2023-11-13, 21:04
Medlem
Har alltid sedan ung ålder kunnat i princip dricka hur mycket som helst utan större problem, dock nu 10 år senare (är 26) så dricker jag bara en del sprit eller så är magen helt olik sig hur den brukade tåla det. Kan knappt dricka en shot utan att först spy innan magen lugnar sig och man kan konsumera lite mer, samt får intern smärta i magen varje gång jag konsumerar till graden att enbart specifikt vid konsumption av alkohol känns det som magen är påväg att liksom ha katarr blödningar, mm. Alla värden jag tog 1 månad sedan vid VC visade att mina värden var hälosamma men kan det verkligen vara så redan vid 26 ålder att man märker av alkohol problem till denna grad eller borde jag uppsöka vård för magen? Dricker jag inte har jag inga större smärtor, därför dricker jag max 1 tillfålle var 3:e månad.
2023-11-13, 21:11
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrkubler
Har alltid sedan ung ålder kunnat i princip dricka hur mycket som helst utan större problem, dock nu 10 år senare (är 26) så dricker jag bara en del sprit eller så är magen helt olik sig hur den brukade tåla det. Kan knappt dricka en shot utan att först spy innan magen lugnar sig och man kan konsumera lite mer, samt får intern smärta i magen varje gång jag konsumerar till graden att enbart specifikt vid konsumption av alkohol känns det som magen är påväg att liksom ha katarr blödningar, mm. Alla värden jag tog 1 månad sedan vid VC visade att mina värden var hälosamma men kan det verkligen vara så redan vid 26 ålder att man märker av alkohol problem till denna grad eller borde jag uppsöka vård för magen? Dricker jag inte har jag inga större smärtor, därför dricker jag max 1 tillfålle var 3:e månad.

Din kropp talar om för dig att du bör avstå från alkohol.
Så enkelt kan det faktiskt vara, och man bör ha respekt för kroppens signaler, hur trist det än kan kännas.
2023-11-13, 21:33
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Har också druckit 8 öl varje helg i 11 års id utan problem men på sistone har jag börjat få brutala diareer varje dagen efter jag druckit. Inget spyande dock.

Kanske är det så att kroppen till slut protesterar.
2023-11-13, 21:38
Alkohol bryter ned tarmslemhinnans vägg samt ökar mängden skadliga bakterier i magen.

Jag har helt slutat dricka och är lika gammal som dig.
2023-11-13, 22:09
Medlem
Vanstertrollets avatar
Magen blir totalpaj med åren har jag märkt. Min bubblar och har ljud för sig dygnet runt typ och man skiter löst flera dagar efter en fylla. Sura uppstötningar och man får inte ner många matbitar. Allt som allt har man sakta men säkert byggt upp till en havererad mage
2023-11-13, 22:46
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Alkohol bryter ned tarmslemhinnans vägg samt ökar mängden skadliga bakterier i magen.

Jag har helt slutat dricka och är lika gammal som dig.

Blev din mage bättre efter du slutat?
2023-11-13, 22:50
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Blev din mage bättre efter du slutat?
Jag slutade inte p.g.a just magproblem utan av andra skäl och och med fokus på andra kroppsorgan.

Men visst ju den allmänna maghälsan bättre utan alkohol.
2023-11-13, 23:17
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Trådar om alkoholism, baksmälla och andra hälsorelaterade tillstånd skall postas i Medicin & Hälsa.

Trådar om trams, fylla och andra ovidkommande saker postas i annat lämpligt forum men INTE i alkohol.

Här diskuterar vi alkoholdrycker, alkoholkultur och därtill hörande spörsmål.

Trådar som avviker från detta kommer att låsas/Mod.

(FB) Viktigt - regler för alkoholforumet!

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in