2023-11-18, 15:08
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Var inne en runda på akuten för en dryg vecka sedan pga smärtor i pungen/ena testikeln vilket jag då hade haft i en dryg vecka, och hade då avvaktat med att söka vård då jag tänkte att smärtan skulle lägga sig efter några dar. Väl på akuten efter att ha lämnat blodprov, urinprov samt blivit undersökt av tre olika läkare fick veta att de misstänkte bitestikelinflammation. Btw så har inget ultraljud har tagits under något av mina besök på akuten. Käkat 2x 100mg Doxycyklin per dag sedan dess, kombinerat med 3x Ipren och 4x Alvedon, varav doseringen av Ipren och Alvedon är utspridd under dagen till skillnad från Doxycyklinen där allt tas på en gång.

Efter första rundan inne på akuten var jag inne igen några dagar senare pga nya smärtor. Misstänkte då testikelvridning eller liknande. Blev undersökt igen, men de fann att det inte var något annat som verkade konstigt. De fann inga tumörer, knölar, vridningar eller dylikt och konstaterade åter att det troligen var inflammation i bitestikeln som det rörde sig om.

Tog ett par dagar, ca 5-6 efter påbörjad medicinering innan smärtorna började ge med sig. Gradvis blev smärtan bättre. I dagsläget har jag knappt haft några smärtor sedan 2-3 dagar tillbaka, förutom lite smärta i/vid ljumsken på den inflammerade bitestikelns sida. Trappat ner lite på Alvedon de senaste dagarna iom att jag inte direkt haft någon smärta, har dock fortsatt ta Doxycyklin och Ipren som ordinerat. Har sedan igår upplevt att det åter blivit smått ömt i den testikel/bitestikel som är inflammerad, trots att jag knappt upplevt varken smärta eller ömhet på några dagar. Börjar bli lite smått nojig.

Som jag förstått det så brukar smärtan försvinna efter drygt tre dagar efter påbörjad medicinering. I mitt fall har det tagit betydligt längre tid, som sagt så blev det efter drygt 5-6 dagar betydligt bättre, men upplever sedan igår viss ömhet/smärta även om det inte är lika illa som innan påbörjad medicinering. Orolig för att det kan vara något annat som spökar, alternativt att själva inflammationen skall sprida sig till själva testikeln vilket den ska kunna göra vid utebliven behandling och liknande. Vad har forumet för erfarenheter och tips gällande bitestikelinflammation? Börjar bli lite smånojig här...
Senast redigerad av mondayleftmebroken 2023-11-18 kl. 15:16.
Citera
2023-11-18, 17:26
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Var inne en runda på akuten för en dryg vecka sedan pga smärtor i pungen/ena testikeln vilket jag då hade haft i en dryg vecka, och hade då avvaktat med att söka vård då jag tänkte att smärtan skulle lägga sig efter några dar. Väl på akuten efter att ha lämnat blodprov, urinprov samt blivit undersökt av tre olika läkare fick veta att de misstänkte bitestikelinflammation. Btw så har inget ultraljud har tagits under något av mina besök på akuten. Käkat 2x 100mg Doxycyklin per dag sedan dess, kombinerat med 3x Ipren och 4x Alvedon, varav doseringen av Ipren och Alvedon är utspridd under dagen till skillnad från Doxycyklinen där allt tas på en gång.

Efter första rundan inne på akuten var jag inne igen några dagar senare pga nya smärtor. Misstänkte då testikelvridning eller liknande. Blev undersökt igen, men de fann att det inte var något annat som verkade konstigt. De fann inga tumörer, knölar, vridningar eller dylikt och konstaterade åter att det troligen var inflammation i bitestikeln som det rörde sig om.

Tog ett par dagar, ca 5-6 efter påbörjad medicinering innan smärtorna började ge med sig. Gradvis blev smärtan bättre. I dagsläget har jag knappt haft några smärtor sedan 2-3 dagar tillbaka, förutom lite smärta i/vid ljumsken på den inflammerade bitestikelns sida. Trappat ner lite på Alvedon de senaste dagarna iom att jag inte direkt haft någon smärta, har dock fortsatt ta Doxycyklin och Ipren som ordinerat. Har sedan igår upplevt att det åter blivit smått ömt i den testikel/bitestikel som är inflammerad, trots att jag knappt upplevt varken smärta eller ömhet på några dagar. Börjar bli lite smått nojig.

Som jag förstått det så brukar smärtan försvinna efter drygt tre dagar efter påbörjad medicinering. I mitt fall har det tagit betydligt längre tid, som sagt så blev det efter drygt 5-6 dagar betydligt bättre, men upplever sedan igår viss ömhet/smärta även om det inte är lika illa som innan påbörjad medicinering. Orolig för att det kan vara något annat som spökar, alternativt att själva inflammationen skall sprida sig till själva testikeln vilket den ska kunna göra vid utebliven behandling och liknande. Vad har forumet för erfarenheter och tips gällande bitestikelinflammation? Börjar bli lite smånojig här...

Jag har haft det flera gånger, tyvärr.
Första gången det upptäcktes, sa läkaren att det beror på klamydia eller UVI. Så han kollade mig för det.
Men i mitt fall var det, och är det, inget av de, tyvärr. Så hos mig är det återkommande utan att de vet varför.
Normalt sett brukar smärtorna försvinna efter två, tre dagar med penicillin. Men nu senast, tog det faktiskt nio dagar. Började bli orolig.
Citera
2023-11-18, 19:29
Medlem
tjallepetters avatar
Skiten sätter sig i huvudet och kan ta lååång tid stt bli bra tyvärr.

Käka mer antibiotika än vad som förskrivs. 3 veckor för stt verkligen få bort klamydian eller vad det nu är du har.

Sen bara att be att det läker snabbt.
Citera
2024-04-21, 09:59
Medlem
Aurvang82s avatar
Hade det när jag var strax innan 30... Ena kulan var dubbelt så stor som den andra, satt o kallsvettades av smärtan, o flyttade mig mkt försiktigt hur jag satt. På akuten har de ju färgkoder för hur fort man får träffa en doktor. RÖTT är "typ skottlossning", ja lr vård omdelbart, tror det går ned mot grön sen, ju mindre akut det är. Men hamnade på ORANGE, vilket var steget innan RÖTT. Men efter jag suttit o svettats floder en kvart, så högg jag tag i systern som jag först talade med. Hon sa:-"jaha, har du inte fått nått mot smärtan ännu..??"
Jag svarade att nej, jag kallsvettas inte för skoj skull. Hon ledde mig till ett eget rum, fick sitta på en brits ist, men även om d var skumgum-madrass spelade ingen som helst roll. Efter 10 min kom hon, höll fram handen, öppnade den o sa: -" ja, det här var allt jag fick tag på..."
"Voltaren 50mg"... Det var ALLT du kunde få tag på!!?? Svarade jag surt!! På ett av Sthlm största sjukhus, akutmottagning??!! Och stolpiller oxå, det hör till "ONT-området" när testikeln är svullen o dubbelt så mkt att göra ont i!! Jag ryckte ned 4 handskar från väggen medan jag bad henne gå ut ur rummet...
Men efter jag fått in pillret där det skulle vara, så tog det faktiskt inte alls lång tid, tills det nästan upphörde, smärtan alltså!! När rätt läkemedel, träffar exakt rätt när det kommer till stark smärta, e det nästan skönare än att ta en firre!! Jag har tagit heroin, morfin mot extrem tandvärk, men det har då knappt hjälpt alls!! Det sägs att "benSmärta" botas bäst med morfin exempelvis. Men jag frakturerade höft/bäcken och skallbas, men bad dem att inte skriva ut oxycontin/oxynorm till mig, utan hade bara min vanliga dos Metadon och 3-6 500mg Alvedon per dag. Alvedon boostar ju upp Mettat. Med Voltarenen mot Bitestestikelinflammationen var den bästa erfarenhet angående smärtlindring, jag hade känt vid den tiden i livet...
Citera
2024-04-21, 10:28
Medlem
Roidberts avatar
Jag hade bitestikelinflammation 2015 om jag minns rätt. Den ena pungkulan blev typ dubbelt så stor som den andra. Lämnade jobbet och åkte till akuten direkt. Kände mig livrädd för att förlora mina pungkulor. Tog fram pungen omedelbart när läkaren kom in i rummet och frågade om den går att rädda. Fick antibiotika och blev bättre efter några dagar. Den verkar hursomhelst inte ha orsakat några allvarliga problem. Min första dotter föddes 2020 och min yngsta föddes 2023, och faderskapstest har bekräftat att båda är mina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in