• 2
  • 3
2024-03-06, 18:19
Medlem
Alltså såhär står det i min deklaration:

” Ändringar/tillägg som du behöver göra i inkomstdeklarationen.

Ersättning från försäljning av varor
Blocket AB har lämnat uppgift om ersättning som betalats ut till dig för att du sålt varor genom
en digital plattform. Plattformsföretaget ska ha lämnat uppgift om ersättningen även till dig.
Från april finns uppgiften också på skatteverket.se/dinainkomstuppgifter.
På skatteverket.se/andratillgångar kan du ta reda på om du ska redovisa ersättningen i
deklarationen och hur du i så fall gör.
Tänk på att det även kan finnas annan ersättning från försäljning av varor som Skatteverket
inte fått uppgift om, men som du ska redovisa.”

Alltså jag har sålt 8 varor via blocket 2023 till ett värde av 24.000:-.
Läste något om att under 50.000:- så ska man inte behöva lägga till några uppgifter i deklarationen.
Nån som vet varför jag måste det?
Jag vill bara godkänna den så jag får pengarna vid första utbetalningen.
Citera
2024-03-06, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag har för mig att reglerna för hur mycket man fick sälja privat utan att betala skatt ändrades för några år sen. Hur mycket får man sälja som privatperson på Blocket och andra sidor utan att behöva betala skatt och moms? Är det lätt att bli påkommen om man fuskar med skatten?
Mycket svårt att få fram belopp.

Jag köpte en golf via kvd, jag la ett lågt bud och fick den.
Vecka efter köpte jag en Enduro hoj, en fullt extra utrustad (KTM 450 EXC)
Hojen hade utrustning som effekt system, Rekluse koppling osv.

Plocka bort kopplingen sålde den vid sidan av likt effektsystemet, fick även med original grejerna.

Fyra veckor efter ringer en advokat upp mig fråga vad jag betalt för hojen? Jag minns inte! Hur kan du inte minnas vad du gav för den? Jag har köpt en massa grejer, som bilen. Men kolla upp vad du gav för hojen, du har väl kvitto?, ja det har jag men jag är inte hemma nu.
Advokaten fortsatte ringa i flera veckor om jag plockat fram kvittot, nej jag har inte hitta den, men ska söka vidare, tillslut lessna advokaten att ringa.

Visa sig att hojen var köpt via ett företag som just innan dom gick i konken sålde ut grejer mycket snabbt, varav jag fick ett super pris vid en kontant snabb affär. Som jag förstod det var advokaten konkursförvaltaren, men han fick inget belopp av mig, hänvisa bara runt 20000kr, advokaten omöjligt den var nästan helt ny? killen jag köpte av var mycket trevlig man, fanns ingen anledning o sätta dit han för en god affär.

Hursomhelst sålde jag grejerna styck viss, samt hojen, även i samma veva Golfen, vinsten blev 63500kr, affären gick inte igenom blocket utan via kontoinsättning, har aldrig fått frågor ang dessa affärer.
Senast redigerad av hjorten16 2024-03-06 kl. 18:58.
Citera
2024-03-06, 23:08
Medlem
MakeMeTrips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det är omöjligt att bli påkommen med det. Det är lugnt.
Ja det är nästan omöjligt att bli "tagen" för det. Och om man är nojjig kan man ta bort annonsen efter man sålt och klicka i att den inte blev såld
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in