2023-11-19, 07:51
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag har inte skrivit någonstans att du inte har gjort dig förtjänt av din lön eller något om dina utgifter eller om att folk INTE får spara barnbidraget.
Jag håller fortfarande fast vid att barnbidraget eller vilka bidrag som helst ska vara inkomstbeprövat.
Svenskar är så inihelvete bortskämda med bidrag, skaffar ni barn på pga bidragen? Ska du även ha bostadsbidrag också?

Bidragen kommer från skatter som föräldrarna betalar. Det är knappast bortskämt att tvingas ta emot en liten del av allt man betalat i form av ett förnedrande litet bidrag.

Ta bort bidragen och sänk skatten istället med lika mycket så föräldrar kan leva drägligare i det här överbeskattade landet.
Citera
2023-11-19, 09:19
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saxofonjude
Hur räknar du då?

Barnbidraget sa någon är 2200kr/mån X 12 månader är 26400/år x 18 år = 475 000.

Placeras pengarna i kapitalförsäkring o aktier mogna bolag med hög avkastning med återinvestering. Så bör man hamna där.
Citera
2023-11-19, 11:41
Medlem
Citat:
Bidragen kommer från skatter som föräldrarna betalar. Det är knappast bortskämt att tvingas ta emot en liten del av allt man betalat i form av ett förnedrande litet bidrag.

Ta bort bidragen och sänk skatten istället med lika mycket så föräldrar kan leva drägligare i det här överbeskattade landet.

Jag tycker det kan införas ett barnavdrag istället på säg ett halvt prisbasbelopp per barn. Då gynnas de som bidrar.
Citera
2023-11-19, 12:41
Medlem
Saxofonjudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Barnbidraget sa någon är 2200kr/mån X 12 månader är 26400/år x 18 år = 475 000.

Placeras pengarna i kapitalförsäkring o aktier mogna bolag med hög avkastning med återinvestering. Så bör man hamna där.

Barnbidraget är på 1250kr/månad.
Citera
2023-11-19, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Ett närstående par blev nyligen föräldrar. De berättar att de sätter in barnbidraget i en fond, så att barnet sen ska ha pengar till att köpa lägenhet vid fyllda 18.

Är det verkligen klokt? Ungen kan ju bli hur galen som helst och knarka upp alla pengarna.

Om man ska sätta undan pengar så är det upp till alla föräldrar, men det är ju också FÖRÄLDRARNAS pengar, inte barnets per automatik. Jag och frugan kommer spara de pengarna på ett konto, och om ungen/ungarna någonsin behöver hjälp med lägenhet så har vi möjlighet att stötta med en insats. Ser det hellre så än att de ska vara garanterade pengarna oas hur idiotiska det blir, för blir det någorlunda som farsan och morsan kommer de ha supit/festat upp cashen innan månadsskiftet. Bättre att en vuxen bedömer vad som är bra att spendera pengarna på än en nybliven myndig person.
Citera
2023-11-19, 13:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Barnbidraget är på 1250kr/månad.

Har inga barn.
Men då är min beräkning helt fel.
Men det bli ändå en bra insats på en lägenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in