2023-11-15, 00:35
Medlem
skatteverk1s avatar
Tjo, har 4-5 psykiatriska mediciner där bara en av dem har en specifik tid varje dag jag måste ta den. Finns det någon nackdel med att ta alla samtidigt? Iaf två av dem är ganska hög dos, ingen av dem ska interagera enligt apotekare så funderar mer på om det belastar magen eller inte tas upp lika bra
Citera
2023-11-15, 01:09
Medlem
Intressant fråga!

Spännande har själv funderat på detta men äter inte lika mycket medicin just nu men fortfarande spännande att har vad flashback säger om denna.

Åt tidigare både olanzapine, lihionit och lergigan samt melatonin. Tog alla samtidigt på kvällen.

Om det skulle vara någon att tänka på borde man ju tycka att det var något som antingen apotekare eller läkare skulle påtala men dom har väl gjort större tabbar än så utan att någon tyckt synd om patienten.
Citera
2023-11-15, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatteverk1
Tjo, har 4-5 psykiatriska mediciner där bara en av dem har en specifik tid varje dag jag måste ta den. Finns det någon nackdel med att ta alla samtidigt? Iaf två av dem är ganska hög dos, ingen av dem ska interagera enligt apotekare så funderar mer på om det belastar magen eller inte tas upp lika bra

Alltså, om medicinerna inte interagerar med varandra spelar det säkert ingenroll om du tar dem samtidigt eller i spridda skurar. Regelbundenheten är väl det viktigaste.
Citera
2023-11-15, 02:28
Medlem
zombie-nations avatar
Om de använder olika enzymer kan du ta dem samtidigt. Ger de biverkningar av samma slag så kan det vara värt att inte ta dem samtidigt.

Sedan spelar andra saker in.

T ex om man blir trött av en medicin så bäst ta på kvällen, pigg av medicin bäst att ta på morgonen.

Man ska ju helst ta mediciner samma tid. Har en medicin (kroppslig) som man helst ska ta på morgonen men eftersom mina vanor är kaotiska säger alla läkare att jag ska ta dem på kvällen eftersom jag har kvällsrutiner och då blir det på samma tid. Så om man har svårt att ta dem ett visst klockslag, ta dem när det passar bäst.

Jag smäller i mig minst tre mediciner på kvällen och en på dagtid. Detta för att dagmedicinen interagerar med en kvällsmedicin, den jag tar på dagen spelar ingen roll när jag tar den. Men resten tar jag kl 21. Behovsmedicin tas efter behov och det behöver jag inte tänka över.
Citera
2023-11-15, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skatteverk1

Spelar absolut ingen roll om inte läkaren sagt något annat. Tror snarare läkaren förväntar sig att du ska göra det, är lätt att glömma annars och livet kan bli mer inrutat än nödvändigt om man ska behöva ta mediciner på olika tidpunkter fem gånger om dagen.
Hade det varit nödvändigt att ta dem vid olika tidpunkter hade läkaren garanterat sagt det.
Citera
2023-11-19, 14:37
Medlem
fellowvessels avatar
På morgonen har jag

Stesolid 5mg
Akineton
Truxal 25mg
Olanzapin 10mg(tror jag)

plus att jag får cisordinol 1.7 depot var 3dje vecka

Mår lite illa eller känner ingenting oftast om jag tar alla piller samtidigt.
Tar jag 1 i taget med 2-3 timmars mellanrum mår jag bättre, eller delar upp på andra vis tex först 2 sen 2.
Det är väl logiskt, jämför med att ta neråt tjack och uppåt tjack eller en atypisk antipsykotisk och en typisk antipsykotisk, vilken känner man, vilken vinner? blir det som att man tagit ingenting?

Bara för att man gått i skola så betyder det inte att man har gott omdöme och det gäller läkare också.
Senast redigerad av fellowvessel 2023-11-19 kl. 14:40.
Citera
2023-11-19, 14:41
Medlem
Tror att det är bäst att vänta (åtminstone) 30-60 minuter mellan olika mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in