Citat:
Ursprungligen postat av
RadioGaGa
Jag har för mig att reglerna för hur mycket man fick sälja privat utan att betala skatt ändrades för några år sen. Hur mycket får man sälja som privatperson på Blocket och andra sidor utan att behöva betala skatt och moms? Är det lätt att bli påkommen om man fuskar med skatten?
Mycket svårt att få fram belopp.
Jag köpte en golf via kvd, jag la ett lågt bud och fick den.
Vecka efter köpte jag en Enduro hoj, en fullt extra utrustad (KTM 450 EXC)
Hojen hade utrustning som effekt system, Rekluse koppling osv.
Plocka bort kopplingen sålde den vid sidan av likt effektsystemet, fick även med original grejerna.
Fyra veckor efter ringer en advokat upp mig fråga vad jag betalt för hojen? Jag minns inte! Hur kan du inte minnas vad du gav för den? Jag har köpt en massa grejer, som bilen. Men kolla upp vad du gav för hojen, du har väl kvitto?, ja det har jag men jag är inte hemma nu.
Advokaten fortsatte ringa i flera veckor om jag plockat fram kvittot, nej jag har inte hitta den, men ska söka vidare, tillslut lessna advokaten att ringa.
Visa sig att hojen var köpt via ett företag som just innan dom gick i konken sålde ut grejer mycket snabbt, varav jag fick ett super pris vid en kontant snabb affär. Som jag förstod det var advokaten konkursförvaltaren, men han fick inget belopp av mig, hänvisa bara runt 20000kr, advokaten omöjligt den var nästan helt ny? killen jag köpte av var mycket trevlig man, fanns ingen anledning o sätta dit han för en god affär.
Hursomhelst sålde jag grejerna styck viss, samt hojen, även i samma veva Golfen, vinsten blev 63500kr, affären gick inte igenom blocket utan via kontoinsättning, har aldrig fått frågor ang dessa affärer.