2023-11-17, 10:54
Nyheter om skjutningar, sprängningar och mord sköljer upp ur media på daglig basis som om det skulle vara från yttersta fronten i Ukraina det rapporterades om men hur stor uppskattar ni er egen risk till att någon gång under er livstid bli mördade?
Tycker ni som bryr er och pratar mycket om brott att ert engagemang i frågan står i proportion till hur stor risken är?
Citera
2023-11-17, 11:00
Medlem
Ekofetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolitompa
Nyheter om skjutningar, sprängningar och mord sköljer upp ur media på daglig basis som om det skulle vara från yttersta fronten i Ukraina det rapporterades om men hur stor uppskattar ni er egen risk till att någon gång under er livstid bli mördade?
Tycker ni som bryr er och pratar mycket om brott att ert engagemang i frågan står i proportion till hur stor risken är?
Vad är det som rapporteras från yttersta fronten i Ukraina? Att ryssen dör i drivor tack vare vår generositet. Vad har det med gängkriminalitet i Sverige att göra? När 90% av svenska flickor och kvinnor utsätts för sexuellt våld dagligen av sina pappor/män? Nej, detta är bara ett försök att förminska problemet. Risken att mördas är ca 2ggr högre idag än tidigare, men hälften så stor jämfört med långt tidigare.
Senast redigerad av Ekofett 2023-11-17 kl. 11:05.
Citera
2023-11-17, 11:15
Medlem
Som Svensk kvinna i ett mixförhållande ganska så stor.
Citera
2023-11-17, 11:57
Medlem
If you are poor the risk is not insignificant it seems. Especially in, say twenty years or something.
Citera
2023-11-17, 12:28
Medlem
Glostrups avatar
Kanske 2x eller 3x större än medelsvensson, eftersom jag reser en del. I Sverige väldigt låg risk, men i vissa länder som jag vistas i är risken inte försumbar.
Citera
2023-11-17, 13:28
Citat:
Ursprungligen postat av quecumbeer
If you are poor the risk is not insignificant it seems. Especially in, say twenty years or something.
Jag tror att det om tjugo år kommer vara större risk att bli mördad av poliser än av kriminella men må i så fall bli.
Jag kan när som ringa polisen och säga det står en terrorist med kulspruta på Östermalm men själv spinga ut med ett leksaksgevär av plast och skottsäker overall överallt förutom vid hjärtat och över huvudet och låta mig bi mördad.
Citera
2023-11-18, 02:13
Medlem
makuhiras avatar
Mycket bra fråga, man kanske stryker med redan imorgon i en drive-by utförda av påtända tonåringar som skjuter hejvilt. Likväl som en pundare kan sticka en med en rostig kniv om en vecka. Eller kommer dagen när man ligger på ett pensionat.

Men men som man säger den som lever får se
Citera
2023-11-21, 07:06
Medlem
Det har mördats 80-130 personer per år de senaste 20-30 åren? Avrunda till 100 för enkelhetens skull. Det bor ca 10 miljoner människor i Sverige. Svensken lever ca 80 år.

Varje år mördas alltså 100/10000000 = 0,00001.
Multiplicera 0,00001 med dina 80 år = 0,0008.

1 = 100% risk att du mördas.
1/0,0008 = 1250.
Så, 1 på 1250 att du mördas.
Eller 0,000008%

Mycket beror på vem du är. Många fler män än kvinnor mördas.
Invandrarbakgrund? Inte bra.
Umgås i kriminella kretsar?
Bor i socialt utsatt område?
Säljer du droger?
Är du prostituerad?
Osv är faktorer som ökar risken.

PS. Disclaimer. Hoppas att jag fick alla nollor och kommatecken rätt nu. 🫣
Citera
2023-11-21, 07:08
Medlem
UtvisaFlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolitompa
Den risken minskade avsevärt när vi lämnade arablandet Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in