2023-11-16, 19:24
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Vad arbetar man med om man inte har råd med Bregott, kaffe, herrgårdsost och normalt bröd? Har man inte råd att köpa bröd får man väl baka eget som kostar typ ingenting mer än tid.

Finns väl jättemycket som är en klassfråga som man inte har råd med, men att börja snåla på bra livsmedel känns dumsnålt. Själv tycker jag det är många hel- och halvfabrikat som dragit mycket i pris.

Självklart känns det av att allt blivit dyrare, men jag har själv en lön under medel och jag tycker mycket verkar vara rövarhistorier om hur lite pengar många har.
Jag tror du försökte fråga vad man arbetar med om lönen inte ökat 40-60% senaste två åren? Svaret är det mesta. Det är väldigt få vars inkomster ökat i samma takt som deras utgifter.

Det har alltid varit dyrt med riktigt smör, men det känns förståss extra illa när det plötsligt blir 40% dyrare i förhållande till lönen.
Citera
2023-11-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shosha
Vilken är den likvärdiga produkten? Finns någon konkurransvärdig produkt till Bregott? Bregott är ju så gott, men blir det dyrare så köper jag inte en enda förpackning till då den redan är jättedyr som det är.
I skåne finns de i och för sig det...
Skånegott - som är skånemejeriers variant av arlas bregott.
Citera
2023-11-16, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jag tror du försökte fråga vad man arbetar med om lönen inte ökat 40-60% senaste två åren? Svaret är det mesta. Det är väldigt få vars inkomster ökat i samma takt som deras utgifter.

Det har alltid varit dyrt med riktigt smör, men det känns förståss extra illa när det plötsligt blir 40% dyrare i förhållande till lönen.

Nja, jag menar ju inte så. Jag har själv en pisslön, och har tom fått gå ner i lön pga att jag bytte till ett roligare arbete. Smör och kaffe är ju småsaker. Skulle tippa på att folk köper godis i samma utsträckning som tidigare.
Senast redigerad av marcandrew 2023-11-16 kl. 19:42.
Citera
2023-11-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
De sänkte ju för en tid sedan från 80% smör till 75%. Sluga fanskap
Exakt! Det hände för ett antal månader sedan (oklart hur många, 6-12). Märkte det främst genom att Bregott fick en annan mjukare konsistens. Har haft Bregott på samma hylla i kylskåpet, med en termometer som visar +8 Celsius. I alla år var Bregott liksom smör mycket hårt, så man var tvungen ta bort locket och låta burken stå i rumstemperatur i 3-4 minuter innan man kunde bre på knäckebröd. Numer är Bregott mjukare direkt från kylen och smakar inte som smör utan margarin från konkurrenterna. Det tycker jag är jävligt irriterande, särskilt med tanke på priset som gått upp. Jag funderar på att gå över till riktigt smör.
Citera
2023-11-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dildobagginz
De sänkte ju för en tid sedan från 80% smör till 75%. Sluga fanskap
När jag tittade på priserna för någon dag sedan såg jag att det stod 75%, och var säker på att det varit 80% tidigare. Vilka fulingar.
Citat:
Ursprungligen postat av dupazbita
Jag funderar på att gå över till riktigt smör.
Varför inte några av alternativen? Valio har, liksom Lidl och Garant.
Citera
2023-11-16, 19:50
Medlem
Ta bort.
Citera
2023-11-16, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Tycker inte man kan jämföra produkterna. Lätt och lagom är som att läsa en kemibok medan bregott bara innehåller smör och rapsolja.

Och mycket vatten.
Citera
2023-11-16, 20:05
Medlem
Här (Umeå) köper man Norrgott istället för Bregott. I stora drag en kopia. Priset får vi återkomma till, ej memorerat.
Citera
2023-11-16, 20:05
Medlem
graFFes avatar
Kommer Brelock fortfarande att passa?

https://www.smartasaker.se/sv/brelock-lock-med-smorkniv?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAmNeqBhD4ARIsAD sYfTeMoOtx14g6bziYcWK-3N5rYm-TsnXTG-cPUYuIGMoBbcnOOO-mxs8aAj9KEALw_wcB
Citera
2023-11-16, 20:13
Medlem
Böndernas insatsvaror har stigit rätt rejält det senaste året så en höjning känns rimlig sett till det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Det är klart att 250g får samma pris som 300g och 500g får samma som 600g.

750g den är ju "jättestor" och 50% större än 500g så kommer den att kosta 35-40% mer än 500g även fast det bara skiljer 25% mot dagens 600g. Allt är uträknat redan

Så är det nog. Jämförelsepriser i all ära men för vanligt folk är det ändå priset per Bregott-paket som kommer sitta.

När 600g-paketet nu kostar 45 kronor vet man att det är billigt - när till synes samma paket i annan design kostar 45 kronor så kommer det egentligen kosta 54 kronor - dvs normalpris.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Piggelin, nogger, magnum, etc tog bort bort en tredjedel av innehållet och höjde under tiden priset med över 30%.

Innan "inflationen" fick man 30 piggelin för 29 kr på rea. Nu får man 20 för för 59 kr när det är rea.

Alla gör det, de vill höja sina priser så galet mycket annars så ingen hade köpt dem. Ändrar man storleken samt priset så märker inte de flesta hur illa det verkligen än.

Har någon sett morröter och lök för 3 kr kg i år? 6 kr? 9 kr? Hos mig är det 17 kr/kg. Känns som jag blir artigt våldtagen och rånad varje gång jag är i affären.
Det är både inflation och krymplation på en och samma gång. Det känns som att man blir rövknullad varenda gång man är ute och handlar. Jag väntar på att Semaglutid blir lättillgänglig i Sverige. Bättre att lägga tusenlappar på det än att bli rånad av Arla, Coop, Axfood och alla andra äckliga monopolister som inte har någon skam i kroppen. Fy!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in