Citat:
Ursprungligen postat av
Hjv9
Ja Crüsells säsongsinledning håller hög klass och gårdagens lopp var inget undantag. Helt klart en medaljkandidat på 10 km klassiskt på JVM, kanske på 20 km också.
Minna tycker jag har öppnat säsongen helt okej. Övriga kan jag hålla med om. Speciellt Moa Lindgren och Maja Axelsson hade jag förväntat mig betydlig mer av.
Var skönt att se bättre prestationer av Kajsa Johansson i helgen. Då var det nog sjukdom som störde innan Idre. Hon blir ett fint kort att ha till 7,5 km klassisk på U-OS.
Om Elsa Tänglander fortsätter dominera i Falun likt denna helg är det frågan om det ändå inte blir JVM istället för U-OS. Kan åka allt och är tydligt före de övriga yngre juniorerna och närmast bakom supertrion i äldre klassen.
Ser fortfarande ut som vi har 2+2 platser till Ungdoms-OS fast skidförbundet säger 3+3. Nu är väl inte alla platser bekräftade än så kanske det kan ändras, har inte helt lyckats förstå vad som gäller fortfarande.
Bara en gissning. Men för att åka JVM som förstaårsjunior tror jag det krävs att du är nästan medaljkandidat eller topp 6. Där ser jag inte Tänglander nu. Mer topp 20 kanske 15 en bra dag. Men hon är ju extremt duktig.
Tycker vi har 4 bra sprinters på damsidan med dom tre på podium och möjligen Minna eller Lantto på en sprintplats.
Vore spännande att se Tänglander dubblera på skidskytte och längd på UOS och ta några guld samt samla erfarenheter, sedan har hon flera JVM kvar.
Gissar att även Börjesson får köra UOS av samma anledning.
Men blir ju intressant att se.
Vet någon när såg vi senast en 1:a års junior på JVM, Tove och Lisa körde inte som 1:a års vill jag minnas Tove åkte UOS vet jag. Körde Charlotte eller Calle kanske som 1:a års, tror det är unikt iallafall.