2023-11-15, 20:37
Medlem
MrDonutss avatar
Hur funkar egentligen systemet, vilken bank går det igenom och hur säkert är det att ha pengar i EVC i längden? Går det använda från Sverige?

Går det jämföra med Swish fast för Nokia 3310?
Är det lika ovanligt att ha kontanter i Somalia nu som det är i Sverige?
Senast redigerad av MrDonuts 2023-11-15 kl. 20:41.
Citera
2023-11-15, 22:22
Medlem
Jag är kanske inte till någon större hjälp utan kan bara googla. Vad jag undrar är varför du är så intresserad av ett betalningssystem i Somalia, vars regering knappt har kontroll över landet som kontrolleras delvis av terrorgrupper. Verkar vara ett ställe man ska undvika.

Annars är Afrika lite känd för att vara duktiga och innovativa på att använda mobilen för betalning och affärer överhuvudtaget.
Citera
2023-11-16, 20:26
Medlem
MrDonutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Jag är kanske inte till någon större hjälp utan kan bara googla. Vad jag undrar är varför du är så intresserad av ett betalningssystem i Somalia, vars regering knappt har kontroll över landet som kontrolleras delvis av terrorgrupper. Verkar vara ett ställe man ska undvika.

Annars är Afrika lite känd för att vara duktiga och innovativa på att använda mobilen för betalning och affärer överhuvudtaget.

Bara allmänt intresserad
Antog att EVC kom efter al shabab tog över större delen av Somalia om man var rädd att förlora bankerna till terroristerna, men vilken bank är EVC kopplat till och hur säkert är systemet. Afrika överlag är genomkorrupt så gissar att EVC inte alls är lika säkert som kontanter fast än majoriteten av folket använder sig av det och skippar kontanterna. Affärer görs inte i shilling längre utan endast i dollar.

Dock jävligt nyfiken och intressant att få veta hur systemet fungerar, om det bara är i Somalia eller om EVC finns i hela Afrika och kan användas utanför, och om det är framtida betalsättet.
Och framförallt hur stabilt det är, hur ofta strular det eller ligger nere ex?

Skulle vara kul om någon somalier kunde/ville berätta
Senast redigerad av MrDonuts 2023-11-16 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in