2023-11-18, 05:14
Medlem
Jag tror att många förväxlar psykopati med sadism. Vad är egentligen skillnaden? Varför tror sadister att de är psykopater? Är det önsketänkande?

Kan kunniga personer ge exempel på skillnaden mellan en empatistörd handling och en sadistisk handling?

Och så en sista fråga - är det möjligt att vara både psykopat och sadist samtidigt? Jag tror inte det. Jag tror att man måste vara emotionellt investerad för att kunna vara sadistiskt lagd, vilket inte är möjligt för en psykopat.
Senast redigerad av hufudperson 2023-11-18 kl. 05:25.
Citera
2023-11-18, 05:19
Medlem
"Sadism Scale

1. Watching a fist-fight excites me.
2. I really enjoy violent films and video games.
3. It’s funny when idiots fall flat on their face.
4. I enjoy watching violent sports.
5. Some people deserve to suffer.
6. Just for kicks, I’ve said mean things on social media.
7. I know how to hurt someone with words alone.

Psychopathy Scale

1. People often say I’m out of control.
2. I tend to fight against authorities and their rules.
3. I’ve been in more fights than most people of my age and gender.
4. I tend to dive in, then ask questions later.
5. I’ve been in trouble with the law.
6. I sometimes get into dangerous situations.
7. People who mess with me always regret it."
Citera
2023-11-18, 05:19
Avslutad
Psykopaten är egoist och tycker att vad den gör alltid kan rättfärdigas med något medan sadisten inte måste kunna rättfärdiga vad denna gör men gör det ändå pga sadism. Sadisten kan få ånger medan psykopaten inte bryr sig om såna känslor om de kommer.
Citera
2023-11-18, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sverigedemokratern
Psykopaten är egoist och tycker att vad den gör alltid kan rättfärdigas med något medan sadisten inte måste kunna rättfärdiga vad denna gör men gör det ändå pga sadism. Sadisten kan få ånger medan psykopaten inte bryr sig om såna känslor om de kommer.
Bra sammanfattat, jag håller med.

Kan du ge exempel på skillnaden mellan en egoistisk och-/eller empatistörd handling vs. en sadistisk handling?
Citera
2023-11-18, 05:48
Medlem
pn222jws avatar
Sadisten vill plåga...många av dom plågade djur som barn. Psykopater vill manipulera och ljuger utan svårighet. Psykopater gör fel, sadister agerar brutalt.
Citera
2023-11-18, 05:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hufudperson
Bra sammanfattat, jag håller med. Kan du ge exempel på skillnaden mellan en egoistisk och-/eller empatistörd handling vs. en sadistisk handling?
Egoistiska handlingar kan vara att föra tex populistisk politik om hårdare straff trots vetskap att det inte har visat sig vara brottsförebyggande medan empatistörda handlingar kan vara att göra brotten men att inte bry sig om brottsoffren precis som rättsväsendet inte bryr sig om kriminella om de dömer i känslan av att dessa bara förtjänar stänga straff.
Om du skadar mig och jag skadar dig tillbaka utan att det hjälper mig i sak så är jag en sadist i den handlingen. Du och jag som hämnare kan aldrig "skörda" var motparten eller någon annan kommer att känna mer än som en tro av vad vi anser personerna borde känna efter hämndaktioner.
Citera
2023-11-18, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Sadisten vill plåga...många av dom plågade djur som barn. Psykopater vill manipulera och ljuger utan svårighet. Psykopater gör fel, sadister agerar brutalt.
Citat:
Ursprungligen postat av sverigedemokratern
Egoistiska handlingar kan vara att föra tex populistisk politik om hårdare straff trots vetskap att det inte har visat sig vara brottsförebyggande medan empatistörda handlingar kan vara att göra brotten men att inte bry sig om brottsoffren precis som rättsväsendet inte bryr sig om kriminella om de dömer i känslan av att dessa bara förtjänar stänga straff.
Om du skadar mig och jag skadar dig tillbaka utan att det hjälper mig i sak så är jag en sadist i den handlingen. Du och jag som hämnare kan aldrig "skörda" var motparten eller någon annan kommer att känna mer än som en tro av vad vi anser personerna borde känna efter hämndaktioner.
Tack för era svar.

Mobbare är sadister va?
Citera
2023-11-18, 06:58
Medlem
Sadism är en variant av psykopati; du kan inte vara sadist utan att vara psykopat.

Är du intresserad av att fördjupa dig finns det en herre på youtube som heter HG Tudor. Alla hans videor är förklaringar i detalj på vad narcissism/psykopati är. Han är själv diagnostiserad som narcissistisk psykopat. Varning för att du kommer lägga mycket tid på att lyssna på hans ljuva stämma.
Citera
2023-11-18, 06:59
Medlem
Citat:
Tack för era svar.

Mobbare är sadister va?

Kan vara, men många är inte. De flesta är människor med självhävdelsebehov. En del har personlighetsstörningar. Sadism är ganska ovanligt.
Citera
2023-11-18, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Kan vara, men många är inte. De flesta är människor med självhävdelsebehov. En del har personlighetsstörningar. Sadism är ganska ovanligt.
Jag har svårt att tro att det finns andra förklaringar till "behovet" av att mobba annat än att man går igång på att förnedra andra.

Enligt mina erfarenheter så är sadism väldigt vanligt förekommande. Enkla grejer som receptionister eller kassörskor som gillar att vara "tröga" och ta god tid på sig och låtsas vara upptagna innan de tar emot en "kund" för att de njuter av att stressa upp/irritera folk är vardagssadism.

Folk som kör bil överdrivet långsamt är också sadister som njuter av att reta upp andra.

Sadism kan ta sig uttryck på många olika sätt, mobbning är bara ett exempel.
Senast redigerad av hufudperson 2023-11-18 kl. 07:17.
Citera
2023-11-18, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutusDidactus
Sadism är en variant av psykopati; du kan inte vara sadist utan att vara psykopat.

Är du intresserad av att fördjupa dig finns det en herre på youtube som heter HG Tudor. Alla hans videor är förklaringar i detalj på vad narcissism/psykopati är. Han är själv diagnostiserad som narcissistisk psykopat. Varning för att du kommer lägga mycket tid på att lyssna på hans ljuva stämma.
Nej. Det går inte att vara sadist och psykopat samtidigt.

För att vara sadist så måste du vara emotionellt investerad i en annan människa vilket inte är möjligt för en psykopat.

Inte heller är psykopater kababla till att uppleva förnedring/skam vilket är en känsla som sadister gillar att trigga igång hos andra och många gånger upplever starkare än vad deras offer gör (vanföreställningar).

Det säger sig självt att en psykopat inte kan "gilla" att trigga igång en känsla hos andra som den själv inte vet hur den känns.
Senast redigerad av hufudperson 2023-11-18 kl. 07:35.
Citera
2023-11-18, 07:33
Medlem
Citat:
Nej. Det går inte att vara sadist och psykopat samtidigt.

För att vara sadist så måste du vara emotionellt investerad i en annan människa vilket inte är möjligt för en psykopat.

Inte heller är psykopater kababla till att uppleva förnedring vilket är en känsla som sadister gillar att trigga igång hos andra och många gånger upplever starkare än vad deras offer gör (vanföreställningar).

Det säger sig självt att en psykopat inte kan "gilla" att trigga igång en känsla hos andra som den själv inte vet hur den känns.
My bad. Alla sadister är narcissister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in