2023-11-13, 23:57
Medlem
Jag är svårt sjuk och har väldigt små möjligheter att generera inkomst framåt i tiden men jag har en kappsäck med pengar som jag hoppas ska hjälpa mig ekonomiskt under en lång tid framåt.
Investeringar där risken finns att värdet tex halveras är inte ett alternativ utifrån min situation, värdet måste bevaras så långt som möjligt hellre än ge en bra avkastning. Lägg sedan till att jag är dåligt rustad mentalt för att klara av värdesänkningar av dessa surt förvärvade pengar.

I dagsläget har jag pengarna på svenska banker till skaplig sparränta och en liten liten post i fonder.

Är dettta ett skapligt upplägg eller borde jag tex köpa lite guld? Funkar i så fall värdeppaper knutna till guld, känner mig inte så sugen på att förvara fysiskt guld i hemmet.

Tänker på samhällsutveckling, valutarisk och annat och försöker fundera ut den bästa strategin för mig.

Ni som är riktigt kunniga inom ekonomi, go for it.
Citera
2023-11-14, 00:04
Medlem
Guld är the way to go
Citera
2023-11-14, 00:13
Medlem
pn222jws avatar
Behåll det mesta som det redan är, men lite (fysiskt) guld och lite schweizerfranc CHF skulle nog kunna vara bra.
Citera
2023-11-14, 00:28
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag tycker att det låter som att du i grunden har en bra strategi. När jag har pengar som jag inte vill riskera så sätter jag bara in dem på ett vanligt sparkonto. Kan tipsa om den här tråden:

(FB) Tråden om sparkonton med hög ränta

Guld är trevligt att titta på, men eftersom att det är en form av spekulation (om än ganska säker) så skulle jag inte råda dig att sätta mer än några procent av dina pengar i det. Tänk även på att du betalar en ganska hög premie vid små guldköp. Jag vet att du specifikt frågade efter EFT:er, men för mig så är guld fysiskt.
Citera
2023-11-14, 00:44
Guldpriset halverades på fem år mellan 2011 och 2016. Så det är definitivt ingen "säker" investering.
Citera
2023-11-14, 01:09
Medlem
auruns avatar
Hur mycket pengar pratar vi om ungefär?
Citera
2023-11-14, 01:22
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Jag är svårt sjuk och har väldigt små möjligheter att generera inkomst framåt i tiden men jag har en kappsäck med pengar som jag hoppas ska hjälpa mig ekonomiskt under en lång tid framåt.
Investeringar där risken finns att värdet tex halveras är inte ett alternativ utifrån min situation, värdet måste bevaras så långt som möjligt hellre än ge en bra avkastning. Lägg sedan till att jag är dåligt rustad mentalt för att klara av värdesänkningar av dessa surt förvärvade pengar.

I dagsläget har jag pengarna på svenska banker till skaplig sparränta och en liten liten post i fonder.

Är dettta ett skapligt upplägg eller borde jag tex köpa lite guld? Funkar i så fall värdeppaper knutna till guld, känner mig inte så sugen på att förvara fysiskt guld i hemmet.

Tänker på samhällsutveckling, valutarisk och annat och försöker fundera ut den bästa strategin för mig.

Ni som är riktigt kunniga inom ekonomi, go for it.

Det finns aldrig en säker investering där du aldrig förlorar pengar, om du inte har en jävla tur.
Ska du vara på den säkra sidan så ska du nog fortsätta som du gör om du inte är beredd på att det kan gå dåligt.
Citera
2023-11-14, 07:13
Medlem
Duerfs avatar
Om pengarnas nominella värde är det absolut viktigaste för dig är det fasträntekonto som gäller. Du går miste om potentiell avkastning, då börsen historiskt har gett bättre avkastning än sparkonton.
Citera
2023-11-14, 08:04
Medlem
Det finns ingen sådan säker investering, men kolla t.ex. in:

https://rikatillsammans.se/en-portfolj-for-alla-vader/
Citera
2023-11-14, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Om pengarnas nominella värde är det absolut viktigaste för dig är det fasträntekonto som gäller. Du går miste om potentiell avkastning, då börsen historiskt har gett bättre avkastning än sparkonton.

Exakt – om den faktiska summan är viktig, så är sparkonto sannolikt den investering med lägst risk. Särskilt om din insättning understiger insättningsgarantin på 1 050 000 kr.

Beror ju annars på sparhorisont, historiskt sett har det ändå varit smartast att placera pengarna på börsen i breda globala index med låg avgift.

Givet att du ska spara under lång tid är det (historiskt sett) kapitalförstöring att göra något annat. Såklart finns det risk, men om börsen kraschar ordentligt lär också mycket annat krascha ordentligt = du lär ha andra problem också om du exempelvis äger bostad eller andra tillgångar.
Citera
2023-11-14, 15:29
Medlem
Föredrar själv att handla guld genom värdepapper. På det viset slipper du betala premien som alltid är 10%+> om du handlar fysisk metall. Ännu värre om du handlar med silver eller platina. Så det är en fet lögn att metallinvestering är riskfritt.

Risker finns i alla investeringar så det låter som att du ska ha dina pengar kvar på sparkontot. Finns inga riskfria investeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in