2023-11-22, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Du får helt enkelt se till att du har din foliehatt på dygnet runt. Då syns du inte för frimurarnas öga som likt Sauron sveper över den platts jord du lever på.
Byfåne.
Citera
2023-11-22, 19:23
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Eftersom du inte verkar förstå vad andlighet är så blir det meningslöst att diskutera, förkovra dig är mitt tips.

Som frimurare förstår du inte vad andlighet är. Man kan inte vara frimurare och av rätt ande samtidigt.
Citera
2023-11-22, 19:35
Avslutad
Kommer att tänka på Denvers flygplats som för övrigt omges av många konspirations teorier, Frimurarnas symbol finns där, varför?
Citera
2023-11-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Jag tror inte det är en macho-grej.
För att kunna bli en bra ledare, så måste du känna dig själv.
Du måste förstå dig själv och andra och hur världen fungerar.
Frimureriet är att utvecklas och gå in på djupet av människan och förstå varför vi gör som vi gör.

Hahaha mongo...

Frimureriet handlar om medelålders fetknoppar som vill ha goda affärskontakter i sitt lokala Grönköping. Alternativt en trevlig stund med likasinnade för att slippa undan gnället där hemma en gång i veckan.
Citera
2023-11-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Som frimurare förstår du inte vad andlighet är. Man kan inte vara frimurare och av rätt ande samtidigt.
Det är ju din personliga åsikt och inte en allmänt accepterad sanning. Min personliga åsikt är att jag såsom frimurare både kan förstå andlighet vara andlig - och vara frimurare. De är inte två sorters äpplen där det ena bara kan ersätta det andra, det är äpplen och päron.
Citera
2023-11-22, 20:21
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Hahaha mongo...

Frimureriet handlar om medelålders fetknoppar som vill ha goda affärskontakter i sitt lokala Grönköping. Alternativt en trevlig stund med likasinnade för att slippa undan gnället där hemma en gång i veckan.
Nä det har vi golf till.
Citera
2023-11-22, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Jaha. Att svenska frimurare inte erkänner Grand Orient gör dem alltså inte till frimurare? Vet de om att svenskt frimureri är internationell standard?
UGLE är världens äldsta storloge och därför i någon mening definierande för vad som är reguljärt och irreguljärt frimureri. Det finns ingen definierande överbyggnad, men storloger arbetar med reciproka erkännanden av varandra, så utgående från UGLE finns ett antal storloger som ses som reguljära och dit hör bl.a. SFMO samt NFMO, DFMO, IFMO och Storlogen för Fria och antagna murare i Finland - det vill säga de nationella nordiska storlogerna.
Citera
2023-11-22, 20:37
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Det är ju din personliga åsikt och inte en allmänt accepterad sanning. Min personliga åsikt är att jag såsom frimurare både kan förstå andlighet vara andlig - och vara frimurare. De är inte två sorters äpplen där det ena bara kan ersätta det andra, det är äpplen och päron.

Nej, det är faktiskt ingen åsikt, det finns inget andligt i det esoteriska. Hemliga sällskap är inte hemliga för att bevara hemligheter utan för att utöva makt, både över medlemmar som över omvärlden. Som medlem i ett slutet sällskap och "vandrare" på "vägen" matas du med hemligheter i en takt och process som snarare påminner om en skinnerbox och där du håller dig kvar pga sunken cost. Det värsta som kan hända er är att era hemligheter avslöjas, men inte för att omvärlden får ta del av förbjuden kunskap utan för att ni av väldigt goda anledningar kommer att hånas. Eller som Bolenat uttryckte det:

Citat:
Ursprungligen postat av Bolenat
Känns som ett dåligt lajv eller repetition för en teaterpjäs

Jag tar er på allvar för att ni tar er på allvar. Men jag är en av få som kommer göra det den dagen ni står blottade inför öppen dager. Resten kommer att peka och skratta. Plötsligt kommer det kännas väldigt pinsamt att tillhöra Friclownerna.
Citera
2023-11-22, 23:37
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vad menar du med ”av rätt ande”?
Det finns väl ändå bara en ”ande” och ”Anden” finns i alla troende, om vi nu ska gå efter bibeln.

Tror du att det finns fler andar?

Tror du som då är ”av rätt ande” på tre eller fyra ärkeänglar trots att endast en nämns i bibeln?

Då tror du också på ”det esoteriska” som du så elegant uttrycker det.
Citera
2023-11-23, 03:02
Medlem
PaoloRobertos avatar
Verkar ju vara en jävla sekt detta, fånigt...
Citera
2023-11-23, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Jag gissar att samtliga diktatorer (deras sviktande moral till trots) har förbjudit gruppvåldtäkter på spädbarn.

...om vi kan bekräfta det, så blir det i din bok något bra?
Finns ett eget forum för sexuella avvikelser, där kan du ställa frågor om dina sexdrömmar, här i denna tråd pratar vi vuxna om frimureri.
Citera
2023-11-23, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Fel. Det är lätt att kolla vilka lagar och regler och bestämmelser som gäller även i diktaturer.
Mm, men det innebär inte att allting diktatorer gör eller säger är dåligt.

Om alla diktatorer har kläder på sig, så blir inte kläder något dåligt, visst?
Och sen är det otroligt lätt att även bevisa att alla diktaturer i världen har lagar mot just gruppvåldtäkter på spädbarn.

Ett kanske extremt exempel men jag ville belysa hur efterblivet den där frumurarfjantens resonemang var.
Jag menar, dåren har ju desperat upprepat i tråden att "NI VET INGENTING OM OSS FRIMURARE!!!!1122233", vilket är hysteriskt roligt då alla kan se exakt hur det går till när dessa tragiska nördar lajvar gemenskap.
Du har inte exakt sett någonting alls, att du sedan är en lättmanipulerad person som tror på allt är ju ditt problem 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in