2023-11-15, 23:14
Medlem
Det skrivs väldigt sällan ekvationer i FMT på flashback. Det är märkligt. Matematiken är naturens språk.
Anledningen till detta är nog att flashback inte har inbyggd mjukvara för att visa LaTeX ekvationer.

Jag skulle gissa på att detta är en av anledningarna till nivå ofta är låg i forumsdelen.
Man undviker djupare diskussioner och de som verkligen behärskar matematiken håller sig till andra platser.

Vilka är huvudargumentetn för att inte unna FMT detta formelspråk?
Har det funnits tidigare?
2023-11-16, 00:38
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anajnam
Matematiken är naturens språk.

De notationer som man vanligtvis uttrycker genom LaTeX är inte naturens språk. Det är olika människo-språk.

Citat:

Ska jag gissa handlar det om pengar, vilket i sin tur är min gissning till varför det inte finns stöd för det ännu mera grundläggande önskemålet, bilder.
2023-11-16, 06:44
Moderator
pbos avatar
Frågan berör utökad funktion för Flashbacks mjukvara.

Fysik, matematik och teknologi --> Forumförslag
/Moderator
2023-11-16, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
De notationer som man vanligtvis uttrycker genom LaTeX är inte naturens språk. Det är olika människo-språk.
Symbolerna i sig är våra konstruktioner. Men relationerna mellan storheter, t.ex. stokes och maxwells lagar, finner inget, vad vi vet, bättre sätt att uttryckas än via ekvationer.

Citat:
Ska jag gissa handlar det om pengar, vilket i sin tur är min gissning till varför det inte finns stöd för det ännu mera grundläggande önskemålet, bilder.
Jag skulle gissa att det handlar om ett gratis tillägg.
2023-11-16, 09:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det skrivs väldigt sällan ekvationer i FMT på flashback. Det är märkligt. Matematiken är naturens språk.
Anledningen till detta är nog att flashback inte har inbyggd mjukvara för att visa LaTeX ekvationer.

Jag skulle gissa på att detta är en av anledningarna till nivå ofta är låg i forumsdelen.
Man undviker djupare diskussioner och de som verkligen behärskar matematiken håller sig till andra platser.

Har det funnits tidigare?

För 2,5 år sedan sa admin att det planerades.

(FB) LaTeX på flashback
2023-11-16, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
För 2,5 år sedan sa admin att det planerades.

(FB) LaTeX på flashback

Oj, det verkar ju lovande!
Kanske föll det mellan stolarna, men jag tror verkligen(!) att det skulle vara ett lyft för forumsdelen.
Troligen skulle det också göra det svårare att sprida desinformation inom tekniska områden, där matematik kan tala för sig själv.

Den här tråden kanske bör låsas, så kan vi forsätta diskussionen där.
2023-11-16, 14:56
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Symbolerna i sig är våra konstruktioner. Men relationerna mellan storheter, t.ex. stokes och maxwells lagar, finner inget, vad vi vet, bättre sätt att uttryckas än via ekvationer.

Det är fortfarande vårt påhittade sätt att uttrycka saker. Lika påhittat av oss som tyska. Relationer mellan olika saker kan uttryckas i tyska också.

Citat:
Jag skulle gissa att det handlar om ett gratis tillägg.

Även om renderingen kan göras med gratis verktyg, så kostar fortfarande lagring eller CPU-kraft, samt bandbredd.
Senast redigerad av henriko 2023-11-16 kl. 14:59.
2023-11-16, 14:58
Medlem
Citat:
Även om renderingen kan göras med gratis verktyg, så kostar fortfarande lagring eller CPU-kraft, samt bandbredd.

Säger du det så är det säkert så.
Men håller tummarna. FMT är just nu inte särskilt besökt jämfört med de mer populära delarna av flashback. Att admin har varit inne på detta tidigare verkar ju lovande.
2023-11-17, 21:07
Medlem
najass avatar
Tråd finns som sagt redan sedan länge här i Forumförslag.

Låst

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in