos Lidl och Ö&B efter att hasselnötspriset rusat.
De kommer tillbaka när det blir normal skörd igen.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in