2023-11-22, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Jaha. Att svenska frimurare inte erkänner Grand Orient gör dem alltså inte till frimurare? Vet de om att svenskt frimureri är internationell standard?

1917 infördes i Mexico en ny och starkt kristendomsfientlig grundlag. Grundlagsfäderna var frimurare vilket det har skrivits en bok om.

https://www.inehrm.gob.mx/work/models/inehrm/Resource/455/1/images/Consititucion_1917_y_Masoneria.pdf

Frimurarna tyckte dock att regeringen var lite för inaktiv att förfölja de kristna varför de störtade presidenten i en statskupp.
När sedan Plutarco Elias Calles (frimurare) blev president så började förföljelserna på allvar vilket utlöste Cisterosupproret. Sedan blev det en ”fredsuppgörelse” där Cristerosrebellerna lade ned vapnen under löfte om amnesti varpå regeringen lät massmörda ca 5000 av dem. Av ca 5000 präster i Mexico före 1917 kvarstod nu ca 300. Resten döda eller fördrivna.
De är inte godkända frimurare enligt UGLE, om du och din kompis startar en frimurarklubb i morgon så blir inte heller ni godkända av oss, om då du och din kompis sitter i en källare och heilar så betyder det alltså inte att frimurare är nazister, det är du och din kompis som startat en frimurarklubb som inte är erkända av oss som är nazister, att det skall vara så svårt att förstå självklarheter 🙄
Citera
2023-11-22, 15:21
Medlem
Citat:
Jaha. Att svenska frimurare inte erkänner Grand Orient gör dem alltså inte till frimurare? Vet de om att svenskt frimureri är internationell standard?

1917 infördes i Mexico en ny och starkt kristendomsfientlig grundlag. Grundlagsfäderna var frimurare vilket det har skrivits en bok om.

https://www.inehrm.gob.mx/work/models/inehrm/Resource/455/1/images/Consititucion_1917_y_Masoneria.pdf

Frimurarna tyckte dock att regeringen var lite för inaktiv att förfölja de kristna varför de störtade presidenten i en statskupp.
När sedan Plutarco Elias Calles (frimurare) blev president så började förföljelserna på allvar vilket utlöste Cisterosupproret. Sedan blev det en ”fredsuppgörelse” där Cristerosrebellerna lade ned vapnen under löfte om amnesti varpå regeringen lät massmörda ca 5000 av dem. Av ca 5000 präster i Mexico före 1917 kvarstod nu ca 300. Resten döda eller fördrivna.
Eftersom du inte ens verkar förstå de mest grundläggande saker om godkända loger alltså reguljära så kan du ju börja med denna enkla länk https://sv.wikipedia.org/wiki/Erkännande_(frimureri)

Vi godkänner alltså endast reguljära loger vilket då betyder att (bland annat) Politiska eller religiösa tvistefrågor får inte behandlas vid logesammankomster, gör man det är man irreguljära och vi befattar oss då inte med dessa, de får inte besöka oss, vi vill inte besöka de eller ha minsta lilla samröre med de osv..
Citera
2023-11-22, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
De är inte godkända frimurare enligt UGLE, om du och din kompis startar en frimurarklubb i morgon så blir inte heller ni godkända av oss, om då du och din kompis sitter i en källare och heilar så betyder det alltså inte att frimurare är nazister, det är du och din kompis som startat en frimurarklubb som inte är erkända av oss som är nazister, att det skall vara så svårt att förstå självklarheter 🙄
Men vem bryr sig om eran schism utom ni själva? För oss som inte är frimurare så är båda grenar frimureri.

Nu har du fått exempel på frimurarregering och dess massmord på kristna.
Citera
2023-11-22, 15:24
Medlem
Citat:
Men vem bryr sig om eran schism utom ni själva? För oss som inte är frimurare så är båda grenar frimureri.

Nu är ju vi de stora och kan lova dig att de gärna skulle vilja besöka oss om de fick
Citera
2023-11-22, 15:25
Avslutad
Citat:
Eftersom du inte ens verkar förstå de mest grundläggande saker om godkända loger alltså reguljära så kan du ju börja med denna enkla länk https://sv.wikipedia.org/wiki/Erkännande_(frimureri)

Vi godkänner alltså endast reguljära loger vilket då betyder att (bland annat) Politiska eller religiösa tvistefrågor får inte behandlas vid logesammankomster, gör man det är man irreguljära och vi befattar oss då inte med dessa, de får inte besöka oss, vi vill inte besöka de eller ha minsta lilla samröre med de osv..
Igen. Vem bryr sig om er schism? Om en medlem av GDoF inte anser att du är en frimurare är du ingen frimurare då?
Citera
2023-11-22, 15:30
Medlem
Citat:

Nej det är ingen frimurarregering eftersom de inte är godkända frimurare.
Annars finns det gott om regeringar i närtid med frimurare i, tex USA som haft 14 presidenter som var frimurare (den senaste Ford).
Finlands förre finansminister är frimurare.
I Sverige har vi ju idag i regeringsställning frimurare och tidigare hade vi ju Anders Björk i regeringen.
Allende var ju Chiles president och en mer hängiven frimurare är svår att finna.
Ataturk som grundade Turkiet var frimurare, Japans Kejsare var frimurare, osv osv osv
Citera
2023-11-22, 15:35
Medlem
Citat:
Igen. Vem bryr sig om er schism? Om en medlem av GDoF inte anser att du är en frimurare är du ingen frimurare då?
Om du inte ens förstår vilka som är frimurare så förstår jag inte vad du får ut av denna diskussion, och en medlem av någon av de irreguljära ser garanterat oss som frimurare.

Varför detta enorma intresse för frimureri och sedan när vi som är frimurare förklarar så är det taggarna ut, vad är poängen? Du kan ju sitta här och tycka vad du vill men det förändrar ingenting, för mig blir det loge om ett par timmar och var även och besökte en loge igår kväll, så för mig fortsätter jag min resa och bryr mig inte om era fantasier och spekulationer, jag är inte frimurare för din skull utan för min skull, för min personliga utveckling och för att varje dag lära mig nya saker.
Citera
2023-11-22, 15:45
Medlem
Citat:
I min bok så är något som förföljs av samtliga diktaturer självklart något bra, att du inte förstår det är ju ditt och inte mitt problem 🙂
Jag gissar att samtliga diktatorer (deras sviktande moral till trots) har förbjudit gruppvåldtäkter på spädbarn.

...om vi kan bekräfta det, så blir det i din bok något bra?
Citera
2023-11-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haschpundaren
Jag gissar att samtliga diktatorer (deras sviktande moral till trots) har förbjudit gruppvåldtäkter på spädbarn.

...om vi kan bekräfta det, så blir det i din bok något bra?
Skillnaden mellan det du tar upp och frimureri är att det ena går att bevisa. Diktaturer har vänt sig mot frimureriet (och andra sammanslutningar) med ett antagande eller påstående. Diktaturer vill likrikta samhället och minska tankefriheten - läs Georg Orwells Animal Farm som är allegorisk kritik av nazisterna. I den likriktningen är alla organisationer som syftar till eget kritiskt tänkande och kristna medmänskliga värderingar av ondo. Därför påstår man det värsta tänkbara om organisationerna och förbjuder dem sedan.
Citera
2023-11-22, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonar242
Skillnaden mellan det du tar upp och frimureri är att det ena går att bevisa.
Fel. Det är lätt att kolla vilka lagar och regler och bestämmelser som gäller även i diktaturer.
Citat:
Diktaturer har vänt sig mot frimureriet (och andra sammanslutningar) med ett antagande eller påstående. Diktaturer vill likrikta samhället och minska tankefriheten - läs Georg Orwells Animal Farm som är allegorisk kritik av nazisterna. I den likriktningen är alla organisationer som syftar till eget kritiskt tänkande och kristna medmänskliga värderingar av ondo.
Mm, men det innebär inte att allting diktatorer gör eller säger är dåligt.

Om alla diktatorer har kläder på sig, så blir inte kläder något dåligt, visst?
Och sen är det otroligt lätt att även bevisa att alla diktaturer i världen har lagar mot just gruppvåldtäkter på spädbarn.

Ett kanske extremt exempel men jag ville belysa hur efterblivet den där frumurarfjantens resonemang var.
Jag menar, dåren har ju desperat upprepat i tråden att "NI VET INGENTING OM OSS FRIMURARE!!!!1122233", vilket är hysteriskt roligt då alla kan se exakt hur det går till när dessa tragiska nördar lajvar gemenskap.
Senast redigerad av Haschpundaren 2023-11-22 kl. 16:42.
Citera
2023-11-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Många känner säkert till att stora delar av frimurarnas ockulta och satanistiska ritualer finns tillgängliga på nätet för den som vet hur man söker, men i detta fall har en av frimurarnas initieringsritualer filmats i sin helhet av en amerikansk undercover-journalist. Den visar bl.a. bisarr, gnostisk symbolism och en skenavrättning.

Del 1: https://twitter.com/kyleisbased/status/1725177619027533886

Del 2: https://twitter.com/kyleisbased/status/1725523547467235581

Vad tror panelen? Frimurarna gillar ju att skryta för omvärlden om sin "kristna grund", samtidigt som ljusskygga ritualer med ockulta inslag, bisarra riter och teatriska "upplevelser" utgör kärnan i verksamheten.

Journalisten kommer att släppa fler delar av inspelningarna de kommande dagarna.

Om tråden ligger fel kan den gärna flyttas till rätt forumavdelning.

Bara jäkla click-bait journalistik. Har varit medlem i ett sällskap (säger inte om det är samma) och ja. Det förekommer ritualer och jag har både lett och deltagit i sådana, men de är precis som i kyrkan symboliska och bara till för att berätta en historia som hör till själva ceremonin.

Man pratar mest om roliga saker, äter god mat, dricker sprit och samlar ihop pengar till något barnhem någonstans.

Fattar inte vad det är med folk när det kommer till sånt här. Det är ju inte hemligare an att man själv blir medlem så får man veta?

Så svårt är det ju inte direkt?
Citera
2023-11-22, 19:03
Medlem
Citat:
Ja, där har vi kanske avvikande åsikt. Å andra sidan brukar regeringar nedlusade av frimurare knappast dra sig för att förfölja oliktänkande.

Du får helt enkelt se till att du har din foliehatt på dygnet runt. Då syns du inte för frimurarnas öga som likt Sauron sveper över den platts jord du lever på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in