2023-11-14, 20:54
Medlem
Livssynslurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Min fru sätter sprätt på pengar som bara den. Själv jobbar man fulltid med två extraknäck, medans frugan bara jobbar deltid, samt är den som spenderar överlägset mest. Jag har försökt förklara att vi måste dra in på utgifterna länge nu, men hon lyssnar inte. Hon köper nytt skit hela tiden. Eftersom jag veckohandlar har jag börjat handla billigt på Lidl och andra lågpriskedjor. Beställde exempelvis 40L tvål från Tyskland förra veckan som min fru anser kliar. Ja, ni fattar nog. Har i hemlighet börjat strama åt utgifterna i en dryg månad nu, och redan har jag fått oss att spara ca 24 000kr i månaden. Problemet är bara det att vi lever ett jävla skitliv. Inte ens Rasken och Ida hade uthärdat i detta liv.

Eftersom jag drar in mer än tre gånger så mycket pengar som min fru, samt är den som "kostar minst" funderar jag på att öppna ett hemligt konto där jag för över pengar varje månad. Är del fel av mig att göra det?

Du har ändrat på småsaker och minskat konsumtionsköpen med 24 000:-/mån. Hur mycket pengar slänger DU ut på skit om ändringen är billig tvål och veckohandling på Lidl?
Citera
2023-11-14, 21:12
Medlem
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Du har ändrat på småsaker och minskat konsumtionsköpen med 24 000:-/mån. Hur mycket pengar slänger DU ut på skit om ändringen är billig tvål och veckohandling på Lidl?
Hahaha, ska kanske förklara lite mer. Har börjat stänga av värmen i hemmet när ingen är hemma, samt sänka värmen generellt. Sagt upp samtliga abonnemang som frugan/barnen reggat i mitt namn. Sagt upp TV, allt finns ändå i TV4 appen, SVT Play osv i TVn. Mycket mat inhandlas som sagt på Lidl, Matsmart osv, men har en schysst kamrat som jobbar som kock, så han hjälper mig att fixa storpack av olika mat och hushållsprodukter, lite dyrare såklart men ser det som en investering liksom jag gör med tvålen. Exempelvis så kom jag hem med 10l mjölk igår . Skall tillägga att när jag handlar är det rejäla grejer, inga jävla cancerframkallande Juicer, Barer, Yoghurtar osv.

Bilen, en Fisker (elbil) laddas enbart på gratis laddstationer och ej i hemmet. Har för övrigt faktiskt tänkt börja köra lite Uber med den vid tillfälle, helt ny den rackaren så blir perfekt. Hyrt ut den till bekanta under dagarna flertalet gånger, så transportspringer/tar elcykeln till jobbet under dessa dagar. Bra avkastning på att hyra ut den. Sen har jag ju gjort andra småsaker, känns bra att göra de. Det enda jag ej dragit in på egentligen är välgörenheten.

Kan rekommendera ett alldeles utmärkt program för spartips vid namn Superspararna. Kanske lite väl extremt, men serien har sina guldkorn.
Senast redigerad av Fabianzzo 2023-11-14 kl. 21:14.
Citera
2023-11-14, 21:19
Medlem
Citat:
Hahaha, ska kanske förklara lite mer. Har börjat stänga av värmen i hemmet när ingen är hemma, samt sänka värmen generellt. Sagt upp samtliga abonnemang som frugan/barnen reggat i mitt namn. Sagt upp TV, allt finns ändå i TV4 appen, SVT Play osv i TVn. Mycket mat inhandlas som sagt på Lidl, Matsmart osv, men har en schysst kamrat som jobbar som kock, så han hjälper mig att fixa storpack av olika mat och hushållsprodukter, lite dyrare såklart men ser det som en investering liksom jag gör med tvålen. Exempelvis så kom jag hem med 10l mjölk igår . Skall tillägga att när jag handlar är det rejäla grejer, inga jävla cancerframkallande Juicer, Barer, Yoghurtar osv.

Bilen, en Fisker (elbil) laddas enbart på gratis laddstationer och ej i hemmet. Har för övrigt faktiskt tänkt börja köra lite Uber med den vid tillfälle, helt ny den rackaren så blir perfekt. Hyrt ut den till bekanta under dagarna flertalet gånger, så transportspringer/tar elcykeln till jobbet under dessa dagar. Bra avkastning på att hyra ut den. Sen har jag ju gjort andra småsaker, känns bra att göra de. Det enda jag ej dragit in på egentligen är välgörenheten.

Kan rekommendera ett alldeles utmärkt program för spartips vid namn Superspararna. Kanske lite väl extremt, men serien har sina guldkorn.

Kan det vara så att du och din fru är väldigt olika när det kommer till ekonomi? Du är sparsam och i vissas ögon (din frus) till och med snål. På samma sätt som du tycker att hon är slösaktig. Vad är det hon slösar på tycker du?

Vidare är det väl bara att berätta att du öppnar ett konto för buffertsparande. Där du kommer sätta in pengar varje månad. Inga konstigheter.
Citera
2023-11-14, 21:21
Medlem
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vet inte hur seriös du är, 40 liter tvål låter som troll men..

Ni bör sätta er ned och ta ett snack om ekonomin, skapa ett gemensamt konto för löpande utgifter som mat (tvål) och annat ni behöver.. Sedan har ni var sitt konto ni gör vad ni vill med, din fru har ett mycket mindre eftersom hon drar in mindre (och gör av med mer)

Låter som frun behöver lära sig pengars värde, skulle aldrig låta någon spendera mina pengar på skit (i mina ögon)
Tack för bra svar, har föreslagit och försökt flera gånger, men det slutar alltid med gråt, skrik och hot om skilsmässa i affekt. Tyvärr så verkar sista utvägen vara ett hemligt konto. Jag köper typ aldrig något till mig själv förutom en alkoholfri Ipa på fredagar (är nykterist) medans min fru spenderar enligt mig stora summor på icke-nödvändiga saker som bland annat Ur och Penn, Hennes och Maurice, Tradera, Lindex, Kappahl, Slöjddetaljer, Betsson, Clas Ohlsson mm.
Citat:
Ursprungligen postat av Escadron
Klart du kan skaffa ett hemligt konto!
Att ha en buffert är både vuxet och klokt!

Du kommer säkert få en massa påhopp ifrån feminazi's som kommer dra upp om jämställdhet osv osv.. Skit i såna kommentarer!
DU har tre jobb och hon har ett halvt, vill hon spendera mera så får hon kanske skaffa sig ett heltidsjobb eller ett extrajobb.

Jag hade en pojkvän för några år sen som flyttade in till mig och i stort sett levde på mina pengar, efter några månader fick jag nog och på en middag hos hans föräldrar berättade jag allt i förbifarten. Hans föräldrar skämdes oerhört mycket och jag fick i stort sett tillbaka allt jag hade betalat för han i flera månader.
Jag sparkade såklart ut killen direkt efter det!
Fattar din situation och tycker att det var bra gjort utav dig, dessvärre har jag nog inte stake nog till att göra liknande. Blir troligen något svårare iom att vi har barn, kåk, lån osv tillsammans. Frugan står till och med som ägare på Bilen haha, så kan bli knepigt. Tack för bra svar annars!
Citera
2023-11-14, 22:06
Medlem
Uninteresteds avatar
Sparar ni något alls?

Annars kanske du kan ha en buffert på ett hemligt konto och när en större utgift kommer visar du henne kontot och vikten av att spara.
Citera
2023-11-14, 22:11
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vet inte hur seriös du är, 40 liter tvål låter som troll men..

Nej fan, jag fyllde en större kundkorg med hårschampo och duschtvål när de sålde ut ett visst märke på Rusta, kanske inte 40L men gott och väl en 35-40 flaskor blev det!
Citera
2023-11-14, 22:23
Medlem
Citat:
Min fru sätter sprätt på pengar som bara den. Själv jobbar man fulltid med två extraknäck, medans frugan bara jobbar deltid, samt är den som spenderar överlägset mest. Jag har försökt förklara att vi måste dra in på utgifterna länge nu, men hon lyssnar inte. Hon köper nytt skit hela tiden. Eftersom jag veckohandlar har jag börjat handla billigt på Lidl och andra lågpriskedjor. Beställde exempelvis 40L tvål från Tyskland förra veckan som min fru anser kliar. Ja, ni fattar nog. Har i hemlighet börjat strama åt utgifterna i en dryg månad nu, och redan har jag fått oss att spara ca 24 000kr i månaden. Problemet är bara det att vi lever ett jävla skitliv. Inte ens Rasken och Ida hade uthärdat i detta liv.

Eftersom jag drar in mer än tre gånger så mycket pengar som min fru, samt är den som "kostar minst" funderar jag på att öppna ett hemligt konto där jag för över pengar varje månad. Är del fel av mig att göra det?

Oavsett är det ditt ansvar att fixa ekonomin, och i fall du inte klarar att si ifrån direkt så kan du följa din plan.

Att låta frun förstöra ekonomin är inte något du kan acceptera.

Hon har inget rätt att veta vilka pengar du har, men du behöver inte hellre ljuga. Du får definiera pengarna som spenderad på framtid lägenhet, pensionssparande och liknande så på frågan "hur mycket pengar har vi" är svaret noll, något som är sanning.

Låt inte banker, pensionssparkonto och annat vara nödvändig för att du ska känna att du inte ljuger. Du är din egna bank. Har du satt av pengar till något i framtiden så finns inte dom pengarna. Skit i vad andra säger, dom finns inte.
Citera
2023-11-14, 22:29
Medlem
Citat:
Fattar din situation och tycker att det var bra gjort utav dig, dessvärre har jag nog inte stake nog till att göra liknande. Blir troligen något svårare iom att vi har barn, kåk, lån osv tillsammans. Frugan står till och med som ägare på Bilen haha, så kan bli knepigt. Tack för bra svar annars!

Du ska bara säga att hon inte ska fråga hur mycket pengar som finns. Hon ska fråga hur mycket hon kan spendera.

Jag har varit där du är, tro mig. Du kan också gå över till kontantekonomi. Använd kontanter så det blir enklare att se hur mycket ni använder (då stödjer du också våran demokrati mot övervakningshelvete som är på väg).

Ge henne budget i cash för en vecka i taget.

Du är ansvarig för uppväxten till barnen, inte hon.

Du behöver inte hemliga konton då hon inte ska ha access till några konton. Alla konton ska vara hemliga för henne då hon inte kan sköta ekonomi. Det är uppenbart att du är kompetent till att sköte ekonomin och inte din fru. Man ska inte sätta någon som inte är kompetent att göra din jobb och sen klaga över att hon inte klarar av jobbet.
Citera
2023-11-14, 23:16
Medlem
pn222jws avatar
Jo det ser jag som moraliskt okej men se till att hålla det helt hemligt, förvara inga kontoutdrag eller uttagskort hemma...använd en helt ny bank.
Citera
2023-11-14, 23:23
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:

Bara att konstatera att pengar inte gör en lycklig. Tänker på att du skriver ni lever skitliv..

Men nä, inge fel i det tycker jag. Är väl bara bra om nån är den vuxna å en dag kanske ni är i behov av den besparingen.
Citera
2023-11-14, 23:44
Medlem
Gosifs avatar
usch kvinnofolket blir vi ruinerade av.. öppna ett effektivt kapitalkonto
Citera
2023-11-14, 23:57
Medlem
Escadrons avatar
Citat:
Tack för bra svar, har föreslagit och försökt flera gånger, men det slutar alltid med gråt, skrik och hot om skilsmässa i affekt. Tyvärr så verkar sista utvägen vara ett hemligt konto. Jag köper typ aldrig något till mig själv förutom en alkoholfri Ipa på fredagar (är nykterist) medans min fru spenderar enligt mig stora summor på icke-nödvändiga saker som bland annat Ur och Penn, Hennes och Maurice, Tradera, Lindex, Kappahl, Slöjddetaljer, Betsson, Clas Ohlsson mm.

Har din fru någon form av psykiska problem? (du behöver såklart inte svara på det) Det känns som att hon shoppar för att trösta sig/få någon form av lycka.
Det känns bra för stunden som en eufori, sen kommer ångesten, ångesten dövas med mer shopping, det leder till ännu mera ångest och hjulet slutar liksom inte att snurra.
Det är som vilket missbruk som helst egentligen.

Prata funkar uppenbarligen inte och kommer absolut inte funka heller!
Nästa gång hon hotar med skilsmässa, säg att det blir bäst så och ha gärna papper redo.
Hon kommet aldrig och då menar jag aldrig, skriva på papperet.
Det är ett extremt tomt hot för hon känner dig.

Säg åt henne att skaffa sig en heltidstjänst, strypa alla hennes tillgångar till onödiga pengar. Skaffa ett hemligt konto och för över pengar dit.

Ryck upp dig och sluta va en mes, hon kör över dig fattar du väl.
Använd aldrig barn/barnen som en ursäkt för att stanna.
Vad tror du att barnen mår bäst av:
1. Olycklig föräldrar som bor tillsammans?
2. Lyckliga föräldrar som INTE bor tillsammans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in