2023-11-19, 00:35
Medlem
TELAVIV91s avatar
Om det stämmer att barnkonventionen rimmar illa med jakt, äså är det fel på barnkonventionen.
Citera
2023-11-19, 00:54
Medlem
Förr i tiden var barnen med vid slakt.
Det är en naturlig del av livet.
Idag är allt så bakvänt.

I lumpen efter några dagar med minimalt med mat fick vi några hönor.

Vi hade killar i plutonen som var jägare. De avlivade hönorna sen tillagdes de och vi åt.
Det var inte gott men vi åt och fick lära oss att
Krig inte är enkelt och hamburgare och pizza inte finns att köpa.
Citera
2023-11-19, 01:42
Medlem
wag1fromDerInits avatar
Barn har mer eller mindre deltagit i jakt de senaste 200 000+ åren av mänsklig historia, men det är just nästa generations psykiska hälsa som är körd (pga jakten).

Om något är det nog precis mer jakt som ungarna behöver, och mindre socialmedia-skit.
Citera
2023-11-19, 01:46
Medlem
Manginazs avatar
Misha din djävla fjant! Hoppas fan att du är vegetarian.
Du ser ut som en pedofil också.
Citera
2023-11-19, 01:46
Medlem
Folk har jagat i alla tider. 17 av de 25 dödligaste masskjutningarna i USA skedde efter 2006, enbart två innan 1980-talet [1], och andelen jägare i USA har halverats de senaste 50 åren [2].

1. Axios: The deadliest mass shootings in modern U.S. history

2. NPR: Decline In Hunters Threatens How U.S. Pays For Conservation
Senast redigerad av SvulloDebois 2023-11-19 kl. 02:00.
Citera
2023-11-19, 01:58
Medlem
makuhiras avatar
Trams, var med far min o nackade höns när jag var runt sju årsåldern inte fan har jag fått men för livet.

Sen att majoriteten av skolskjutarna i USA haft jaktvapen i hemmet säger inte mycket. Både Finland och Sverige har otroligt mycket jaktvapen och hur många skolskjutningar har vi haft??
Citera
2023-11-19, 01:59
Medlem
Jag var med vid jakt och styckning av älg vid fem. Vid sex hade jag min egen morakniv, snarade harar, fiskade och rensade fisken på egen hand. Vid sju kunde jag spåra, göra upp eld, grilla och koka i grop, bygga skydd mot vind och snö, behandla sår, navigera efter solen och stjärnorna osv.

Det var en annan tid.
Citera
2023-11-19, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Room531
Man borde dra viltstängsel längs vägarna och bygga upp stora områden med matskogar så att viltet ökar många gånger om, inom stora fria skogsområden - och hellre jakt i den mån det går att skapa såna förhållanden än industriuppfödningen - för vad äter ungarna, de flesta äter väl ändå kött. & det är mycket bättre att man vet vad maten kommer ifrån, få lära sig tidigt att det faktiskt varit levande djur & att lära sig jaga, fiska, ta hand om köttet osv så att man inte är så avtrubbad och skyddad från det som äts och har mer respekt för maten och djuren kanske...

Det är nog mycket mer nyttigt och också bättre för djuren att få gå fria tills jakten än att gömma undan vad som sker i de mer brutala och ovärdiga förhållanden i industrierna...och minska den andelen till förmån för mer vilt.

Nu växer man upp och tror att mat i princip kommer ifrån affären och har en fin plastförpackning och allt ordnat av sig självt... Inget liv, bara en köttbit i stekpannan. Det om något är rätt illa. Är det " FNs barnkonvention" som säger det eller är det någon som argumenterat utifrån vad som tolkats fel...

Vem ska stå för kostnaderna för uppsättandet av stängsel?

Vem ska få ta del av jaktbytet? Bara jägaren?
Citera
2023-11-19, 02:08
Medlem
Dumdrygs avatar
Det var det sjukaste jag har hört. Hur har mänskligheten överlevt tills idag?

Från stenålderns jägar- och samlarliv fram till bondesamhället långt in på 1900-talet så har barn varit med både då det nackats hönor och slaktats grisar.

Vad är det för fel på dagens människor? Är det en kvinna eller man som skrivit det där?
Citera
2023-11-19, 02:17
Medlem
Dumdrygs avatar
Vad är det för mupp? En rysk miljöpartist? Hur överlevde hans förfäder?

https://se.linkedin.com/in/misha-istratov-54068a83
Citera
2023-11-19, 04:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjodron
inte helt säker på vilket forum jag skall lägga den så jag testar på jakt
En.... lätt förvirrad person debatterar för att vi skall förbjuda att barn följer med på jakt.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...aramed-pa-jakt

"Att exponera unga för våld mot djur strider mot FN:s barnkonvention"
"Jag är övertygad om att majoriteten av jägarna i Sverige är måna om att lära sina barn sköta jakten på ett ansvarsfullt sätt. Problemet är att det inte nödvändigtvis är tillräckligt. Oavsett hur man framställer det innebär jakten att djur skjuts till döds, och barn som medföljer får uppleva detta."

"När det kommer till vår framtida generations psykiska välbefinnande anser jag att vi bör tillämpa försiktighetsprincipen. Vi spelar just nu roulett med våra barns psykologiska utveckling och i förlängningen även med våra framtida vuxna medborgares emotionella stabilitet, empati och trygghet.

Sverige behöver en ny jaktlagstiftning som följer FN:s uppdaterade barnkonvention. Barn ska inte exponeras för någon form av våld och därmed bör de inte tillåtas att medverka vid jakt."

"Kombinationen av jagande barn och uppluckradet av vapenlagar i en tid när antalet skjutningar ökar, är en högst olämplig kombination.
Secret Service i USA undersökte 41 skolskjutningar i en studie. De fann att tre fjärdedelar av förövarna hade vapen i hemmet, ofta jaktvapen."

är lite bias i fallet då jag tycker att han borde lägga av med vad han nu röker, men

1 anser du/ni att han har rätt?
2 ni som följde med era föräldrar ut på jakt, känner ni att ni blev psykologiskt misshandlade?
Staten och SOC vill ta mer makt över Svenne så klart utifrån ett politiker perspektiv.
Citera
2023-11-19, 04:50
Medlem
Varningar är väl inte sent men staten vill helt enkelt kontrollera ditt barn och helst ta all kontroll då. Nu har ett PK spöke satt fingret på det. Så kämpa emot bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in