2023-11-16, 20:15
Medlem
DrBallss avatar
Senaste trenden efter ett par år av vansinniga prishöjningar är att minska förpackningsstorlekarna. T.o.m ICA inser att man kan inte lugga en flintskallig, så vad är näst bäst efter att höja priserna? Jo att sälja samma vara fast i mindre förpackning till samma pris som förr.

Detta är inget nytt fenomen, det har varit en pågående process i flera år nu. Kollar ni inte kilopriserna när ni handlar?
Citera
2023-11-16, 20:15
Medlem
Ikkiks avatar
Självklart klart kommer 500g burken kosta som en 600g gör idag. Det tar jag för givet iaf. Man försöker dölja krympflationen genom tre nya storlekar. Arla kan man inte lita på.

Köper oftast alternativen som är lite billigare men lika bra,och köper endast på rea.
Citera
2023-11-16, 20:23
Medlem
Vet i sjutton när jag köpte smör senast, men det borde vara typ 8-10 år sen.
Visserligen är jag fanatisk med att fiska, jaga (svamp och bär), men smöret som fanns funkade inte att ha i bakning och matlagningen så jag började kärna smör från grädde istället.
Grädden köper jag alltid på extrapris på lokalt för typ 40kr litern och då köper jag rubbet
Citera
2023-11-16, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Varför inte några av alternativen? Valio har, liksom Lidl och Garant.
Har testat alla varianter tillgängliga i Stockholmstrakten. Enbart Bregott betedde sig som smör och smakade smör. Men inte nu längre. Nu är det ingen skillnad, i alla fall som jag kan uppfatta.
Citera
2023-11-16, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Okej. Blir förvånad. Trodde att alla använde sig av jämförelsepris när de handlar. Annars är man ju lite eljest.

Blir spännande att se vad de nya förpackningarna kommer att kosta. Jag gillar att de tar fram en 250g-förpackning, men inte om jag får betala för 300g.

Det är ofta psykologi, att en förpackning ska kosta max ett belopp.
Dvs ett Bregottpaket behöver ligga på säg 50 spänn snarare än 60 även om det är irrationellt kg-pris tänk.

Det har verkligen blivit stora inköpsprisökningar under de här sista åren på mycket av mejerivaror, ägg mm, är hyfsat insatt och detta tillsammans med höjda elpriser föregående vinter gav verkligen extrem press i producentledet, vissa saker var jättesvåra att ens få tag i större volymer.

Sådant fortplantar sig. I svåra tider gäller det som konsument att leta upp bra PL-märken/varor om man vill komma billigare undan men det funkar ju inte för många varor för att PL inte håller den nivå man vill eller att man vill ha varumärket.

Det ser dock bättre ut nu. Men samtidigt är ju mycket beroende på vilka marginaler ICA mfl anser sig behöva. Kan dock se att ett visst bröd som jag i ICA butiken tidigare betalade c:a 25 kr för och gick på kort tid upp till 36 nu fallit tillbaka till runt 33.
Citera
2023-11-16, 20:55
Medlem
Sam.Boyds avatar
Främst är det antagligen frågan om att kunna ta ut samma pris för mindre mängd livsmedel.

Men rent krasst så är rent smör både billigare, godare o nyttigare.
Citera
2023-11-16, 21:16
Medlem
Nestor Xs avatar
Konkurrenterna kommer att bli glada. Finska Valio säljer smör/raps blandning med 550g till lägre pris. Märker ingen skillnad på mina mackor. Rostat bröd smakar också bra. Coop, Ica och Lidl säljer också samma typ av smörblandning under eget märke. Även Willys saluför Garant som ser ut vara identisk med Icas.
Citera
2023-11-16, 21:44
Medlem
texashatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Vet i sjutton när jag köpte smör senast, men det borde vara typ 8-10 år sen.
Visserligen är jag fanatisk med att fiska, jaga (svamp och bär), men smöret som fanns funkade inte att ha i bakning och matlagningen så jag började kärna smör från grädde istället.
Grädden köper jag alltid på extrapris på lokalt för typ 40kr litern och då köper jag rubbet

Var det något sorts blogginlägg?
Citera
2023-11-16, 21:45
Medlem
Började själv boycotta bregott för ett par år sedan när de passerade kilopriset på smör. Finns ingen som helst anledning att köpa en ersättningsvara till ett dyrare pris bara för att de vill få mer pengar.

De kan skìta på sig.
Och det finns fler bolag tt köps smör från.
Dvs win win och loose loose för dom.
Senast redigerad av KnullaBella 2023-11-16 kl. 21:47.
Citera
2023-11-16, 21:55
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nestor X
Konkurrenterna kommer att bli glada. Finska Valio säljer smör/raps blandning med 550g till lägre pris. Märker ingen skillnad på mina mackor. Rostat bröd smakar också bra. Coop, Ica och Lidl säljer också samma typ av smörblandning under eget märke. Även Willys saluför Garant som ser ut vara identisk med Icas.
Ja, bland gemene man lär detta knappast märkas. Valio funkar ju fint. Överlag så är smörgåsmargarin en av de produkter jag knappt kunde bry mig mindre om. Vill man ha det saltat så salta mackan då. Klart. Däremot när man steker och lagar mat ska det vara riktigt smör.
Citera
2023-11-16, 22:18
Medlem
Sameshs avatar
Det kommer garanterat att bli dyrare.
Citera
2023-11-16, 23:06
Medlem
rogerks avatar
Jag gör eget bregott, blandar smör rapsolja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in