Citat:
Ursprungligen postat av
Pillerarm
Okej. Blir förvånad. Trodde att alla använde sig av jämförelsepris när de handlar. Annars är man ju lite eljest.
Blir spännande att se vad de nya förpackningarna kommer att kosta. Jag gillar att de tar fram en 250g-förpackning, men inte om jag får betala för 300g.
Det är ofta psykologi, att en förpackning ska kosta max ett belopp.
Dvs ett Bregottpaket behöver ligga på säg 50 spänn snarare än 60 även om det är irrationellt kg-pris tänk.
Det har verkligen blivit stora inköpsprisökningar under de här sista åren på mycket av mejerivaror, ägg mm, är hyfsat insatt och detta tillsammans med höjda elpriser föregående vinter gav verkligen extrem press i producentledet, vissa saker var jättesvåra att ens få tag i större volymer.
Sådant fortplantar sig. I svåra tider gäller det som konsument att leta upp bra PL-märken/varor om man vill komma billigare undan men det funkar ju inte för många varor för att PL inte håller den nivå man vill eller att man vill ha varumärket.
Det ser dock bättre ut nu. Men samtidigt är ju mycket beroende på vilka marginaler ICA mfl anser sig behöva. Kan dock se att ett visst bröd som jag i ICA butiken tidigare betalade c:a 25 kr för och gick på kort tid upp till 36 nu fallit tillbaka till runt 33.