2023-11-15, 12:56
Medlem
Arepos avatar
Det kallas jargong.
Citera
2023-11-15, 13:05
Avslutad
Ord som tappat sin mening:

Incel
Rasist
Ett par
Citera
2023-11-15, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sefipaw
Jag har ombetts starta om denna tråd med ett mer genomtänkt inlägg, så här kommer ett nytt försök:

Frågeställningen gäller alltså specifikt unga män som överanvänder ord och begrepp de nyss har lärt sig utan att kontexten kräver eller helt rättfärdigar detta. Min egen erfarenhet är att detta främst gäller män utanför PK-grupperingar. Här på FB så är det ofta incels, kvinnohatare och slika typer som ska dra till med "NPC" eller "Ockhams rakkniv" som argumentlösa svar på andras faktiska argument. Bara för ett par dagar sen så diskuterade jag med en användare om huruvida trådens TS led av hypokondri, varpå denne användare menade att TS var hypokondriker p.g.a. Ockhams rakkniv - symptom och omständigheter spelade ingen roll.

Det är enligt min erfarenhet män i 20-årsåldern vars relation till den egna språkutvecklingen är på samma nivå som hos flickor i lågstadieåldern. De stöter på nåt begrepp de aldrig hört förut, och ska plötsligt klämma in det i vartenda samtal.

På youtube finns det en (hyfsat ung, tror jag) man som heter Chris Williamson och som intervjuar olika sorters experter på sin kanal. För nåt år sen lärde han sig uppenbarligen begreppet "steelman", och har sen dess överanvänt det i varenda intervju - så fort hans intervjuobjekt tar upp ett dåligt argument som feminister har kommit med så svarar denne Chris med "okay, let med ju try and steelman that for a second" - något som han aldrig sade förut men nu drar till med hela tiden, och som dessutom kontextlöst eftersom han sedan inte alls stålmannar utan bara motargumenterar. Men uppenbarligen har han lärt sig ett coolt nytt ord som feminister inte använder, så då ska han använda det så mycket han bara kan.

När man träffar på unga män med denna åkomma i verkligheten så har de oftast en rätt jobbig utstrålning. Lite som folk som ser rena ut och inte luktar något alls, men som man ändå rynkar på näsan åt för att något med deras utstrålning får en att avläsa dem som illaluktande. Det här är inte ett språkfenomen som alla unga män uppvisar - det är inte en utvecklingsfas på vägen mot manlighet. Det är en avstickare som en del hamnar i.

Jag undrar vad det här beror på, och om ni har fler exempel på begrepp typiska för denna kategori av unga män.

Andra ord som togs upp i förra tråden var: sigma, pissluffare, kontrollerad opposition, simp, cuck.
Det är positivt att du visar intresse för det svenska språket. Dock innehåller din text ett antal felaktigheter och inslag av talspråk. Här är några exempel:

Din text: Jag har ombetts
Korrigering: Jag har blivit ombedd

Din text: På youtube
Korrigering: På YouTube

Din text: nåt begrepp
Korrigering: något begrepp

Din text: let me ju try
Korrigering: let me just try

Din text: män uppvisar - det är
Korrigering: män uppvisar; det är

Din text: fler exempel på begrepp typiska för
Korrigering: fler exempel på begrepp som är typiska för
Citera
2023-11-15, 14:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SvulloDebois
Det är positivt att du visar intresse för det svenska språket. Dock innehåller din text ett antal felaktigheter och inslag av talspråk. Här är några exempel:

You Tube står eg för JEWTUBE, så i någon mening har TS rätt.
Citera
2023-11-15, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128

Incel
Rasist
Ett par
Finns fler:

Vänsterbliven.
Kulturmarxist.
Citera
2023-11-15, 15:45
Medlem
Dopaminas avatar
On topic: inlärningsprocess? Dyslexi? Personer online bryr sig inte eftersom Flashback inte är en tentamen i skrivande? Är alla män på ett anonymt diskussionsforum som uttrycker sig konstigt (enligt dig) unga män?

Varför ska jag fråntas rätten att skriva på Flashback under narkotikaabstinens av sådana som dig? Vem ska ta hand om dig när du blir för gammal för Flashback då?? Om det bara är viktiga du som får skriva på det svenska språket för att du anser dig vara särskilt utvald.

Det här är ett diskussionsforum som samlar diverse människor i alla åldrar, klasser och kön med diverse problem och inga större problem. Varför har du så höga krav på din omgivning online? För du tar bara exempel från människor online. Anonym FB-användare, random youtuber.. Inte så förtroendeingivande diskussionsunderlag i din trådstart (nu ger jag igen).

Är varken neråt 20 (se reg. datum) och är dessutom kvinna. Kan som inte bortse att jag är användaren då du bara citerat mig typ i tråden om läkemedel (alternativt har du ett kränkt dubbelkonto(?)). Så förutom att jag kallas jävla autist av halva den tråden startar du en ny tråd där du kränker mig i princip. Du kränker även kön här då jag tydligt proklamerat (nu hatar du mig mer va??) att jag är KVINNA!

Den här tråden kan tolkas som personangrepp mot mig så du kanske borde öva mer på ödmjukhet inför vuxnas lärande?? Tacksamhet över att unga vill lära sig i dagens Sverige?

Så skärp till dig din jävla nätmobbare! Sådana som dig kanske gjorde att sådana som mig skolkade halva skoltiden i grundskolan? Ska du då fortsätta mobba autismspektrumstörda människor online i vuxen ålder när de försöker i livet?? Du kanske kan mute:a någon neråt 20, men inte mig som är uppåt 30. Vad är det för idéer du har om människor runt omkring dig?

Du ser dock rolig ut som inte tillför tråden om läkemedelsskada ett piss och bara häver ur dig personangrepp mot mig och mitt skrivande.

Narcissist.
Senast redigerad av Dopamina 2023-11-15 kl. 15:47.
Citera
2023-11-15, 16:00
Medlem
TrueCs avatar
Hahah kommer ihåg när Flashbackarna upptäckte ordet ”ponera” för runt tio år sedan. Man hittade inte en mening utan ”ponera att” var med i inlägget
Citera
2023-11-15, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128

Incel
Rasist
Ett par
Ännu äldre ord som tappat sin mening:
Solidaritet
Elektronrör
Bildrör
Senast redigerad av GaussBonnet 2023-11-15 kl. 17:43.
Citera
2023-11-16, 19:29
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvulloDebois

Vilka pissiga påpekanden. Du letade verkligen efter något att hugga på, eller hur?

Jag känner mycket väl igen det som TS pratar om, men jag tror att det är något man bör ha överseende med. Man måste börja använda uttryck för att lära sig hur de fungerar. Är man ung med ett begränsat ordförråd, så överanvänder man lätt vissa ord och begrepp.
Jag kommer ihåg när jag började plugga på universitetet, och kom i kontakt med akademisk text. Plötsligen började jag byta ut ordet "mycket" mot "extensivt" och "möjlig" mot "plausibel". Efter en tid skaffade jag mig en känsla för när det passade att använda respektive ord. Jag tror att man tröttnar på "Ockhams rakkniv" när man riktigt förstått vad det betyder, och tröttnat på det. Men låt tjugoåringarna tjata på. De är bara tjugo år!
Citera
2023-11-17, 03:45
Medlem
jymdjakets avatar
"Kulturmarxism" är ett typiskt ord idioter inbillar sig låter intellektuellt.
Citera
2023-11-17, 04:42
Medlem
Old-Crows avatar
”Woke”. Uttjatat pubertalt modeord. Säg det i närheten av mig och skjortan är tom.
Citera
2023-11-17, 11:41
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Hahah kommer ihåg när Flashbackarna upptäckte ordet ”ponera” för runt tio år sedan. Man hittade inte en mening utan ”ponera att” var med i inlägget

Åh, "ponera" är en inkörsport till skitnödigt språkbruk. Jag hade ett par vänner en gång i tiden som idoliserade Carl Bildt. De sa "ponera" och "till yttermera visso" i tid och otid. Inte för att det är värdelösa uttryck på något sätt, men de kunde du slappnat av lite och sagt "tänk dig att" i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in