2023-11-17, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvdanns
Jag förstår men så funkar det inte riktigt. Såklart kan man skita i att göra saker men för att få ett hållbart liv kan man inte hålla på så. Så som en av mina kompisar som tvingar oss andra att beställa osv till den, visst gör vi det för vi är vänner men det är ju inte hållbart? Jag förstår att detta är lättare sagt än gjort men det är sådana saker(exempelvis) man får utsätta sig för långsamt, om man nu vill bli bättre öht dvs.
Ja, rätt tänkt. Det är viktigt att försöka, gärna gradvis mot ett mål, så att man fungerar i vardagen. Undvikande beteende blir annars lätt en fälla.
Citera
2023-11-17, 12:46
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Problemet med behandling och exponering är att den sociala fobin hamnar i centrum för personens tankar dygnet runt. Behandlingen handlar om övningar som ska göras mellan mötena (KBT) där man ska utsätta sig för det som är ett hinder i vardagen - hinder som personen försöker undvika i största möjliga mån.

Det handlar snarare om att uppmärksamma vad man tycker är jobbigt och hitta effektiva metoder för att arbeta med det. De sociala svårigheterna är i centrum för en person med social fobi i vilket fall som helst så behandlingens fokus gör ingen skillnad.
Social fobi går inte att arbeta bort tankemässigt utan det krävs just att man utsätter sig stegvis för det man tycker är obehagligt och lär sig bemästra det via erfarenhet istället.
Citera
2023-11-17, 13:46
Medlem
Kim-Wincents avatar
TS här kan du läsa om skillnad mellan oro och sjuklig ångest (social fobi är en slags ångest)

https://ki.se/forskning/nyfiken-pa-oro-konsten-att-gilla-laget

Citat:
Gemensamt för alla former av överdriven oro är en stark ångest eller rädsla som upplevs som svår att kontrollera.

– Oro är en del av många ångestdiagnoser men det är också allmänmänskligt. Om man känner att man missar saker i sitt liv, att man till exempel inte kan vara riktigt närvarande med sina barn för att man är upptagen av att oroa sig, kan det vara idé att söka hjälp för att må bättre, resonerar han.

Det är en fin balansgång mellan att ha normal oro, som också kan vara jobbig, och det forskarna menar med överdriven oro.

Gemensamt för alla former av överdriven oro är en stark ångest eller rädsla som upplevs som svår att kontrollera.

– Oro är en del av många ångestdiagnoser men det är också allmänmänskligt. Om man känner att man missar saker i sitt liv, att man till exempel inte kan vara riktigt närvarande med sina barn för att man är upptagen av att oroa sig, kan det vara idé att söka hjälp för att må bättre, resonerar han.

Det är en fin balansgång mellan att ha normal oro, som också kan vara jobbig, och det forskarna menar med överdriven oro.
Citera
2023-11-17, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Det är absolut något vanligt. Jag har själv fått diagnosen (Vilken inte är en sjukdom utan ett fint personlighetsdrag) Och det är en styrka. Vi är känsliga för yttre flams för att vi har en stor inre värld. Vi är ofta konstnärliga och ska skriva böcker, göra musik osv.

_Extremt_ känsliga för folks energier också. Mitt humör bygger på den andras insats på både gott och ont.
Citera
2023-11-17, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kim-Wincent
På vilket sätt curlande? Och med samhället menar du vården?
Skulle säga att de långa väntetiderna till psykolog borde va en orsak att symtom förvärras innan man med (ganska intensiv, påfrestande och utmanande) psykoterapi kan bryta mönster.

När du säger att folk gillar att ha social fobi, hur tänker du då? Att man gör sig till eller hittar på?

OT som fan men tung avatar du har. Kan tänka mig att den låg på facebook varav en väninna skrev;

"Kanonbild!!" Eller liknande. Bara en rolig tanke från mig, jag är lite konstig.
Citera
2023-11-17, 19:39
Medlem
Kim-Wincents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nextlife
OT som fan men tung avatar du har. Kan tänka mig att den låg på facebook varav en väninna skrev;

"Kanonbild!!" Eller liknande. Bara en rolig tanke från mig, jag är lite konstig.

Ja naturligtvis är en bild föreställande mig (en tid strax innan Syrien-äventyren). Var mest ”karlar” som lajkade faktiskt
Citera
2023-11-19, 14:27
Medlem
fellowvessels avatar
Jag har social fobi ibland efter all "medicin"

Med Kvetiapin så kunde jag gå handla oftare, typ enda medicinen av 150 som faktiskt hjälpt mig eller gjort något förutom att ge lätt och ibland svårt illamående, efter 20 år inom vuxen psykiatrin blev jag lite chockad/förstummad att en medicin funka eller hjälpte.

Det finns många företag som gör samma medicin, på en av dom på FASS står det också att den kan hjälpa mot social fobi & Agora-fobi (torg/öppen plats skräck som det kallas gement) men inte på de andras bipacksedlar.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in