2023-12-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTNERD888
Hugo skadad, går att läsa mer på hans insta story!

Ok. Vet du vad det är för skada på Hugo Nilsson?

Ultraambitiösa tonåringar som hoppar av skolan och ägnar 24 timmar per dygn åt en enda sak när man är 15 år, det ger mig lite dåliga vibbar. Om man ser saker ur ett lite mer långsiktigt perspektiv så får jag vibbar att det kan vara bra med fler dimensioner även om man vill kunna åka snabbt på skidorna mellan punkt A och punkt Ö.
Citera
2023-12-13, 20:11
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveskidan
Ok. Vet du vad det är för skada på Hugo Nilsson?

Ultraambitiösa tonåringar som hoppar av skolan och ägnar 24 timmar per dygn åt en enda sak när man är 15 år, det ger mig lite dåliga vibbar. Om man ser saker ur ett lite mer långsiktigt perspektiv så får jag vibbar att det kan vara bra med fler dimensioner även om man vill kunna åka snabbt på skidorna mellan punkt A och punkt Ö.
Nej tyvärr inte. Vet inte mer än vad som skrevs där.
Oj visste inte att han hade hoppat av skolan🤔
Citera
2023-12-15, 14:26
Medlem
Försöker smälta och summera JVM test i Boden.

Som någon skriver tidigare Juniorlandslaget underpresterar generellt. Frånsett 3 tjejer på podium. Men finns många andra positiva saker

Herrklassen
-Myhlback visar att han är starkare än övriga juniorer idag
-Lindberg dagens utropstecken får åka JVM!
-Danielsson på samma höga nivå som han var i H17-18, bra men inte tagit ytterligare kliv i sin utveckling på distans.
-Bergström ur form som det ser ut
-Nordlander ur form
-Reikkola och Henden seglar upp som aspiranter på platser till Planica
-Börjesson 9:a från den startpositionen!!

Damklassen
-Näslund, Lavén, Crusell åker bra idag, trodde dock dom skulle gå ifrån tidigare. Alla 3 klara för JVM idag.
-Tänglander smyger fram snabbt i fältet när det går långsamt första varvet. Verkar grejat sin plats till ungdoms OS idag. Dubblerar där med längd och skidskytte?
-Göransson gör alltid stabila distanslopp som det verkar.
-Emilia Eriksson överraskande bra
-Matilda Grahn en till född 07!
-Bråmer och Oskarsson långt efter sina landslagskompisar.
Senast redigerad av Sveskidan 2023-12-15 kl. 14:37.
Citera
2023-12-16, 17:41
Medlem
ÖP har en lång artikel med Börjesson. Kräver konto.
https://www.op.se/2023-12-14/tage-16...rodde-jag-inte

Citera
2023-12-16, 19:01
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Ingen Alvar imorgon
Citera
2023-12-16, 19:13
Medlem
Gött!
Citera
2023-12-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTNERD888
Ingen Alvar imorgon

Nej.
Han var anmäld i H19-20 men verkar ha strukit sig till morgondagens 10 km klassiskt tyvärr.
Citera
2023-12-18, 10:51
Medlem
Alkibiadess avatar
Var det inte anmärkningsvärda stort tidsavstånd från Crusell ned till Näslund och Lavén i söndagens klassiska lopp?

Om jag inför säsongen skulle ha pekat ut någon eller några som skulle ha tagit ett stort kliv till denna säsong skulle jag nog nämnt Göransson och Oskarsson, inte Crusell. Men det är ju bara tacka och ta emot det kliv Crusell har tagit. Och det är lite så som det brukar ske på tjejsidan i Sverige (mer än i Norge vill jag hävda), väldigt stora kliv som äldre junior men ingen anmärkningsvärd talang som yngre junior.

Däremot finns det några åkare som jag nog hade förväntat mig mer av; Minna Mikaelsson, Moa Lindgren, Nora Bråmer, Alva Svahn, Maja Axelsson och Sofia Pedersen.
Citera
2023-12-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Var det inte anmärkningsvärda stort tidsavstånd från Crusell ned till Näslund och Lavén i söndagens klassiska lopp?

Om jag inför säsongen skulle ha pekat ut någon eller några som skulle ha tagit ett stort kliv till denna säsong skulle jag nog nämnt Göransson och Oskarsson, inte Crusell. Men det är ju bara tacka och ta emot det kliv Crusell har tagit. Och det är lite så som det brukar ske på tjejsidan i Sverige (mer än i Norge vill jag hävda), väldigt stora kliv som äldre junior men ingen anmärkningsvärd talang som yngre junior.

Däremot finns det några åkare som jag nog hade förväntat mig mer av; Minna Mikaelsson, Moa Lindgren, Nora Bråmer, Alva Svahn, Maja Axelsson och Sofia Pedersen.

Tycker gårdagens lopp av Crusell håller MGA nivå. Hon seglar upp som medaljkandidat på individuell start JVM.
Ungefär samma tidsavstånd som till Näslund/Göransson som MGA hade i Idre.
Instämmer att det är Crusell som tagit rejält kliv.
Var Göransson nära Lavén/Näslund förra året vill minnas det var en minut mellan?
Övriga har mer stått still vad vi sett än. Oskarsson gjorde det bra på sprinten men såg ut att krokna lite igår efter 1 varv, men 6:a i mål.
Tycker Wallenius gör det bra i klassiskt, men sämre i skejt.
Senast redigerad av Sveskidan 2023-12-18 kl. 12:46.
Citera
2023-12-18, 15:37
Moderator
Hjv9s avatar
Ja Crüsells säsongsinledning håller hög klass och gårdagens lopp var inget undantag. Helt klart en medaljkandidat på 10 km klassiskt på JVM, kanske på 20 km också.

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades

Minna tycker jag har öppnat säsongen helt okej. Övriga kan jag hålla med om. Speciellt Moa Lindgren och Maja Axelsson hade jag förväntat mig betydlig mer av.

Var skönt att se bättre prestationer av Kajsa Johansson i helgen. Då var det nog sjukdom som störde innan Idre. Hon blir ett fint kort att ha till 7,5 km klassisk på U-OS.

Om Elsa Tänglander fortsätter dominera i Falun likt denna helg är det frågan om det ändå inte blir JVM istället för U-OS. Kan åka allt och är tydligt före de övriga yngre juniorerna och närmast bakom supertrion i äldre klassen.

Ser fortfarande ut som vi har 2+2 platser till Ungdoms-OS fast skidförbundet säger 3+3. Nu är väl inte alla platser bekräftade än så kanske det kan ändras, har inte helt lyckats förstå vad som gäller fortfarande.
Citera
2023-12-18, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Ja Crüsells säsongsinledning håller hög klass och gårdagens lopp var inget undantag. Helt klart en medaljkandidat på 10 km klassiskt på JVM, kanske på 20 km också.

Minna tycker jag har öppnat säsongen helt okej. Övriga kan jag hålla med om. Speciellt Moa Lindgren och Maja Axelsson hade jag förväntat mig betydlig mer av.

Var skönt att se bättre prestationer av Kajsa Johansson i helgen. Då var det nog sjukdom som störde innan Idre. Hon blir ett fint kort att ha till 7,5 km klassisk på U-OS.

Om Elsa Tänglander fortsätter dominera i Falun likt denna helg är det frågan om det ändå inte blir JVM istället för U-OS. Kan åka allt och är tydligt före de övriga yngre juniorerna och närmast bakom supertrion i äldre klassen.

Ser fortfarande ut som vi har 2+2 platser till Ungdoms-OS fast skidförbundet säger 3+3. Nu är väl inte alla platser bekräftade än så kanske det kan ändras, har inte helt lyckats förstå vad som gäller fortfarande.

Bara en gissning. Men för att åka JVM som förstaårsjunior tror jag det krävs att du är nästan medaljkandidat eller topp 6. Där ser jag inte Tänglander nu. Mer topp 20 kanske 15 en bra dag. Men hon är ju extremt duktig.
Tycker vi har 4 bra sprinters på damsidan med dom tre på podium och möjligen Minna eller Lantto på en sprintplats.
Vore spännande att se Tänglander dubblera på skidskytte och längd på UOS och ta några guld samt samla erfarenheter, sedan har hon flera JVM kvar.

Gissar att även Börjesson får köra UOS av samma anledning.
Men blir ju intressant att se.

Vet någon när såg vi senast en 1:a års junior på JVM, Tove och Lisa körde inte som 1:a års vill jag minnas Tove åkte UOS vet jag. Körde Charlotte eller Calle kanske som 1:a års, tror det är unikt iallafall.
Senast redigerad av Sveskidan 2023-12-18 kl. 17:01.
Citera
2023-12-18, 18:45
Moderator
Hjv9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveskidan
Bara en gissning. Men för att åka JVM som förstaårsjunior tror jag det krävs att du är nästan medaljkandidat eller topp 6. Där ser jag inte Tänglander nu. Mer topp 20 kanske 15 en bra dag. Men hon är ju extremt duktig.
Tycker vi har 4 bra sprinters på damsidan med dom tre på podium och möjligen Minna eller Lantto på en sprintplats.
Vore spännande att se Tänglander dubblera på skidskytte och längd på UOS och ta några guld samt samla erfarenheter, sedan har hon flera JVM kvar.

Gissar att även Börjesson får köra UOS av samma anledning.
Men blir ju intressant att se.

Vet någon när såg vi senast en 1:a års junior på JVM, Tove och Lisa körde inte som 1:a års vill jag minnas Tove åkte UOS vet jag. Körde Charlotte eller Calle kanske som 1:a års, tror det är unikt iallafall.

Tror inte man kräver så mycket. Visst vår topptrio är troligen där men sen ska det in en fjärdeåkare på de tre loppen också. Hade tagit med Tänglander då eftersom hon kan kastas in som reserv i allt om det skulle behövas.

Med tanke på hur osäkert det är på distans hos herrjuniorerna just nu kan Börjesson mycket väl få åka JVM.

Tove körde JVM som förstaårsjunior 2020. Innan dess måste det varit Sofia Henriksson 2011 och Madeleine Thorn året innan. (Ebba var också uttagen 2014 men fick lämna återbud). Är säkert fler tjejer längre tillbaka som kört men osäkert om vi haft några killar med som förstaårsjuniorer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in